המשבר נמשך ושוב ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים; הדאו ג'ונס איבד 1.5%; פרטנר עלתה ב-5.1%

S&P500 ירד ב-1.6% ; AIG עלתה ב-5.9% ; פאני מיי ופרדי מאק זינקו ב-65% ו-55% בהתאמה ; גולדמן זאקס עלה ב-3.5% ; וואכוביה נפלה ב-11.3% ; טבע מוסיפה 0.75% ; גנרל מוטורס צנחה ב-7.5%

כוחו של וול סטריט לא עמד לו, ובסיום יום מסחר תנודתי ננעל המסחר כשהמדדים המובילים כולם רשמו ירידות של בין 1% ל-1.5%. זאת על רקע חוסר הודאות ביחס לעתיד תוכנית החילוץ של המוסדות הפיננסים והקשיים שהציבו היום המחוקקים לתנאי התוכנית בפני פולסון וברננקי, אשר הביאו לעיכוב אישורה במתכונת אותה הציע האוצר.

אמנם דוברת בית הנבחרים, פלוסי, הודיעה הערב כי חלה התקדמות בנוגע לתוכנית החילוץ - מה שהביא לשיפור מיידי במדדים המובילים. אולם מספר דקות לאחר מכן פורסם כי יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, כריס דוד, אמר כי טיוטת תוכנית החילוץ אשר נכתבה על ידי האוצר האמריקני "איננה מקובלת במתכונתה הנוכחית, וכי נדרשים לה שינויים". אומר כי הועדה לא תיהיה "חותמת הגומי" של האוצר, ומוסיף כי המחוקקים יבחנו את האלטרנטיבות השונות לתוכנית.

ניראה כי הקונגרס אינו ממהר לאשר תוכנית בסדר גודל כה גדול כה מהר. וזאת למרות שיו"ר הפד' ברננקי אמר היום במפורש כי "במידה ולא תאושר התוכנית - תשקע אמריקה במיתון".

הבנק הפדרלי של מדינת ניו יורק פירסם הערב כי הבנק הפדרלי של ארה"ב יקח תחת חסותו את רכישת ני"ע הנסחרים בדיסקאונט של הסוכנויות שהולאמו. המושל של ניו יורק הוסיף כי אינו רואה אפשרות לכך תיהיה התקדמות ברגולציה בקשר לפתרון בעיות האשראי הנובעות מני"ע הקשורים בחוזי החלף, באם יטופלו באופן פרטני בכל מדינה ומדינה בארה"ב.

בנוסף, הערב גם נודע כי בית הנבחרים העביר את תקציב הרפורמה בתחום כרטיסי האשראי.

באופן חריג פורסמו היום טיוטות הנאומים של ברננקי ופולסון, ואף של יו"ר ועדת הבנקאות בסנאט, כריס דוד, עוד בטרם החל המסחר בוול סטריט. נאומו של שר האוצר, פולסון שמדבריו, כפי שפורסמו ברויטרס, עולה כי: "אם רוצים להרגיע את השווקים צריך לפעול עכשיו". והוסיף "הסערה בשווקים הפיננסים הגיעה לשיא והחלה לזלוג לכלכלה הריאלית. המשבר בנדל"ן - מקור חוסר היציבות".

טיוטת הנאום של ברננקי פורסמה בבלומברג ובה עיקרי הדברים שנושא בפני הועדה יו"ר הפד', ברננקי לפיהם הוא אומר: "אם לא תעבור בבית המחוקקים תוכנית החילוץ - יהווה הדבר איום לשווקים ולכלכלה" ומוסיף "פעולה של הקונגרס נדרשת בדחיפות לצורך ייצוב המצב הנוכחי והמנעות ממצב שעשוי להיות בעל תוצאות הרות אסון לשווקים הפיננסים והכלכלה האמריקנית" כמו כן הוא מתייחס להשפעת המשבר על הכלכלה העולמית ואומר: "השווקים הפיננסים הגלובליים מצויים עדיין תחת לחץ יוצא דופן".

