ביהמ"ש: אין הסכם בוררות מחייב בין רשת לבין איגוד הבימאים והתסריטאים

המאבק המשפטי בין הצדדים החל לאחר שלא נחתם הסכם לגבי תנאי העסקתם של הבימאים והתסריטאים ע"י זכיינית ערוץ 2

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי בין זכיינית ערוץ 2, רשת לבין איגוד הבימאים והתסריטאים לא קיים הסכם בוררות מחייב. כזכור, באפריל 2005 זכו קשת ורשת במכרז של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו וכל זכיינית חתמה על הסכם הבוררות שצורף לכתב הזיכיון וניהלה משא ומתן עם איגוד הבמאים והתסריטאים על תנאי העבודה. תנאי העבודה התייחסו לחובתם של הזכיינים להפיק ולשדר תוכניות המוגדרות כ"סוגה עלית" - תוכניות תעודה דרמה וכן תוכניות מיוחדות נוספות. בין הצדדים לא נחתם הסכם והאיגוד החליט לפנות להליך של בוררות בהתאם להתחייבות הזכייניות בספר המכרז, לפיה היה וייכשל המשא ומתן ולא ייחתם הסכם בינה לבין האיגוד יפנו הזכייניות והאיגוד לבוררות.

לפני כ-3 חודשים האשימו איגודי הבימאים והתסריטאים את רשת בהפרת תנאי הזיכיון, זאת לאחר שטרם נחתם בין הצדדים הסכם תנאי העסקתם של הבימאים והתסריטאים. הסיבה לכך היא כי בטיוטת ההסכם בין רשת לבין האיגודים קיים סעיף לפיו על רשת לתמוך בפניית האיגודים לממונה על ההגבלים העסקיים, אשר צריך לתת אישורו להסכמים שנחתמים על-ידי האיגודים (כפעילותם המשותפת כאיגודים) בדבר תנאי העסקתם, כהסדר כובל. רשת מתנגדת לחתום על סעיף זה, בטענה כי אין היא סבורה שסעיף זה הוא מעניינה וכי אין הוא רלוונטי להסכם העסקה עצמו, מה עוד שמדובר במהלך של היוצרים מול הממונה בלבד.

לדברי השופטת, היא התרשמה כי "העדר הסכמה בדבר תנאי העבודה של האיגוד הוציא לאור העולם את מירב הטיעונים המשפטיים מצד כל הצדדים והיה טוב לצדדים אילו הגיעו להסכמות כדין על תנאי השכר של האיגוד שהם למעשה הבסיס, או חלקו, לתנאי המכרז ולזכייתם בו. אולם משנותרנו בטיעונים המשפטיים יש לקבוע כי אין בין הצדדים הסכם בוררות מחייב". (ת.א. 1848/07).