ארויו ועוד 11

לא זכור לי שמכבי ת"א היתה תלויה אי פעם בשחקן אחד כפי שמסתמנת התלות שלה בגארד הפורטו-ריקני

מסקנה אחת ברורה אפשר לקחת מטורניר מוסקבה שהסתיים בתבוסה של מכבי ת"א ב-17 הפרש לצסק"א: לאפי בירנבוים, אחד ששבר את הראש כבר הרבה פעמים בחייו כדי לבנות פאזלים מורכבים, יש עוד הרבה עבודה. קשה להסיק הרבה משני משחקי אימון ראשונים, על אף שהם היו מול יריבות מהרמה הגבוהה ביותר (פנאתינייקוס וצסק"א). מה כן אפשר לראות? מגמות.

התלות בארויו

לא זכור לי בשנים האחרונות, ובכלל, שמכבי ת"א היתה תלויה בשחקן אחד, כפי שמסתמנת התלות בקרלוס ארויו. גם ליד שאראס הגדול שיחקו פארקר ו-וויצ'יץ'. אפשר להבחין שמכבי עם ארויו בפורמה היא קבוצה מהירה ותוקפנית שתרוץ בכל הזדמנות. בלעדיו? קשה לדעת. ספק אם אפי יודע. וזה יהיה המבחן הגדול שלו.

קבוצות שיבואו לשחק מול מכבי יתקיפו את ארויו בהתקפה ובהגנה. אפי יצטרך למצוא דרכים להגן עליו בהגנה. לזכותו יאמר שהוא עשה כבר סטאז' בנושא עם טפירו בבני השרון. עכשיו גם במכבי הוא ייאלץ לבנות טקטיקת משחק אלטרנטיבית כשהכוכב שלו לא על המגרש.

ועוד משהו על המנהיג של מכבי השנה. מדובר בשחקן NBA לגיטימי בעל זריזות וקליעה השייכים לצד השני של האוקיאנוס. יש סיכוי טוב שמבחינת יכולות משחק אנחנו רואים את הרכז הטוב ביותר שהיה בארץ. אבל בכל זאת סימן שאלה אחד עולה דווקא לגבי הגדרתו כ"רכז": הנטייה שלו לאיים על הסל יותר מאשר לנהל את המשחק. בשורה התחתונה, רמת ניהול המשחק שלו והפעלת הכלים ההתקפיים הרבים והמגוונים שיש למכבי, תהיה חשובה יותר לקבוצה מיכולת ייצור הנקודות הפנומנלית שלו.

הברומטר האמיתי

ארויו הוא אומנם המנהיג של הקבוצה, אבל מכל השחקנים החדשים, ויש ברוך השם שבעה כאלו מתוך 12, יש לדעתי שני שחקנים שלא ריכזו כותרות ויהיו הברומטר האמיתי של הקבוצה - חג'ג' וג'ייסון וויליאמס.

כשארויו יורד מהמגרש, מכבי מורידה הילוך. כשחג'ג' ריכז במקומו זה עדיין היה במהלך שני, אבל כשבורשטיין ריכז זה כבר נראה כמו משחק בהילוך ראשון, כמעט ברוורס. חג'ג' הוא היחיד שיכול לשמר חלק מהמהירות של הקבוצה כשהוא מנהל את המשחק. הוא זה שאמור לספק את דקות המנוחה של ארויו, שיהיו השנה מוצר יקר ערך.

אלמנט חשוב נוסף הוא היכולת לשנות מומנטום של משחק. כולנו זוכרים את המבצעים של שארפ בחצי גמר היורוליג בשנה שעברה. שארפ עדין איתנו, אבל הרגליים כבר לא מה שהיו פעם. חג'ג' הוא המועמד המוביל למלא את מקומו כשחקן המומנטום. מה שבטוח הוא שבכל מקרה את הזריקה האחרונה במשחק ישאירו לשארפ. לזה עוד אין תחליף.

על ג'ייסון "הכלבויניק" וויליאמס, אני מוכן להמר כבר היום שבמבחן דולר/נקודת מדד איכות, וויליאמס יהיה השחקן המוביל ביורוליג. הוא יעשה כל דבר שאפי יבקש. בכל עמדה, ובשני צדי המגרש. שחקן של מאמן שמדביק קבוצה. אם הוא יפתח גם קליעה יציבה מטווח השלוש, אז עוד שנתיים גם הוא "ישחק אותה מוריס" ויכפיל את המשכורת שלו מעבר לים. העונה הוא יהיה דמות מפתח במכבי, שחקן חסר אגו שיעשה כל מה שהקבוצה צריכה כדי לנצח.