ביה"ד: מפקח שמירה שהועסק 17 שנה בתחנת כוח אינו עובד חברת החשמל

קבע כי אדם שעבד במשך שנים כמפקח שמירה ואבטחה בתחנת הכוח רוטנברג אינו עובד של חברת החשמל אלא של חברת השמירה, זאת משום שמדובר במיקור חוץ אמיתי ולא בתבנית העסקה פיקטיבית

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע כי אדם שעבד 17 שנה כמפקח שמירה ואבטחה בתחנת הכוח רוטנברג אינו עובד של חברת החשמל אלא של חברת השמירה, משום שמדובר במיקור חוץ אמיתי ולא בתבנית העסקה פיקטיבית.

מעת לעת מוגשות תביעות מצד מאבטחים ושומרים המבקשים להיקלט כעובדים של גופים שביצעו מיקור חוץ של האבטחה והשמירה במתקניהם, בעיקר כשמדובר בגופים המעניקים תנאי עבודה מיטיבים, לרבות קביעות.

במשך 17 שנה עבד מיכאל דהן כשומר, מפקח ולימים כאחראי פרויקט באתר תחנת הכוח רוטנברג באשקלון של חברת החשמל. לאחר שהועסק בשש חברות שמירה שהתחלפו זו לאחר זו, הוא ביקש באמצעות עו"ד אלי נחום להכיר בו כעובד חברת החשמל. לטענתו, חברת חשמל כפתה את העסקתו על חברות השמירה שהתחלפו, והיתה זו תבנית העסקה מלאכותית, בה חברות השמירה שימשו צינור לתשלום שכרו.

השופט אילן סופר קיבל את עמדת חברת החשמל, שיוצגה על-ידי עוה"ד שושנה גביש וגלעד זבידה ממשרד ש. הורוביץ, לפיה מדובר במיקור חוץ של שירותים ולא של כוח-אדם, ולכן "אין רלוונטיות לפרק הזמן בו מועסק העובד אצל קבלן השירותים".

מיקור חוץ אותנטי

מתנאי החוזים עם חברות השמירה הסיק כי "מדובר במיקור חוץ אותנטי לרכישת שירותים בדרך של הפעלת כח אדם, במסגרת משימה מוגדרת ומסוימת של אבטחת תחנת הכח". משכך, "עומדת בפנינו תבנית העסקה משולשת: העובד - התובע, המשתמש - חברת החשמל, והקבלן - חברות השמירה".

השופט יישם את המבחנים לזיהוי המעביד במתכונת העסקה זו, וקבע שאפילו דהן ראה עצמו במשך שנים עובד של חברות השמירה, ולא עשה דבר כדי להתקבל כעובד חברת החשמל. הוא פוטר בכל פעם שחברה סיימה את תקופת החוזה, והתקבל מרצונו לעבוד אצל החברה הבאה שזכתה במכרז. כאשר אחת מהחברות לא שילמה את המגיע לו, דהן לא היסס לתבוע אותה בבית הדין.

לכן, סיכם, מערכת היחסים של עובד-מעביד נקשרה אך ורק בין דהן לחברות השמירה, ואילו חברת חשמל היתה במעמד של מקבל השירות. (עב' 3200/06).