אפילו מפציץ בי-52 לא יעזור

הנק פולסון זקוק לאופציה גרעינית, כמו למשל תוכנית להזרמת הון ציבורי לבנקים

נק פולסון, שר האוצר האמריקני, השווה את הסמכויות שהוא קיבל לגבי פרדי מק ופאני מיי לפצצת בזוקה, נשק נגד טנקים. אם כך, תוכניתו החדשה לרכישת נכסים מגובי משכנתאות היא לא פחות ממפציץ בי-52. פולסון אומנם יצטרך לבצע בו כמה התאמות לפני שהמטוס ימריא, אך ייתכן שהוא יזדקק לכלי נשק אפילו יותר גדול - תוכנית להזרמת הון ציבורי לבנקים אמריקניים.

פחות מדי הון

מאחר שערך ניירות הערך המשכנתאיים צנח, כמה מוסדות מוצאים את עצמם עם פחות מדי הון כדי לתמוך בהלוואות. כמה מהם אינם יכולים אפילו לגייס את ההון למימון ניירות הערך הללו (פדיונות ותשלומי ריבית). באמצעות מכירה של נכסים כדי לגייס הון, הם הורידו את המחירים עוד יותר, מה שכמובן החליש שוב את המאזנים ואילץ את המוסדות הפיננסיים למכור עוד נכסים במחירי סוף עונה, וחוזר חלילה.

מחפש רצפה

פולסון מתכנן לרכוש 700 מיליארד דולר מניירות הערך הללו, להציב רצפה מתחת למחירים ולסיים את מעגל הקסמים האכזרי הזה. לכך יש טעויות מובנות גדולות.

המרכיב המרכזי של המשבר הוא שאיש אינו יודע מה השווי האמיתי של הנכסים הללו: למשרד האוצר אין תובנה גדולה יותר מאשר למשקיעים הפרטיים. אם האוצר ישלם מעט מדי, המשבר לא יסתיים;

אם ישלם יותר מדי, ההפסדים של משלם המסים יהיו אדירים, לטובת מגזר פיננסי חסר אחריות וחסר כישורים. תוכנית כזו תפנה מטבעה את רוב העזרה לבנקים שהיו חסרי האחריות ביותר.

קיימות גם הטעויות הבלתי נמנעות. טיוטת החקיקה הנוכחית תקים קרן ענקית שתהיה כפופה לשר האוצר. במקום זאת, כל תוכנית צריכה להיות מנוהלת על-ידי מועצה עצמאית, בראשות מישהו עם שיעור קומה של פול וולקר, יו"ר הפד לשעבר, ולפי מנדט מוגדר מאוד.

חילוץ של וול סטריט כאשר מיין סטריט נפגע מגל כואב של עיקולים, יהיה בלתי קביל מבחינה פוליטית, ובצדק.

חבילת סיוע לבעלי בתים ולעסקים קטנים היא צורך פוליטי. זוהי גם בקשה סבירה. אך את היעדים הללו צריך להשיג בדרכים אחרות. הקרן החדשה צריכה להתמקד במשבר הפיננסי.

פעולה ישירה

אך קרן כזו היא רק חלק מהפיתרון. גם אם מחירי ניירות הערך יתייצבו, כמה בנקים יישארו ללא הון מספיק.

יתכן שיהיה על הרשויות להוריד ישירות את הבנקים מהמינוף שלהם, על ידי הזרמת הון חדש, אולי בתמורה למניות בכורה, או על-ידי הסבת אג"ח למניות בקנה מידה גדול.

אם הבעיה האמיתית היא שהבנקים חדלי פירעון, המפציץ בי-52 של פולסון יתברר אולי כיקר ובלתי אפקטיבי.

בכל מקרה, הרשויות בארה"ב זקוקות לאופציה גרעינית כדי לממן מחדש את המערכת הפיננסית. זאת ועוד: הם עלולים להזדקק לאופציה הזו בקרוב מאוד.