בנק לאומי עיקל 370 מיליון שקל של ליהמן ברדרס: לא העביר תמורת מכירת ני"ע

לאומי טוען כי טרם קיבל כספי מכירת ני"ע בסך 102 מיליון דולר שנמכרו עבורו ביום ו', עוד בטרם קרס ליהמן ברדרס ; הכספים של ליהמן בארץ מוחזקים בבנק דיסקונט ; היקף החשיפה של לאומי לליהמן: כ-88 מיליון דולר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הטיל היום (ה') במעמד צד אחד עיקול בסך 370 מיליון שקל על נכסי חברות מקבוצת בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס בישראל, וזאת לטובת בנק לאומי . הבנק טוען כי טרם קיבל כספי מכירת ניירות ערך (certificate) בסך 102 מיליון דולר שנמכרו עבורו ביום ו' האחרון, עוד בטרם קרס בנק ההשקעות.

הרשם אבי זמיר נענה לבקשה ועיקל נכסים של חברות מקבוצת ליהמן ברדרס המוחזקים בבנק דיסקונט , עד לסכום של 370 מיליון שקל. אם לאומי לא יגיש תביעה בתוך 7 ימים, העיקול יפוג.

באמצעות עוה"ד דליה טל ואלון יואלי ממשרד קנטור-אלחנני-טל טוען לאומי כי רכש תעודות של קרן שהנפיק ליהמן, שהחברות מקבוצתו הן גם עושה השוק והערב לפירעונן. משמעות העסקה, שבוצעה באמצעות השלוחה הישראלית של ליהמן, היא שהבנק מוכר את חלקו בקרן ע"י ליהמן והתמורה מועברת אליו בניכוי דמי הפידיון ודמי הניהול.

לטענת לאומי, עוד ביום ביצוע העסקה אישרו בליהמן שהעסקה הושלמה, ושהכספים יצאו מהקרן ויועברו לבנק עד יום ד'. אלא שבינתיים קרסה קבוצת ליהמן ופנתה לבית המשפט בארצות-הברית בבקשה להקפאת הליכים ("chapter 11"). אמש (ד') הודיע נציג ליהמן ללאומי כי ביצוע התשלום הוא מחוץ לשליטתם, וכי בנקי הסליקה הקפיאו את כל ההעברות הכספיות.

לדברי הבנק, צווי הקפאת הליכים בינלאומיים אינם חלים אוטומטית בישראל, ולכן התביעה מוגשת כדין. מאחר שקבוצת ליהמן פועלת כאשכול חברות, קשה להתחקות אחר המבנה המשפטי שלה ולכן הבקשה הוגשה נגד כלל החברות בקבוצה.

השבוע התברר כי חשיפת המערכת הבנקאית לבנק ההשקעות הקורס היא מצומצמת יחסית ועומדת על כ-270 מיליון דולר. בנק לאומי דיווח על חשיפה של 88 מיליון דולר באג"ח, נגזרים ו-CDS. מתוך סכום זה כ-56 מיליון דולר הינם באג"ח של ליהמן, שמועדי פירעונן בשנים 2010 עד 2014, כ-12 מיליון דולר בנגזרים וכ-20 מיליון דולק ב-CDS שיפקעו בשנים 2012-2011.

דיסקונט דיווח כי היקף חשיפתו לליהמן ברדרס הוא כ-57 מיליון דולר, וכי הוא בודק מבחינה משפטית האם יוכל לקזז את הנכסים הנזילים המופקדים אצלו מול החוב של ליהמן כלפיו. אם דיסקונט יוכל לעשות כן, הנושים האחרים ובהם בנק לאומי יצטרכו לחפש נכסים אחרים של ליהמן ברדרס בישראל כדי להיפרע מהם. בליהמן ברדרס בחרו שלא להגיב. (בש"א 17554/08).