ישקר מנסה לצמצם פערים מול המתחרה Sandvik: רוכשת את Tungaloy היפנית

(עדכון) - זוהי הפעם הראשונה שבה חברה ישראלית רוכשת חברה יפנית גדולה ; טונגאלוי היא חברה יפנית המתחרה לישקר ; החברה הוקמה ב-1934 ועובדים בה כיום 2,618 עובדים

חברת ישקר, בבעלות ברקשייר התאוויי של וורן באפט ומשפחת ורטהיימר, רכשה היום (א') את השליטה בחברת Tungaloy היפנית, העוסקת בתחום דומה - עיבוד שבבי. על פי הערכות, היקף הרכישה עומד על כמיליארד דולר.

מדובר בחברה המובילה ביפן בתחומה, בעלת פעילות בינלאומית ענפה, המעסיקה 2,600 עובדים בכל העולם. ב-2007 רשמה החברה היפנית מכירות של 460 מיליון דולר ורווחים של 3.6 מיליון דולר נטו.

ישקר נחשבת לחברה השנייה בעולם בתחום העיבוד השבבי עם מכירות המוערכות בכ-1-1.5 מיליארד דולר (החברה אינה חושפת את הנתון המדויק). השליטה בישקר נרכשה על ידי ברקשייר האת'ווי ב-2006 תמורת כ-4 מיליארד דולר.

רכישת Tungaloy מצמצמת אך לא סוגרת את הפער בין ישקר לבין מובילת השוק Sandvik השוודית, הרושמת מכירות של כ-2.5 מיליארד דולר בשנה, אך היא עוזרת לה לצמצם את הפער ומשפרת את מעמדה של ישקר בעיקר באסיה, שם טונגאלוי חזקה מאוד.

בעבר ציין איתן ורטהיימר, בעלי החברה, כי מטרת ישקר היא להפוך למובילה בשוק.

ב-2005, עת רכשה ישקר חברה יפנית בעלת מפעל בסין בסכום צנוע יותר - 10 מיליון דולר - אמר יעקב הרפז, מנכ"ל ישקר, כי החברה מעוניינת להוביל קודם כל את השוק האסייתי. אחת הפעילויות המובילות של ישקר היא החברה הקוריאנית טאגוטק. כמו כן, יש לה פעילות משמעותית בהודו.

החברה הנרכשת, טונגלוי, הוקמה ב-1934 כשיתוף פעולה בין חברת הנדסה יפנית גדולה וחברת החשמל של טוקיו.

שני הגופים פיתחו סגסוגת מתכות קשה במיוחד וסביבה הקימו את החברה, שהוכללה בהמשך תחת המטריה של תאגיד טושיבה.

ממלחמת העולם לבנק השקעות

טונגאלוי הייתה שותפה למאמץ המלחמה היפני במלחמת העולם השניה אך אחרי המלחמה התרכזה במוצרים לשוק התעשייתי האזרחי.

היא נסחרה בבורסה של טוקיו מ-1960 והפכה בהדרגה לבינלאומית ואף חדרה לשוק האמריקני ב-1986.

ב-2004, עקב שינויים במבנה הארגוני של טושיבה, נפרדה טונגאלוי מטושיבה ומהבורסה של טוקיו והפכה לחברה עצמאית בבעלות בנק ההשקעות נומורה, שרכש אותה ב-38 מיליון ין, כ-350 מיליון דולר. בנק ההשקעות מכר ב-2006 כ-19% מהחברה לקבוצתOSG היפנית בסכום שלא צוין.

מאז הסרתה מהבורסה רשמה החברה עלייה במכירות בכ-20%, אך ב-2007 נרשמה ירידה משמעותית ברווחיות הגולמית וברווח הנקי אשר הוריד את רמת הרווחיות לזו שרשמה החברה ב-2004, שנת הרכישה. כלומר, נומורה לא ראתה ברכה רבה מהחברה, מלבד אולי רווחים ממכירת המניות.