באיזה משרד עורכי הדין בישראל הכי רוצים לעבוד? התשובה: הרצוג-פוקס-נאמן ושות'

לכניסה לאתר מגזין Leaders ; סקר אולג'ובס עבור "גלובס" בודק איזו חברה נתפסת כאטרקטיבית ביותר בקרב העובדים בענפים שונים ; כמעט שליש מהעובדים בהרצוג-פוקס-נאמן הם שותפים; אף משרד נישה לא השתחל לעשירייה המובילה

עורכי-דין אוהבים להתפלפל, לחקור ולשאול שאלות, אך מסתבר שהם לא כל-כך אוהבים לענות עליהן. במיוחד לא כששואלים אותם על מקום העבודה שלהם. סקר AllJobs שנערך עבור "גלובס", במסגרתו ביקשנו לבדוק מי הם משרדי עורכי הדין הנחשקים ביותר, זכה להיענות חלשה ביותר מצד עורכי-הדין. מתוך 11,697 סקרים שנשלחו, 994 זכו להצצה חטופה, ורק 220 עורכי-דין - 1.8% מכלל הנשאלים - הואילו לענות. המשיבים: 46% גברים ו-54% נשים, בני 30 בממוצע.

עשרת מקומות העבודה הנחשקים עורכי דין
במקום הראשון בדירוג לא נרשמה הפתעה. להיפך, התוצאה הייתה כמעט מתבקשת: הרצוג-פוקס-נאמן, המשרד הגדול בארץ, נבחר על-ידי 11.8% מעובדי הענף כמקום העבודה שהכי כדאי לעבוד בו. המשרד, סוג של מעצמה במונחים ישראליים (מעסיק 160 עורכי-דין, מתוכם 54 שותפים), לא מתבייש במדיניות טיפוח ושימור העובדים שלו. "אצלנו כמעט שליש מעורכי-הדין הם שותפים והמדיניות שלנו היא לפתוח את שערינו, כך שכל עו"ד מוכשר שעובד קשה יוכל להצטרף כשותף", אמר ל"גלובס" השותף המנהל, עו"ד מאיר לינזן, בסוף 2007, כשהמשרד צירף עוד 11 עורכי-דין למעגל השותפות. אין כמעט עורך-דין צעיר שיכול לעמוד בפיתוי שטומנת בחובה האפשרות לנגוס נתח מהרווחים במשרד עוה"ד הגדול בארץ, במיוחד כשההכנסה השנתית המשוערת שלו היא כ-45 מיליון דולר (על-פי סקר שערכה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט). אי אפשר גם להתעלם מכך שהמשרד שומר במשך שנים על ההובלה בתחומי משפט רבים, ומחלקותיו מהוות קרקע פורייה ללימוד גם עבור עורכי-דין שרוצים לצאת לעצמאות בשלב מאוחר יותר.

אך מי שחשב שהגודל הוא חזות הכול טעה. מהמקום השני ואילך כבר לא קיים מתאם בין גודל המשרד לבין הגדרתו כמקום עבודה טוב יותר. מסתבר שגם ותק ומסורת משחקים תפקיד חשוב. את המקום השני בדירוג תופס המשרד הוותיק יגאל ארנון ושות' (9%), שעקף באלגנטיות משרדים המדורגים במיקום גבוה ממנו מבחינת גודלם, בהם גם את גולדפרב, לוי, ערן, מאירי ושות', השני בגודלו בארץ. אי אפשר לומר על משרד יגאל ארנון שהוא קטן (מדורג במקום החמישי מבחינת גודלו), אך נדמה שמה שפועל לטובתו מעל הכול זו המסורת של המשרד, שנוסד ב-1958, והמוניטין של מייסדו, עו"ד יגאל ארנון, שנחשב לאחד מעורכי-הדין הבכירים והמנוסים בארץ.

במקום השלישי מככב משרד עוד יותר ותיק, ש. הורוביץ ושות' (8.10%), שנוסד ב-1921. הוא מדורג במקום העשירי "בלבד" מבחינת גודלו (מונה כיום 87 עורכי דין, מהם 29 שותפים), אך לפי דירוגים בינלאומיים רבים נחשב לאחד המובילים במספר לא מועט של תחומי המשפט המסחרי.

