תבינו, אפילו קפריסין שולחת נציגה לצ'מפיונס ליג...

עם תקציב שהיה מבייש חלק מקבוצות ליגת העל הישראלית, הצליחה אנורתוזיס פמאגוסטה הקפריסאית להעפיל לצ'מפיונס ליג. היא בכלל לא הקבוצה הגדולה של קפריסין, והיא בכלל משחקת את משחקי הבית שלה בלרנקה בגלל שהעיר נמצאת בשליטה טורקית

25 באוגוסט 2005. עונת הגלאקטיקוס של מכבי ת"א מתחילה בקול תרועה רמה: הדחה מגביע אופ"א כבר בסיבוב המוקדמות השני. ברקוביץ', נמני, רוסו ושאר הכוכבים לא הצליחו להתמודד עם אפואל ניקוסיה, המועדון האימתני מקפריסין, שניצח אותם 2-3 בסיכום שני המשחקים. באותו יום שוב דיברו על צמצום פערים בינינו לבין האי השכן.

3 שנים מאוחר יותר, קצת מגוחך יהיה לדבר על פערים. פמאגוסטה, עיר מהחוף המזרחי של קפריסין שנמצאת בשליטה טורקית, שולחת לשלב הבתים של הצ'מפיונס קבוצה עם תקציב שנתי שמגרד את הארבעה מיליון אירו. לראשונה בתולדות ליגת האלופות יש נציגה קפריסאית.

מלבד אנורתוזיס, עוד שתי קבוצות קטנות מאוד יערכו השבוע הופעת בכורה בצ'מפיונס: אלבורג הדנית, שהדיחה בסיבוב המוקדמות האחרון את קאונס הליטאית (אותה קאונס שהדהימה את ריינג'רס סיבוב לפני כן), וגם בוריסוב מבלארוס, קבוצה עם תקציב של 3 מיליון אירו, שהדיחה את לבסקי סופיה.

זוהי לא הפעם הראשונה שקבוצות קטנות מאוד מגיעות לליגה של הגדולים. גם מכבי ת"א ומכבי חיפה הצליחו להשתחל למעמד הזה אחרי שהדיחו את א.א.ק אתונה ושטורם גראץ. ההבדל המשמעותי בין אנורתוזיס לבין הסנסציות האחרות שהעפילו לאלופות השנה וגם בשנים הקודמות, הוא שפמאגוסטה לא הזדקקה לחסדיה של הגרלה מסבירת פנים. היא הדיחה את אולימפיאקוס הגדולה.

אבנים, מטבעות וכסאות

אחרי ה-0-3 הביתי במשחק הראשון מול אולימפיאקוס, כשהגיעו למשחק הגומלין ביוון ציפתה לקפריסאים קבלת פנים קשה. אנורתוזיס אמנם נחשבת לקבוצה יוונית שבסך הכל נמצאת בגלות טורקית, אבל אוהדיה הם יוונים לכל דבר ועניין, ומאז הפלישה הטורקית ב-1974, אנורתוזיס בכלל משחקת את משחקי הבית שלה בלרנקה. אבל את האוהדים של אולימפיאקוס כל זה לא עניין.

כשנחתו באתונה, קידמו את פני האוטובוס של פמאגוסטה 25 אופנועים, עם אוהדים שקיללו ודפקו על האוטובוס. אליהם הצטרפו 1,200 אוהדים שחסמו את דרכו של האוטובוס לבית המלון. במהלך המשחק, 1,500 האוהדים שהגיעו מקפריסין והשחקנים הקפריסאים על הדשא נאלצו להתמודד עם השלכת אבנים, כסאות ומטבעות לעברם. המטווח של אולימפיאקוס שכלל 24 בעיטות לשער הקפריסאי הסתיים עם הפסד מינימלי של 0-1 שהספיק לרשום היסטוריה.

עד כמה אנורתוזיס קטנה? היא אפילו לא נחשבת לקבוצה הכי מפוארת בקפריסין. פמאגוסטה זכתה ב-13 אליפויות בקפריסין, רחוק מכמות הזכיות של היריבות מניקוסיה, אפואל ואומוניה, שכל אחת מהן לקחה את התואר 19 פעמים. הקיץ היא עשתה את הרכש המפואר בתולדותיה, והחתימה בהעברה חופשית את סאביו, הברזילאי בן ה-34, שבילה את רוב הקריירה בליגה הספרדית. "לא חשבתי שבשלב זה של הקריירה שלי אני אחזור לצ'מפיונס ליג, אבל מתברר שיש הפתעות בחיים", אמר הקשר בבלוג באתר הרשמי שלו. ברקורד של סאביו יש 44 הופעות בנבחרת ברזיל, 17 שערים וקבוצות כמו ריאל מדריד, מארסיי וסראגוסה. עוד שחקן בולט בסגל של פמאגוסטה הוא הבלם בן ה-32 טראיאונס דלאס, שהוביל את יוון לזכייה ביורו 2008, כבש את שער הניצחון בחצי הגמר מול צ'כיה וזכה לקבל מהמאמן אוטו ריהאגל את הכינוי "הקולוסוס מרודוס", על שם הפסל הענק של אל השמש.

אם צריך, המאמן ירביץ

אחד האנשים הכי מרתקים באנורתוזיס הוא המאמן הגיאורגי טימורי קצביה. עבור קצביה, 40, פמאגוסטה היא הקבוצה הראשונה אותה הוא מדריך כמאמן ראשי. כשחקן, קצביה יצא לראשונה מהליגה הגיאורגית ב-1992 לאחר שהתגלה על ידי יו"ר אנורתוזיס דאז, קיקיס קונסטנטינו. במהלך שנתיים בקבוצה הוא כבש 36 שערים, ולאחר מכן התקדם לא.א.ק אתונה ולמספר קבוצות באנגליה, כשבין היתר היה אחד מכוכביה של ניוקאסל בסוף שנות ה-90'. הוא חזר לקבוצת נעוריו ב-2002 כמאמן-שחקן, ולפני העונה שעברה פרש והפך למאמן.

קצביה מפורסם בשל אופיו חם המזג, אפילו ביחס למדינה הים-תיכונית שבה הוא נמצא. במהלך מחצית של אחד ממשחקי הקבוצה לפני שנתיים, בו היא נקלעה לפיגור, חשד קצביה כי אחד משחקניו מוכר את המשחק. בין השניים התפתחה תגרה, ששלחה את השחקן לבית חולים. כשנשאל המאמן על ידי כתב טלוויזיה מקומי האם הוא חושב שאנורתוזיס תצליח להוציא נקודה אחת בצ'מפיונס ליג, קילל את השואל ואמר: "אנחנו לא מפחדים מאף אחד. לא מהצ'מפיונס ליג, לא מאלוהים ובטח לא מהתקשורת".

ההתרגשות באנורתוזיס לקראת קמפיין הצ'מפיונס היא עצומה. נשיא הקבוצה, אנדראס פנטיליס, חילק לשחקנים בונוס העפלה בשווי כולל של 1.5 מיליון אירו. הספונסרית של המועדון, חברת הנדל"ן Quality Group, התחייבה להעניק בונוס של חצי מיליון אירו לכל שחקן במידה והקבוצה תצליח לחולל עוד סנסציה ענקית ולהתקדם לשמינית הגמר של הצ'מפיונס.

ומה בכל זאת יכול להרוס את החגיגה? הגרלת הבתים שזימנה לפמאגוסטה עוד משחק ביוון, הפעם מול פנאתינייקוס. ערימות האבנים כבר מוכנות.