בתגובה לדביהם פורסם גם כי כריס דוד, יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט אמר: "חשוב לבחון אם אנו עושים את הדבר הנכון - להחלטה שכזו לא תיהיה הזדמנות נוספת". "כולנו מכירים בחומרת המצב ובצורך לפעול במהירות". לדבריו הסערה הכלכלית נגרמה כתוצאה משילוב של "תאוות בצע פרטית והזנחת הרגולציה הציבורית".

על רקע הדברים, החוזים העתידיים על הריבית בארה"ב משקפים היום צפי בהסתברות של 66% להורדת ריבית באוקטובר.

נזכיר כי האוצר האמריקני, בשיתוף עם הפדרל ריזרב, הגו את התוכנית בכדי להקל על המגזר הפיננסי והמניות הבולטות בו, להתמודד עם המשבר הפיננסי בארה"ב, שהפך חובק עולם. התוכנית המקורית, שבינתיים ככל הנראה תעבור שינויים והרחבות, דיברה על הקמת קרן ממשלתית בהיקף של 700 מיליארד דולר, שבאמצעותה תרכוש הממשלה ני"ע מגובי משכנתא, המוגדרים כ"חוב הרע" היושב על כתפי המניות הפיננסיות.

עוד בטרם אישורה של התוכנית עלתה האפשרות להרחבתה אל מעבר לני"ע מגובי המשכנתא, ולכלול בה רכישה של נכסים נוספים. משרד האוצר האמריקני הגיש לאישור הקונגרס בקשה, כי הסכום של 700 מיליארד דולר, יכלול גם רכישה נוספת של הממשל, את הנכסים הבעייתיים הנוספים, וגם יילקח בחשבון הרחבה של הסכום בהתאם למגמת המשבר.

ע"פ העדכון של התוכנית, הנכסים הצפויים להימכר: הרכישות ממוקדות בנכסים הנוגעים למשכנתאות מגורים ועסקים, אשר עשויים לכלול מכשירי MBS והלוואות. לשר האוצר יהיה שיקול הדעת, יחד עם נגיד ה'פד', לרכוש נכסים אחרים אם יראו הכרח בכך לייצוב השווקים הפיננסיים.

ניהול רכישת הנכסים: הנכסים ינוהלו בידי מנהלי השקעות פרטיים על פי הנחיות האוצר להשגת יעדי התכנית. למשרד האוצר יהיה שיקול דעת מלא בניהול הנכסים כמו גם בשימוש בזכויות הניתנות בקשר לרכישת נכסים אלו דרושים פרטים נוספים: אף שהמשקיעים זכו לקבל את פרטי המפתח של התכנית, נתונים נוספים דרושים על מנת לקבוע כמה מוצלחת תהיה בסופו של דבר התכנית לשווקים הפיננסיים.

המשקיעים בוול סטריט פעלו היום בהמתנה להתפתחויות בסטטוס של התוכנית והשלכותיה, לכשתאושר, על משלם המיסים האמריקני, כתוצאה מהנטל שייפול בעקבותיה, על הגרעון האמריקני.

עוד ברקע למסחר היום, המתקפה על המכירה בחסר (שורט) שפתחו רשויות פיקוח ני"ע בעולם, מכירות אשר מתבססות על מימושים במניות בולטות, במיוחד במגזר הפיננסי, בזמנים שמחירן נמוך, שמאפשרות למשקיעים להרוויח מירידת מחיריהן ואף גורמים לנפילות נוספות בערכן.

לצד המסחר בבורסות הוסיף שוק הסחורות והמט"ח לרכז את עניין המשקיעים. כאשר אמש זינק הנפט בסיום המסחר באופן חד למחיר של 120 דולר לחבית, עם פקיעת החוזים העתידיים לאוקטובר. היום נסגר החוזה העתידי למסירה בנובמבר על הנפט הגולמי בשער נמוך בהרבה של 106.6 דולר לחבית, המשקף לו ירידה של 2.5%. גם הזהב רשם עלייה של כ-5% אמש, איבד היום כ-2% משוויו וננעל מתחת ל-900 דולר לאונקייה. האירו שרשם אתמול עלייה חדה כנגד הדולר והגיע לשיא של 3 שבועות, נסחר היום בירידה קלה כנגד הדולר אך עדיין סביב רמת ה-1.47 דולר לאירו.

