בקרנות הגידור מתלוננים: האיסור על מכירת מניות בחסר לא ייצב את השווקים

מנהלים בקרנות גידור העוסקות בסחר במניות בחסר טוענים שהאיסור של רשות ני"ע האמריקנית ושל מקבילותיה באירופה הוא צעד מלאכותי שמשרת ספקולנטים אחרים

קרנות גידור רבות נאלצו להקטין את פעילותן בשווקים, לאחר שאתמול (ו') הרגולטורים בארה"ב ובמדינות נוספות אסרו על מסחר בשורט (חסר) על מניותיהם של מוסדות פיננסיים רבים בנימוק של הגנה על השווקים הגלובליים הנתונים במשבר אשראי מתמשך.

המפקחים על שוקי ההון בארה"ב, בבריטניה, בצרפת, בפורטוגל ובאירלנד אסרו באופן זמני את המסחר בשורט, כדי למנוע מהפעילים בתחום לנצל את מצבן הרגיש של מניות הפיננסים, כדי לייצר רווחים מנפילה במניותיהם. מקורות מקורבים לממשלות אירופיות נוספות מסרו, כי עוד מדינות ביבשת שוקלות להכריז על איסור דומה.

מנהל של קרן גידור מניו יורק העוסקת במסחר שורט בהיקף גדול אמר ל"פייננשל טיימס" כי האיסור לא יתרום משמעותית ליציבות בשווקים. "המשקיעים זוכים לשירות טוב כשהם יכולים לשמוע גם את הנימוקים לטובתה של מניה וגם את הסיבות למכור אותה", הוא טען.
מנהל של קרן גידור אחרת אמר כי האיסור הוא פעולה שתביא לעלייה מלאכותית במניות ותעניק יתרון לספקולנטים בשוק הלונג. לדבריו, "הצעדים האלה רק יגבירו את ההפכפכות של השווקים".

בקרנות הגידור גם דוחים את הניסיון להכריז על שינוי של תקנות רגולטוריות "באמצע הלילה", מבלי לתת לציבור את האפשרות להביע את דעתו על הצעדים. השווקים, לדעתם של מנהלי הקרנות, אינם ערוכים להתמודד עם שינויים תכופים כאלה.

אבל לא כולם בתחום הגידור תמימי דעים. מנהלים אחרים אמרו ל"פייננשל טיימס" כי הצעדים שנקטו הרשויות מוצדקים, מפני שהמסחר בשורט החל תנועה של ספיראלה מסוכנת, שבה סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומות ייאלצו להוריד את הדירוג של מניות פיננסיות, מה שיביא לעוד ירידה בערכן, עד שבנקי השקעות נוספים ימצאו את עצמם במצבו של ליהמן ברדרס .