הסניף החיפאי של משרד מבקר המדינה יעבור לבניין בית המשפט המחוזי לשעבר

באחרונה פורסם מכרז לביצוע שיפוץ והתאמה של המבנה בשטח 2,500 מ"ר המיועד לשימור ברחוב חסן שוקרי 12 בחיפה

לאחר עיכוב של שנתיים המעבר של משרד מבקר המדינה בחיפה למבנה בית המשפט המחוזי הישן בעיר קורם עור וגידים. באחרונה פורסם מכרז לביצוע שיפוץ והתאמה של המבנה המיועד לשימור ברחוב חסן שוקרי 12 בחיפה, לצורך הקמת בניין שישמש את משרד מבקר המדינה.

כזכור, לפני שנתיים וחצי הוחלט להעביר את משרדי המבקר בחיפה לבית המשפט המחוזי הישן, שישופץ בהשקעה של 28 מיליון שקל. משרדי בית המשפט עברו ב-2003 להיכל המשפט בקריית הממשלה שברחוב פל-ים בעיר. עיריית חיפה התכוונה להקים במקום ספרייה עירונית אבל התוכנית לא יצאה אל הפועל בשל הצורך בשיפוץ פנימי יסודי, שלא ברור היה אם יעמוד בדרישות השימור.

לפני מינויו לתפקיד מבקר המדינה, כיהן מיכה לינדנשטראוס כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, כך שהמעבר לבניין ההיסטורי הוא בבחינת "שיבה הביתה". מדובר במבנה בן קומה אחת בשטח 2,500 מ"ר, סמוך לבניין העירייה, שמשרד המבקר רכש תמורת 6 מיליון שקל - המחיר שביקש מינהל הדיור הממשלתי, כך שהכספים עברו מקופת המדינה לקופת המדינה.

תכנון השיפוץ נעשה בתיאום עם היחידה העירונית לשימור אתרים ומבנים והוא יכלול תוספות בנייה כולל מרתף תת-קרקעי, קומה מעל לגג הקיים ומבנה עילי נפרד. על-פי התכנון, השיפוצים יסתיימו תוך ארבעה חודשים.

המבנה מוגדר כבעל חשיבות היסטורית וארכיטקטונית. הוא נחנך בשנת 1932 על-ידי שלטונות המנדט הבריטי והוא עוצב על ידי האדריכל הראשי של מחלקת העבודות הציבוריות בממשלת המנדט, אוסטין הריסון, שהעניק לו צביון רשמי בעל פתח מקומר ואולמות רחבי ידיים.

בבית משפט זה נשפטו אנשי המחתרות וכן פורעים ערבים במאורעות 1936-1939. שלטונות המנדט העבירו אותו לידי רשויות המדינה שעות ספורות לפני שעזבו את ישראל ב-15 במאי 1948. מיד אחר כך פתחו אותו השופטים דאז שמעון אגרנט ומשה לנדוי, לימים נשיאי בית המשפט העליון.

כיום ממוקמת השלוחה החיפאית של משרד המבקר ברחוב עומאר אל כיאם. לדברי דובר המשרד, שלמה רז, "כבר כמה שנים קיים צורך להעביר את השלוחה החיפאית של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור למבנה חדש ההולם את הדרישות ומתאים למשימות הרבות של המשרד. המבנה הנוכחי ישן מאוד וצפוף והוא נמצא במצב פיזי קשה".