ורטהיימר: "לפני 3 ימים עוד אמרתי לבאפט שהעסקה ביפן היא עדיין ציפור על העץ"

ביום שאחרי סגירת עסקת הענק של ישקר, איתן ורטהיימר יכול לחייך: "היתה הזדמנות וקפצנו עליה; אנחנו מחפשים קשר עם חברה יפנית הרבה שנים"

יום לאחר השלמת העסקה לרכישת 95% מחברת Tungaloy היפנית ויציאת ההודעה של המוכר, בנק ההשקעות נומורה, לבורסה היפנית, מנהלי ישקר מתפנים לחגוג את העסקה עליה, כך מסתבר, חלמו עשרות שנים.

"קשה מאוד לחדור ליפן", אומר היום (ב') יו"ר ישקר, איתן ורטהיימר, בראיון ל"גלובס". "היא מאוד שונה ממדינות אחרות. הם מסכימים לחבור לגורם מערבי רק אם הם סומכים עליו לחלוטין".

לדברי וורטהיימר, "יפן היא ארץ שכמעט אי אפשר להכנס אליה עם עסקים זרים. דברים קורים בצורה יפנית וצריך לעשות אותם בצורה זו. צריך להבין ששם מדובר בחברות שאנשים באים לעבוד שם וחיים כל חייהם במקום עבודה אחד. צריך להתחבר אליהם גם בלב וברצון לצעוד ביחד".

*איך נוצרה העסקה?

"מדברים, שותים תה, קפה, אוכלים ביסקוויטים ובסוף יוצאת עסקה. עם טנגאלוי פתאום נפתח חלון הזדמנויות וקפצנו פנימה. זו חברה שכבוד להתחבר אליה. אנחנו מחפשים קשר עם חברה יפנית הרבה מאוד שנים. אם יהיו עוד חברות זמינות כאלה, נשמח לרכוש גם אותן. עבורנו ישנה חשיבות אסטרטגית עצומה בלהיות חלק משמעותי מיפן ומהמזרח הרחוק".

ורטהיימר אישר היום כי ישקר רכשה 95% מהחברה, מהם 71.5% מאחזקות תאגיד נומורה בחברה ואחוזים נוספים מגורמים לכם מכרה נומורה את מניותיה בשנים האחרונות. ורטהיימר גם מאשר כי הסכום של מיליארד דולר בו הוערכה העסקה אתמול בעיתונות, הוא "פחות או יותר סדר הגודל" של הסכום ששולם.

מרגע שהוחלט מלמכור, העסקה נסגרה, כנהוג אצל ישקר, במהרה. "סגרנו את העסקה במהירות שיא. יעקב הרפז (המנכ"ל) ודני גולדמן (עוה"ד של החברה) ניהלו את העסקה באופן מושלם. לפני שלושה ימים עוד אמרתי לוורן באפט שהנה אנחנו עומדים לבצע את המהלך הזה שחלמנו עליו, שלראשונה זה נראה קרוב - אבל עדיין זו ציפור על העץ. אתמול כבר היה אפשר לשמוח שמחה מלאה. הוא היה מאוד מרוצה. הוא סומך עלינו ואוהב את כל מה שאנחנו עושים".

* העסקה היא ממונפת?

"לא. הכנסנו את היד לכיס".

* הפרידה של טננגאלוי מטושיבה היא שיצרה את ההזדמנות? אולי הייתה זו הירידה ברווחיות של החברה בשנה האחרונה?

"החברה נפרדה מטושיבה לפני מספר שנים, כך שלזה לא הייתה משמעות. אגב, המנהלים הם עדיין מנהלי טושיבה מסורתיים, שאם הם צריכים מצלמה, יקנו אותה רק מטושיבה. באשר לרווחיות - היוא עולה ויורדת. לפעמים הין חזק ולפעמים חלש. לפעמים מוצר אחד מוכר פחות, אבל בסך הכל זו חברה צומחת לאורך השנים.

"אנחנו מאוד מרוצים מהפעילות של החברה ונותיר אותה עצמאית לגמרי, תחת המטריה של ישקר. אין שום כוונה לאחד בין החברות. אנחנו רוצים אותם כמו שהם - בגלל זה קנינו אותם".

* הרכישה הופכת אתכם למספר 1 באסיה?

"לא חישבתי בדיוק, אבל משהו כזה. אנחנו חזקים בסין, בקוריאה, ועכשיו גם ביפן".

* איך מתמודדת ישקר באופן כללי עם המשבר בשווקים?

"את הברזלים שלנו אי אפשר למחוק עם מחק כי הם לא כתובים בעיפרון. אנחנו פועלים לטווחים ארוכים. אולי נצטרך למכור בכמה אחוזים פחות, אבל מי שיש לו את הברזלים וגם יודע להגיע ללקוחות, נמצא תמיד בפוזיציה מאוד חזקה".

"נגביר את השת"פ עם יפן"

למרות ההצלחה של ישקר, מסתבר שהסחר ושיתופי הפעולה העסקיים בין חברות ישראליות ליפניות עדיין רחוקים ממימוש. אהוד רצאבי, יו"ר לשכת המסחר ישראל-יפן, מציין כי סטף ורטהיימר, מייסד ישקר, נחשב בין פורצי הדרך הראשונים למסחר עם יפן.

"חברות עדיין נתקלות בקשיים רבים", אומר רצאבי. "הייצוא של ישראל ליפן ב-2007 היה סביב 750 מיליון שקל. היקף העסקים בין המדינות עמד על 2.8 מיליארד דולר, כש-50% מהייבוא הוא מכוניות". רצאבי אמר כי משרד החוץ ומשרד התמ"ת נערכים להגביר את שיתוף הפעולה העסקי בין ישראל ליפן מתוך ההכרה בחשיבות הנושא. e