27% מההורים עוזרים לילד הראשון ברכישת דירה; רק 12% עוזרים לילד השלישי

בחמישון העליון בישראל העזרה לשלושת הילדים הראשונים נעה בין 150 ל-300 אלף דולר לכל ילד

חקר שוק שערכה חברת בדק בית בקרב כ-200 רוכשי דירות, מחזק את התדמית המוכרת ומגלה שההורים הישראליים מרבים לסייע פיננסית לילדיהם ברכישת דירה, ומקצים לכך חלק מחסכונותיהם.

כ-27% ציינו שהם עוזרים לילד הראשון ברכישת דירה, כ-18% מסייעים לילד השני ברכישה, וכ-12% לילד השלישי ומעלה.

צחי ברדוגו, מנכ"ל בדק בית, מציין שבשני העשירונים העליונים העזרה לשלושת הילדים הראשונים נעה בין 150 ל-300 אלף דולר לילד, בשני העשירונים הבאים העזרה נעה בין 80 ל-120 אלף דולר לילד, ואצל משפחות שההכנסה החודשית הכוללת הינה עד 15 אלף שקל לחודש הסיוע לילדים נע בין 50 ל-70 אלף דולר לילד.

ברדוגו מציין עוד, שרוב ההורים נוטים להאמין שהם פועלים בהגינות שווה ללא אפליה בין ילדיהם בנושא עזרה פיננסית ברכישת דירה, אולם הנסיבות, כפי שנבדקו במחקרים, מוכיחות שהנחה זו לא תמיד משקפת את העובדות במציאות.

לדברי ברדוגו, ההורים שעוזרים בכסף ובזמן מעדיפים גם לבצע על חשבונם את הבדיקות לדירה לפני רכישת הדירה, הם מפחדים שהכסף שיועבר לילדים לא ינוצל בחוכמה ובאחריות. "הזוג הצעיר עלול להעדיף פלזמה על חשבון בדיקה מקיפה לבית. ניסיון החיים מנחה את ההורים לבצע בעצמם את הבדיקות ולהיחשף לממצאים".

המחקר הישראלי נערך בעקבות מחקר שביצע בנק בריטי למשכנתאות, והנתונים שהתקבלו בישראל מלמדים על הבדלים ניכרים בין ההורים הבריטיים לישראליים. גם המחקר הבריטי גילה שיש הבדל גדול בעזרה הפיננסית שההורים נותנים לילדיהם השונים. בעוד אצל הילד הראשון המגיע לשלב רכישת דירה כ-17% מההורים ציינו שהם מסייעים לו ברכישתה, לילד השני עוזרים רק כ-12% מההורים ולילד השלישי רק כ-9% מההורים הבריטיים.