הקונגרס הגיע להסכם עקרונות בדרך לאישור תוכנית החילוץ; 250 מיליארד דולר יהיו זמינים באופן מיידי

חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר הפיננסי העולמי ; יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט: "אנו מאמינים כי אנו מוכנים לפעולה מהירה" ; פולסון הסכים להגבלת שכר מנהלים במוסדות שיחולצו ; בוש צפוי להיפגש היום ב-22:55 (שעון ישראל) עם ראשי המפלגות בקונגרס ; עליות של כ-2% בוול סטריט

גם הערב, כמו במהלך השבוע האחרון, המתינו המשקיעים בעולם כולו לאישור תוכנית החילוץ למערכת הפיננסית בארה"ב שעלותה המוערכת היא כ-700 מיליארד דולר ואותה מובילים בצוותא יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי ושר האוצר האמריקני, פולסון.

הערב פורסם כי התוכנית בשווי של 700 מיליארד דולר צפויה להיות מאושרת לאחר שהמחוקקים הגיעו להבנות והסכמות, כאשר סך של 250 מיליארד דולר יהיה זמין באופן מידי לצורך הפעלת התוכנית.

הערב זה נראה קרוב מתמיד לאחר שיו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, כריסטופר דוד, אשר שמע במשך יומיים ברצף הסברים, שאלות ותשובות מול השניים, אמר הערב כי המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים הגיעו להבנות על עקרונות התוכנית. ואמר: "אנו מאמינים כי אנו מוכנים לפעולה מהירה", הודעתו זו מגיבעת הקפיטול תומכת במגמת העליות אשר מאפיינת את המסחר בוול סטריט מתחילת היום.

הסנטור הרפובליקני בנט מיוטה אמר "אני מאמין כי ההבנות אליהן הגענו יכולות לעבור בקונגרס, בסנאט, ולהחתם על ידי הנשיא במהירות" והוסיף "זוהי האחריות המרכזית שלנו ואני חושב שכעת אנו מוכנים להתמודד איתה".

ההסכם אליו הגיעו המחוקקים היום כולל התייחסות לתיקונים הנדרשים לתוכנית האוצר לחילוץ הנכסים הבעייתיים ממאזני החברות הפיננסיות, התייחסות לשכר הבכירים, והתייחסות להגנות על בעלי הבתים , אמר דוד.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ייפגש עם מנהיגי המפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית בקונגרס, היום (ה') ב-22:55 (שעון ישראל).

בנאום לאומה, שנשא אתמול הנשיא, הזהיר בוש כי המשבר הפיננסי (ראו מילון מונחים) עלול למוטט את כלכלת ארה"ב אם הקונגרס לא יאשר את תכנית החילוץ הפיננסי, בעלות של 700 מיליארד דולר, שהממשל הניח השבוע על שולחנות המחוקקים.

"כל הכלכלה שלנו נתונה בסכנה", אמר הנשיא בנאום. היזמה אינה מכוונת לסייע ל"חברה ספציפית או למגזר ספציפי. היא נועדה לאשש את כל כלכלת אמריקה".

"התכנית תסייע לצרכנים ולעסקים בארה"ב להשיג אשראי שיענה על צרכי היום-יום שלהם וייצור מקומות עבודה", אמר בוש, "והיא תסייע לשלוח מסרים לשווקים ברחבי תבל שהמערכת הפיננסית באמריקה עלתה שוב על הפסים".

נזכיר כי שר האוצר האמריקני הנרי פולסון הסכים ביום ד' שחבילת החילוץ שמשרדו מתכנן למוסדות הפיננסיים בארה"ב תכלול סעיף שיגביל את שכרם של בכירי המוסדות שינצלו את הסיוע הזה.

יו"ר הפד, בן ברננקי, תיאר את תוכנית החילוץ במונחים פופוליסטיים, באומרו שיצירת משרות חדשות במשק, ושמירה על יכולתו של האמריקני הממוצע ללוות כספים תלויות בה. "זו למעשה שאלה של 'יש חור בסירה, אתה עשית את זה, מדוע שאעזור לך לסתום אותו?'", אמר ברננקי, "בסירה של כולנו יש חור. אנו חייבים לפקוק אותו, ואחר כך להחליט איך מונעים התהוות חורים כאלו להבא".

בעוד פולסון ויתר בנושא של שכר בכירי המוסדות הפיננסיים, הוא לא אותת אתמול על נכונות לקבל את דרישות הקונגרס שהממשל יקבל אחזקות במניות המוסדות שייהנו מהסיוע. מחוקקים רבים טוענים שכפייה על חברות פיננסיות לוותר על מקצת המניות שלהן בתמורה לזכות להיפטר מהנכסים הרעים שלהן תגן על משלם המסים.

בעדותו אתמול גילה פולסון שמשרד האוצר בראשותו שוקל תוכנית חילוץ למערכת הפיננסית כבר כמה חודשים. "אנו מציעים תוכנית להוצאת נכסים בעייתיים מן המערכת - תוכנית שניתחנו ובדקנו כבר כמה חודשים, וקיווינו שהיא תהיה מיותרת", הוא אמר, "במסגרת התוכנית, נשתמש במנגנוני שוק שזמינים ממילא לבנקים קטנים, לאיגודי אשראי ולחברות הלוואות ברחבי המדינה".