גורמים המקורבים לבזק: חיים סבן שוקל למכור את חלקו בגרעין השליטה בחברה

הגורם האסטרטגי הבולט שעשוי לגלות עניין ברכישת השליטה בבזק הוא שאול אלוביץ, שותפה של בזק בחברת הבת yes ; אלוביץ הוא בעל השליטה ביורוקום וב-012 סמייל והוא מנהל מאבק מול בזק סביב השליטה ב-yes

שלוש שנים אחרי שנכנס לבזק , חיים סבן, מבעלי השליטה בחברה, שוקל לצאת החוצה. סבן הביע את רצונו לעזוב את חברת התקשורת כבר מספר פעמים וגורמים המקורבים לבזק אמרו כי "אם סבן יקבל מחיר טוב, הוא ייצא". סבן מחזיק ב-45% מגרעין השליטה (30%), יחד עם אייפקס שמחזיקים גם כן 45% מהמניות ומורי ארקין שמחזיק ב-10%.

ההסכם בין בעלי השליטה בבזק הוא כזה שמחייב את הבעלים למכור את מניותיהם ביחד, כלומר גרעין השליטה חייב להימכר בשלמותו או שצריכה להתגבש קבוצת שליטה חדשה. בכל מקרה, סביר להניח שאם יימצא קונה למניות סבן, יתר בעלי המניות ירצו לצאת גם כן ולממש את אחזקותיהם. בינתיים, לאור המצב בשווקים והמחיר הגבוה שידרוש סבן בעקבות העלייה בשווי של בזק, סביר להניח שיהיה קשה לבצע את המכירה בשלב זה.

גרעין השליטה של בזק (30% מהמניות) נמכר ב-2005 תמורת 4.2 מיליארד שקל. מאז הופרטה החברה בספטמבר 2005 ועד היום, חילקה בזק 5.13 מיליארד שקל דיבידנדים. בעלי המניות בבזק משכו מתוך הסכום 1.54 מיליארד שקל (לפני מס). שווי האחזקה של מניות בעלי השליטה עומד היום על 4.97 מיליארד שקל ופלוס הדיבידנדים שחילקו שווי אחזקותיהם מגיע ל-6.52 מיליארד שקל, כלומר בניכוי ההשקעה הראשונית, רשמו בעלי המניות תשואה על ההשקעה שלהם בבזק כ-54% בשלוש שנים.

נציין שלאור הביצועים של בזק מאז נרכשה ולאור הדיבידנדים הגדולים שמשכו בעלי המניות, אין ספק שהם החזירו את השקעתם. מכיוון שאף אחד מבעלי המניות אינו גורם אסטרטגי שרואה ערך בהשקעה דווקא בתחום הטלקום, אלא מדובר במשקיעים פיננסיים, הרי שבשוק ובקרב מנהלים בכירים בחברה מסתובבות הערכות שלא ירחק היום ואכן בעלי המניות ירצו לצאת.

בשולי הדברים נזכיר גם שיכולתה של בזק לצמוח בשוק מוגבלת על רקע הרגולציה הכבדה שמופעלת על החברה, ולכן עיקר המאמצים של בעלי המניות וההנהלה, בסיבוב על בזק, הוא להשיג התייעלות פנימית גדולה יותר מאשר קצב הירידה בהכנסות החברה כתוצאה מהתחרות.

בזק עברה טלטלה לפני כשנתיים כשהתרחשה שערוריית האופציות, במסגרתה התברר כי בכירי בזק ובראשם המנכ"ל, יעקב גלברד, קיבלו תגמולים - בונוסים ואופציות - שלא אושרו כדין על ידי הדירקטוריון. בעקבות זאת, התפטר גלברד ויו"ר החברה, דובי ויסלגס, עזב.

באותה עת, שקל ארקין לצאת מאחזקותיו בחברה. במשך תקופה מסויימת ניהל ארקין מו"מ עם שלמה נחמה, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, שביקש לרכוש מניות וכן להתמנות כיו"ר. בסופו של דבר, המו"מ לא צלח, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמה על המחיר, וארקין נשאר בחברה.

אלוביץ עשוי להתעניין

הגורם האסטרטגי הבולט שעשוי לגלות עניין ברכישת השליטה בבזק הוא שאול אלוביץ, שותפה של בזק בחברת הבת yes. אלוביץ, הוא בעל השליטה ביורוקום וב-012 סמייל והוא מנהל מאבק מול בזק סביב השליטה ב-yes. במידה ובזק תקנה את חלקו ב-yes סביר להניח שאלוביץ ינסה בעקבות זאת להיכנס לבזק או לפרטנר. עכשיו רק צריך לחכות ולראות מה יקרה.דוברו של חיים סבן סירב להגיב.