בסיום המסחר ננעל מדד הדאו ג'ונס בירידה של 1.47% ב-10,854 נקודות, S&P500 ירד בשיעור של 1.56% ל-11,88 נקודות, והנאסד"ק איבד הערב 1.18% ל-2,153 נקודות

נתוני מאקרו

מחירי הבתים בארה"ב ירדו ביולי ב-0.6% ביחס ליוני, זאת לעומת צפי לירידה של 0.2%.

במסחר בבורסת הסחורות בניו יורק, החוזים על הנפט הגולמי למסירה בנובמבר נקבעו בירידה של 2.5% ב-106.6 דולר לחבית.

מניות בכותרות

המניות הפיננסיות ממשיכות להיות במרכז העניינים, בהמתנה לאישורה של "תוכנית ההצלה". בין המניות הבולטות ניתן למצוא את גולדמן זאקס ומורגן סטנלי , שקיבלו אמש את אישור ה'פד', להפוך ולהיות בנקים מסחריים.

בנק וואכוביה ריכז עניין לאחר האטת המו"מ עם מורגן סטנלי בהמתנה להתפתחויות בתוכנית ההצלה של הממשל. גם סיטיגרופ נמצא במו"מ על רכישה או שת"פ עם בנק ההשקעות שמבקש להפוך לבנק מסחרי.

AIG הוסיפה לרכז עניין לאחר שבעלי המניות שלה מציעים מכירת נכסים לאלתר, שדרך להחזיר את הלוואת החירום של 85 מיליארד דולר מהממשל. בנוסף הודיעה החברה כי היא דוחה את חלוקת הדיבידנד למניות רגילות. העליות במניה התמתנו לאחר ההודעה וזאת לאחר שהמניה עלתה בתחילת המסחר בקרוב ל-20% תוך שהיא מרכז מחזורים גדולים.

ליהמן ברדרס המשיך לרכז עניין לאחר שבנק ההשקעות הגדול ביפן, נומרה אחזקות, הסכים לרכוש את חטיבת אסיה פסיפיק של הבנק.

ישראליות מעבר לים

טבע ריכזה עניין לאחר שהודיעה על השקת זריקה גנרית לתרופה קרדן I.V לטיפול בלחץ דם שתיקרא - ניקרדיפין במינון של 2.5 מ"ל. הזריקה הגנרית החדשה היא התחליף הראשון לתרופה קרדן I.V. שמכירות המקור שלה עומדות על 181 מיליון דולר ב-2008, בארה"ב.

טבע גם הודיעה כי היא נכנסת לשוק של יפן. טבע תחל למכור את תרופותיה הגנריקה ביפן בשיתוף פעולה עם חברת התרופות היפנית קווה. המהלך של טבע בא לאחר שביפן מנסים להעלות את השימוש בתרופות גנריות לרמה של 30% משוק התרופות עד שנת 2012.

חברת פרטנר בלטה לחיוב לאחר שהכריזה היום (ג') רשמית על הפיכתה לספקית שירותי תקשורת כוללים בנוסף להיותה חברת סלולר. במסגרת המהלך האסטרטגי החדש, אותו התווה המנכ"ל דוד אבנר מיומו הראשון בחברה, תציע פרטנר מגוון רחב של שירותים לצד שירותי התוכן ושירותי הסלולר שהיא מספקת כיום, והכל תחת קורת גג אחת: טלפוניה קווית, שירותי אינטרנט ומדיה בידורית

חברת מג'יק הודיעה כי תטמיע בשיתוף עם בלאט לפידות הישראלית, את מערכת ה-iBOLT לתקשורת נתונים בחברת AeroScout.

ג'קדה הודיעה על זמינותו לשוק של פתרון התפעול שלה, לשולחני העבודה (Desktop), ולמערכות המידע של חברות, ה-WorkSpace 5.0.

טופ אימג' הודיעה כי יצרנית המערכות האופטיות הבינלאומית, Leica Microsystems בחרה במוצר של טופ אימג', ה-eFLOW, שתאפשר אוטומציה של המערכות הקוליות והאופטיות של חברות ב-12 מדינות באירופה בהן פועלת Leica.

[לארביטראז]