מחקר: הדלקים הביולוגיים עשויים להוות 10%-15% מתמהיל הדלקים העתידי ב-10-20 השנים הקרובות

עם זאת, להגיע לרמה הזו יהיה הרבה יותר קשה ממה שנהוג לחשוב, בשל האתגרים הכרוכים ביצירת שווקים מלאים

שוק הדלקים הביולוגיים אמנם הולך ומתפתח, אך בנייתה של תעשיית דלקים ביולוגיים עולמית תהיה הרבה יותר קשה ממה שנהוג לחשוב. כך עולה ממחקר שערכה אקסנצ'ר, חברת ייעוץ עסקי ושירותים טכנולוגיים.

המחקר, שפורסם תחת השם "דלקים ביולוגיים, תקופת מעבר: איך נשיג רמת ביצועים גבוהה בעולם של דלקים רבגוניים", קובע כי הדלקים הביולוגיים עשויים אמנם להוות 10%-15% מתמהיל הדלקים העתידי ב-10-20 השנים הקרובות, אך להגיע לרמה הזו יהיה הרבה יותר קשה ממה שנהוג היה לחשוב עד היום.

הסיבה לקושי יהיו האתגרים הכרוכים ביצירת שווקים מלאים, לרבות חומרי הזינה (feedstock) של הדלקים הביולוגיים, הייצור, השינוע וההפצה. בנוסף, מגדיר המחקר שלושה תחומים של אתגרים שעליהם יהיה צורך להתגבר כדי להפוך את שוק הדלקים הביולוגיים לתעשייה עולמית באמת.

הראשון הוא האתגר הסביבתי. כדי ליצור צמיחה בתחום הדלקים הביולוגיים, יידרשו טיעונים חזקים שישכנעו את הנהגים ואת העסקים שאכן יש יתרונות סביבתיים לדלקים הביולוגיים. הוויכוח של שיקולי מזון מול דלק עלול אמנם להחליש את הביקוש לדלקים הללו, אבל הוא ימשיך להתקיים.

שנית - הפצה. ישנם אתגרי הפצה הקשורים לשילוב הדלקים הביולוגיים בתוך שרשרת האספקה המוכרת והמבוססת בתחום הדלק, ויש לקבל החלטות מכריעות באשר לאחסנה, לערבוב ולמכירה של סוגים שונים של דלקים ביולוגיים.

לבסוף - השקעה בתשתית. ברור לכולם, אומרים עורכי הסקר, שכדי לפתח שוק יעיל של דלקים ביולוגיים, תידרש השקעה בתשתית שתאפשר פעולות רחבות היקף הקשורות לדלקים ולמסחר בהם. עם זאת, קשה היום להצדיק השקעה מיידית, כאשר התשואות של השוק וממדיו עדיין כה לוטים בערפל.

"ההיקף שאליו תוכל להגיע תעשיית הדלקים הביולוגיים עדיין אינו ידוע, אבל אנחנו מאמינים שהדלקים הביולוגיים יהיו חלק מתמהיל הדלקים העתידי ואף יבשרו על התפתחות של שוק הדלקים", אומרת מליסה סטארק, מנהלת בכירה בקבוצת תעשיות האנרגיה של אקסנצ'ר.

סטארק הוסיפה כי "המחקר שלנו מראה שהמקורות הבולטים ביותר לאי ודאות בשוק זה הם המדיניות הממשלתית וההתפתחויות הטכנולוגיות. התפתחות הטכנולוגיה תמשיך לשפר את הכדאיות הכלכלית של הדלקים הביולוגיים, אבל במקביל תצטרך התעשייה להתמודד עם טכנולוגיות מתחרות כמו ההנעה ההיברידית הנטענת. התקנות המדיניות לרבות אלו המעודדות דלקים נקיים יותר עתידות להמשיך ולהתפתח".

ממצאי המחקר

המחקר מצא כי אל טכנולוגיות הדלקים הביולוגיים מהדור הראשון, כדוגמת האתנול מקנה סוכר, יצטרפו בשנים הקרובות טכנולוגיות הדור השני, כמו אתנול צלולוזי וכן אלו המשתמשות בפסולת של הטכנולוגיות מהדור הראשון, כמו גם סוגים חדשים של דלקים ביולוגיים הנמצאים בפיתוח היום, כדוגמת הבוטנול. דלקים ביולוגיים אלה מהדור הראשון והשני ישמשו זה לצד זה למשך כמה מספר שנים.

עוד נמצא כי שוק הדלקים הביולוגיים יצטרך להפוך לגלובלי וליעיל ככל האפשר במהלך עשר השנים הקרובות, לפני שטכנולוגיות מתחרות כמו הנעה היברידית נטענת, או חלופות לא-חקלאיות כמו אצות או ביוטכנולוגיה, יהפכו לשיטות המקובלות ויתפסו את מקומם של הביולוגיים.

באקסנצ'ר מוסיפים שהתפתחות הדלקים הביולוגיים מבשרת את התפתחותו של שוק דלקים רבגוני יותר המאופיין על-ידי מוצרים חדשניים, שחקניות חדשות ונוף תחרותי שונה. זה ללא ספק יהיה כרוך בהתרחקות מהבנזין והדיזל, ובסופו של דבר יהיה מגוון הרבה יותר רחב של מוצרים וספקיות דלק לא פוסילי (=שאינו ממאובנים), הן בתחום טכנולוגיות הדלקים הביולוגיים והן בתחום הטכנולוגיות המתחרות.

ולבסוף, מהמחקר עולה כי "עבודת הטלאים" המקוטעת של התקנות המקומיות ברוב מדינות העולם - גורמת גם היא להתרחקות משוק הדלק הגלובלי, שבו יש שני מוצרים עיקריים של בנזין ודיזל, ולצעידה לעבר שוק דלקים שיש בו מאגרים מפולגים של ביקוש והספק והוא נהנה מתמהילים שונים של סוגי דלקים.

"בעיצומם של הוויכוח וחילוקי הדעות סביב הדלקים הביולוגיים, דבר אחד נראה ברור: הם עתידים להיות כאן לפחות בעתיד הנראה לעין", אומרת סטארק. "המספר ההולך וגדל של עסקים חקלאיים ועצמאיים במימון פרטי ואפילו של חברות דלק ארציות ובינלאומיות העוסקות היום בפיתוח דלקים ביולוגיים וחלופות שונות ומשקיעות בהם, מעיד על התנופה הרצינית של הדלקים הביולוגיים".