הסיבה להתפוצצות עסקת אסותא: מכבי תרכוש את המתחם מתחת לאף של מגדל

קופת חולים מכבי תרכוש 60% מהמתחם תמורת 800 מיליון שקל, לעומת 1.4 מיליארד שהציעו מגדל ואמות על המתחם ברמת החייל

אחרי יותר משבוע של ספקולציות בדבר הסיבה להתפוצצות עסקת המכירה של מתחם "אסותא" ברמת החייל לחברת אמות ולחברת הביטוח מגדל , נפתרת התעלומה: מכבי שירותי בריאות, בעלת השליטה ברשת בתי החולים הפרטיים אסותא, החליטה לרכוש את הבניין המרכזי במתחם מידי חברת אוסיף , שבבעלות ארקדי גאידמק.

הערב (ד') מתכנס דירקטוריון מכבי בכדי לאשר את העסקה, הנאמדת במעט יותר מ-800 מיליון שקל - 600 מיליון שקל פחות מהסכום שמגדל ואמות אמורות היו לשלם על פי ההסכם המקדמי שנחתם בסוף חודש יולי.

ההסבר לפער בין הסכומים הוא העובדה שמכבי תרכוש כעת רק את הבניין המרכזי במתחם שבו נמצא בית החולים אסותא, ללא השטחים המסחריים שמסביב. אוסיף וגאידמק יצטרכו לקוות כעת שיימצא מוכר שיסכים לרכוש את השטחים הנותרים במחיר דומה לזה שהציעו מגדל ואמות, זאת על רקע המשבר הכלכלי שעשוי לתת את אותותיו גם בתחום הנדל"ן המניב.

התרגיל שעשתה מכבי, בניהולו של ד"ר אהוד קוקיה, לאוסיף, כמו גם לענקיות כמו אמות ומגדל, טמון בהסכם השכירות המקורי עליו חתומה מכבי מול אוסיף. על פי ההסכם, מכבי שוכרת 60% משטח המתחם למשך 25 שנה, כאשר שמורה לה זכות סירוב במקרה של מכירת המתחם - כל זמן שיש לה הצעה אחרת במחיר שוק.

משתלם לקנות מאשר לשכור

בשבועות האחרונים הגיעו במכבי למסקנה כי בראייה אסטרטגית ארוכת טווח, מוטב יהיה לרכוש את המתחם מאשר לשלם עבורו דמי שכירות, ועל כן הפעילו את זכות הסירוב לצד הגשת הצעה לרכישה. על פי הסכם השכירות המקורי של מכבי מול אוסיף, היה עליה לשלם 52 מיליון שקל מדי שנה, למשך 25 שנים. בתום התקופה אמור היה לעמוד הסכום הכולל על 1.3 מיליארד שקל - 500 מיליון שקל יותר מהסכום שמציעה כעת מכבי עבור הרכישה.

"עם התנהלות נכונה מבחינת מימון העסקה והריביות שהיא תוכל להשיג, אין ספק שזו ראייה נכונה שתשאיר בידי מכבי נכס בטווח הארוך", אמר ל"גלובס" גורם בכיר במערכת הבריאות. במשרד הבריאות אישרו את המהלך של מכבי בכפוף לכך שגיוס הכסף לעסקה לא ייעשה מחשבון הקופה וללא הצבת ערבות הקשורה בנכסי הקופה. גם החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, נתן אור ירוק לעסקה.

תמשיך להחזיק בכל מניות אסותא

המהלך הנוכחי של מכבי שם קץ למהלך אחר שלה, עליו הודיעה רק לאחרונה. מדובר בתוכנית למכור 30% מאחזקותיה באסותא לטובת משקיע אסטרטגי. הרציונאל העסקי היה הזרמת הון שיאפשר את התרחבותה של אסותא למדינות נוספות בעולם, כך שבטווח הרחוק דילול האחזקות של מכבי רק יגדיל עבורה את ההכנסות.

בדרך, משרד הבריאות עשה שריר ודרש לאשר מולו את זהות המשקיע, כאשר מכבי נדרשת להוכיח כי מבוטחי הקופה לא ייפגעו בשום דרך מהמהלך. ההחלטה לרכוש את מתחם אסותא אפשרה למעשה למכבי להשיג נכס אסטרטגי בטווח הרחוק ולהימנע מכאב הראש שבהתעמתות עם משרד הבריאות בכל הקשור להכנסת משקיע חיצוני.