המקום הרביעי שכדאי לעבוד בו הוא משרד גורניצקי ושות', שבראשו עומד עו"ד פנחס רובין. גם הוא אינו צעיר בשוק (הוקם ב-1938), ולמרות שהוא מדורג "רק" במקום ה-11 מבחינת גודלו, נחשב לאחד המובילים בתחומי משפט רבים.

6% מעורכי-הדין קבעו שפישר בכר חן וול אוריון ושות' הוא מקום העבודה החמישי שהכי כדאי לעבוד בו, ואת המקום השישי חולקים המשרדים נשיץ-ברנדס, אהרונסון שר אבולעפיה אמודאי ושות' ו-מ. זליגמן (4%).

גולדפרב, לוי, ערן, מאירי ושות' הגיע למקום התשיעי בלבד (3.60%), ואת המקום העשירי חולקים שוב שלושה משרדים: דנציגר, קלגסבלד ושות', שהתפרק לפני כשנה, ש. פרידמן ושות' ו-בלטר גוט אלוני (3.10%).

בולטים בהיעדרם שני משרדי ענק (במונחים ישראלים) בשוק: משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, השלישי בגודלו בארץ (רשם את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בעשור האחרון - 555%), ומשרד מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם, ברנדווין, הרביעי בדירוג הגודל (שצמח ב-379% בעשור החולף). קשה להתעלם מכך שהמשרדים הוותיקים-מסורתיים, שצמחו בהדרגה ובאיטיות ביחס למשרדי ה"כלבו" (ה-one stop shop) הצעירים יותר - שביצעו לעיתים מגה-מיזוגים כדי לענות להגדרה הזו - ניצחו בסקר, ובגדול.

לא מחפשים משרדי בוטיק

כל המשרדים בעשירייה שנבחרה הם משרדי "כלבו". אף לא משרד בוטיק אחד הצליח להסתנן לעשירייה המובילה. וזאת, למרות שמבחינת הלקוחות, בתחומי משפט רבים, קיימת העדפה בולטת למשרדי נישה קטנים ובינוניים, שלהם התמחות ספציפית בתחום, על-פני משרדי ה"כלבו" (על-פי דירוג "דנס 100" של D&B לשנת 2008).

לשאלה מה דעתם על מקום העבודה אותו בחרו בשאלה הקודמת, סיפקו עורכי-הדין תשובות מעניינות. כל המשרדים זכו לציון גבוה מאוד (מעל 9) בקריטריונים של "ארגון הנתפס כטוב ביותר במשק" ו-"נראה מקום מבוסס ויציב", כשמשרד גולדפרב ממש כיכב, עם ציון 9.9 ו-10 מושלם (בהתאמה). לעומת זאת, עורכי-הדין לא היו בטוחים כמה הנאה תהיה להם כשיעבדו באותם משרדים מובילים. אף משרד, למעט גורניצקי (9.3), לא הגיע לציון 9. הרצוג-פוקס-נאמן, שנבחר למקום העבודה הטוב ביותר, לא נתפס כמקום עבודה מהנה בעיני עוה"ד (ציון 7.9) ובאופן מפתיע גם לא ככזה המציע תנאים טובים לעובדיו (7.7).

הציונים הנמוכים של הרצוג-פוקס-נאמן בקטגוריות האלה לא מפתיעות בכלל נוכח העובדה שהאווירה במשרד לא ממש מעניינת את עורכי-הדין. רק 9.30% מהם חושבים שהאווירה היא הדבר החשוב ביותר במקום העבודה. מצד שני, הם כן מייחסים חשיבות לסביבת העבודה, שנבחרה כדבר השני החשוב ביותר בעבודה (19.70%). לאף אחד מהמשרדים ברשימה אין בעיה בתחום הזה. כולם מתהדרים במשרדים מפוארים המצוידים במיטב החידושים והטכנולוגיה.

גם אפשרויות הקידום מהוות שיקול משמעותי בבחירת מקום עבודה (17%). אך בסופו של דבר, 31% מעוה"ד מאשרים את מה שכולנו יודעים: השכר וההטבות הנלוות הם הדבר שהכי חשוב להם במקום העבודה.

כיצד נתפסות החברות המובילות עורכי דין

לכניסה לאתר מגזין Leaders