שלמה ינאי על המיזם של טבע ביפן: "מאמין שנגיע למיליארד דולר מכירות לפני 2015"

טבע וחברת התרופות היפנית Kowa יקימו חברה גנרית חדשה, שתתחיל לפעול ב-2009 ואמורה למנף את יכולות השיווק, המו"פ, הייצור וההפצה של השתיים, ולספק לשוק היפני סל רחב של תרופות גנריות ; השוק היפני, לדברי מנכ"ל טבע, הוא השוק הגנרי השני בגודלו בעולם

"יפן הייתה על הכוונת שלנו כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלנו, ואני שמח שאנחנו צועדים צעד אחד חשוב קדימה ומוסיפים חלק חשוב לצמיחת החברה בשנים הקרובות", כך אמר היום ל"גלובס" שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע , בשיחת טלפון מיפן.

טבע הודיעה היום רשמית על המיזם המשותף שלה עם Kowa, חברת תרופות יפנית. במקביל, מציבות החברות יעד שאפתני, ומצפות להגיע למכירות של מיליארד דולר ביפן בשנת 2015. במסגרת המיזם, טבע ו-Kowa יקימו חברה גנרית חדשה, Teva-Kowa Pharma, שתתחיל לפעול ב-2009 והיא אמורה למנף את יכולות השיווק, המו"פ, הייצור וההפצה של טבע ו-Kowa, במטרה לספק לשוק היפני סל רחב של תרופות גנריות.

"המיזם המשותף נועד מבחינתנו להיכנס לשוק היפני, שהוא השוק הגנרי השני בגודלו בעולם", אומר ינאי. "אני אופטימי ומאמין שאת היעד של מיליארד דולר מכירות נשיג עוד לפני 2015".

יעד המכירות ביפן אינו משפיע על היעדים בתוכנית האסטרטגית של טבע. נזכיר, שטבע הודיעה בעבר על מטרתה להגיע להכנסות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של למעלה מ-4 מיליארד דולר ב-2012, אך עם השלמת הרכישה של באר אמורים המספרים להתעדכן כלפי מעלה. "בתוכנית האסטרטגית לקחנו בחשבון את פיתוח הביזנס שלנו במזרח, ובעיקר ביפן", אומר ינאי.

Kowa היא חברה בעלת מכירות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר, מתוכם כ-800 מיליון דולר מגיעים מתחום הפרמצבטיקה. החברה מתמקדת במוצרים אינובטיביים ובתרופות שנמכרות ללא מרשם רופא (OTC).

*למה בחרתם להקים חברה גנרית חדשה ולא לרכוש את Kowa או חברה יפנית אחרת?

ינאי: "למדנו את השוק היפני ביסודיות במשך תקופה ארוכה, ואני ביקרתי כאן כדי ללמוד ולעקוב מקרוב. הגענו למסקנה שהדרך הטובה ביותר להיכנס לשוק היפני היא דרך שותפות אסטרטגית עם שחקן חשוב. בהמשך, ייתכן שנבחר גם בדרכים אחרות, גם זאת שהזכרת, אך בשלב זה בחרנו בשותפות אסטרטגית".

טבע מפרסמת היום נתונים על שוק התרופות היפני, לפיהם השוק מוערך ב-80 מיליארד דולר, אך שיעור חדירת הגנריקה בו נמוך במיוחד - 5.7%, או כ-4.6 מיליארד דולר. שיעור הגנריקה מסך המרשמים מעט יותר גבוה, 16.9%.

ממשלת יפן פרסמה בשנה שעברה תוכנית שמטרתה הגדלת השימוש בגנריקה ל-30% מהשוק עד שנת 2012. לשם השוואה, במדינות מערב אירופה וארה"ב שיעור החדירה עולה על 50%. האם המיזם המשותף הוקם בתמיכת ממשלת יפן? "זה לא סוד שממשלת יפן הצהירה על כוונתה להגדיל את שיעור חדירת הגנריקה", אומר ינאי. "יפן היא מדינה שנותנת שירותים מצוינים לאזרחיה, וככל שהאוכלוסייה מזדקנת עלויות הבריאות גדלות. ביקרנו במשרד הבריאות היפני, והם בירכו על המיזם שלנו", הוא מוסיף.

הודעה נוספת שפרסמה היום טבע קשורה לאישור שקיבלה ממנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA. טבע דיווחה שמשאף ה-ProAir HFA אושר לשימוש גם לילדים מעל גיל 4, בניגוד לאישור הקודם שהיה לגיל 12 ומעלה. המשאף מיועד להקלת סימפטומים של אסטמה, הוא מותאם לדרישות החדשות שייכנסו לתוקף בתחילת 2009, ואינו פוגע בשכבת האוזון.

טבע נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 34.5 מיליארד דולר.