הקריסה הפיננסית הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב: ג'יי.פי.מורגן ירכוש נכסיו של וושינגטון מיוצ'ואל ב-1.9 מיליארד דולר - לאחר שנסגר ע"י השלטונות

(עדכון) - חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר הפיננסי העולמי ; מילון מונחים למשבר העולמי ; לפני כחצי שנה רכש ג'יי.פי.מורגן גם את בר סטרנס, וכעת הוא הבנק השני בגודלו בארה"ב אחרי בנק אוף אמריקה ; ובינתיים: עסקת החילוץ הפיננסי התפוצצה בבית הלבן

ג'יי.פי.מורגן צ'ייס עושה זאת שנית: בית ההשקעות נחלץ לעזרתו של וושינגטון מיוצ'ואל , שנסגר לפנות בוקר (שעון ישראל) ע"י שלטונות ארה"ב במה שיתועד בספרי ההיסטוריה כקריסה הגדולה ביותר של בנק בארה"ב אי פעם, וירכוש את נכסיו תמורת 1.9 מיליארד דולר.

וושינגטון מיוצ'ואל (WaMu), הבנק השישי בגודל נכסיו בארה"ב, היה שקוע עד מעל לצווארו בקשיים ונזקק נואשות להון חדש או לחילוץ באמצעות מכירה למוסד פיננסי אחר. הרגולציה סגרה את הבנק הלילה לאחר שלא נמצא אף בנק שהיה מעוניין ברכישה. עצם העובדה כי WaMu היתה כה לא אטרקטיבית מוכיחה שוב את עומק חוסר הביטחון בשווקים, שמורגש גם אצל הגופים הפיננסים הגדולים ביותר בוול סטריט.

הגיעה לאחר שבעשרת הימים האחרונים נמשכו מהבנק 16.7 מיליארד דולר, והמגעים למכירתו לגופים פיננסיים אחרים לא הבשילו.

לפני כ-10 ימים החריפו בעיותיו של WaMu כאשר S&P ומודי'ס הורידו את דירוג האג"ח שלו ל"זבל" (מתחת לדירוג השקעה), בהצביען על "פעילות משכנתאית מרוכזת", הפרשות גבוהות יותר לכיסוי חדלות פירעון על חובות בכרטיסי אשראי של לקוחות, ותנאי שוק לא יציבים שמגבילים את האופציות הפיננסיות של הבנק.

הרשויות בארה"ב החלו בנסיונות למצוא לו קונה. נציגים של רשויות פיקוח פדרליות יצרו קשר עם כמה בנקים, ביניהם גם ג'יי.פי מורגן עצמו, וולס פארגו ו-HSBC, ושאלו אם ישקלו את רכישתו אם יקרוס.

ג'יי.פי. מורגן: הבנק השני בגודלו בארה"ב

לפני כחצי שנה, נזכיר, נחלץ ג'יי.פי.מורגן צ'ייס לעזרתו של מוסד פיננסי אחר, כשרכש את בית ההשקעות בר סטרנס בקריסה הראשונה השנה. כעת הוא הבנק השני בגודלו בארצות הברית, אחרי בנק אוף אמריקה שרכש את מריל לינץ' לפני שבועות אחדים.

WaMu נוסד ב-1889 בסיאטל, וכאמור, הוא הבנק הגדול ביותר שקרס בהיסטוריה של ארצות הברית - כאשר במאזנו רשומים נכסים בהיקף של 307 מיליארד דולר. הבנק צפה להפסד רבעוני מעבר להפסד של 3.3 מיליארד דולר מהרבעון השני של השנה.

מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן ג'יימי דיימון אמר כי בכוונתו לבצע הנפקת מניות בהיקף של 8 מיליארד דולר על מנת לשפר את הלימות ההון של בנק. בשל ההשקעות הכושלות של וושינגטון מיוצ'ואל, ג'יי.פי. מורגן מתכנן למחוק עוד כ-31 מיליארד דולר ממאזנו המאוחד, אולם מספר זה עשוי להשתנות אם וכאשר תאושר תוכנית הסיוע האמריקנית, שבינתיים נתקלת בקשיים.

"אנחנו בעד המהלך שהממשלה מנסה לאשר - אבל אנחנו לא סומכים על כך. היינו רוכשים את הבנק גם אם לא היתה תוכנית סיוע ממשלתית על שולחן הקונגרס", אמר דיימון.

נזכיר כי מניית וושינגטון מיוצ'ואל צנחה ב-95% בשנה האחרונה למחיר של 1.69 דולר אמש - בהשוואה למחיר של 36.47 דולר בשיא.