באיזה בית השקעות עובדי שוק ההון בישראל הכי רוצים לעבוד? במקום הראשון - פסגות

סקר אולג'ובס עבור "גלובס" בודק איזו חברה נתפסת כאטרקטיבית ביותר בקרב העובדים בענפים שונים ; בית ההשקעות הגדול בארץ נתפס כמקצועי, כמבוסס וכיציב ; לכניסה לאתר מגזין Leaders

שוק ההון נחשב לאחד ממקומות העבודה הלוהטים ביותר במשק הישראלי בשנים האחרונות. הגאות בשווקים בשנים 2003-2007 ויישומה של רפורמת בכר, הזניקו את מעמד העוסקים במלאכת ייעוץ ההשקעות, ניהול ההשקעות ושיווקן. שלוש שנים לאחר יציאתה לדרך של הרפורמה השתנתה מפת הפיננסים ללא הכר, כשהכוח בניהול ההשקעות עבר מידיהם של הבנקים לבתי ההשקעות וחברות הביטוח. במסגרת תהליך הארגון מחדש של המפה הפיננסית ביססו את מעמדם גופים ותיקים לצידם של בתי השקעות חדשים שהוקמו.

בסקר שערכה חברת Alljobs בקרב העובדים בבתי ההשקעות, התבקשו מועמדים לעבודה בעבר או בהווה לענות על שאלון הנוגע לדרך תפיסתם את בתי ההשקעות כמקום עבודה אידיאלי. נציין כי רק כ-1% מתוך כעשרת אלפים סקרים שנשלחו למועמדים למשרות בשוק ההון, נענו.

בשקלול תוצאות הסקרים ובאופן לא מפתיע, בראש דירוג החברות המובילות בשוק צועד בית ההשקעות פסגות. לא מפתיע, שכן פסגות ביסס את מעמדו בשנה החולפת כבית ההשקעות הגדול בישראל, בסך הנכסים המנוהלים בו, אם בצמיחה אורגנית ואם על-ידי רכישות (גדיש). כ-30% מתוך 108 המועמדים שענו על השאלון דירגו את פסגות כחברה המובילה בענף. פסגות, בניהולו של רועי ורמוס, נחשב להצלחה הגדולה של רפורמת בכר. בית ההשקעות נבנה על בסיס חברת פסגות-אופק שנרכש על-ידי קרן ההשקעות יורק מידי בנק לאומי.

עשרת מקומות העבודה הנחשקים פיננסים

פסגות זוכה להערכה רבה בשוק ההון, בעיקר מצד יועצי ההשקעות, פרמטר חשוב ביותר בעולם ההשקעות החדש, בו ליועצים משקל רב בהחלטות ההשקעה של הציבור. פסגות הצליחה בזכות המוניטין להם היא זוכה, להגדיל את סך נכסיה בשנים האחרונות, גם בתקופות משבר בשווקים.

השיווק האגרסיבי מצליח

אחת הסיבות למעמד המובילות של פסגות בשוק היא מאמצי השיווק אגרסיביים של החברה. פרט להיקף הפרסום של בית ההשקעות (טלוויזיה, עיתונות ואינטרנט), דואגים בכירי הבנק לשמור על יחס אישי עם השוק ובעיקר עם היועצים. המנכ"ל, ורמוס, וכן ורד דר, כלכלנית הבנק, ומומחים בתחומים שונים של בית ההשקעות נוהגים לכתת רגליהם לכנסי יועצים ברחבי הארץ ולדבר עם היועצים בגובה העיניים. עובדי החברה נחשבים למסורים ביותר וזוכים לפרגון רב מצד ההנהלה.

המובילות של פסגות בשוק היא ככל הנראה גם הסיבה להעדפת הנשאלים בסקר את החברה כבית ההשקעות המוביל. במענה על השאלה "איזה ארגון נתפס בעינייך כטוב בשוק?" זוכה פסגות בציון 9.5 - הגבוה ברשימה (ביחד עם תמיר פישמן), וגם בפרמטרים חשובים אחרים כמו "מקום מקצועי" ו"מקום מבוסס ויציב" הוא נמצא בין הראשונים ברשימה. שני האחרונים חשובים במיוחד נוכח פרשיות שונות בענף הפיננסים, התנודתיות בשווקים והתחלופה הגבוהה במצבות כוח האדם.

במקומות שמתחת לפסגות, הפערים בין בתי ההשקעות השונים בולטים פחות. בית ההשקעות מגדל שוקי הון, הנתפס על-ידי הנשאלים כמקום המבוסס והיציב ביותר, וכן כמקום המציע אפשרויות קידום, מקבל את המקום השני בדירוג החברות המובילות בענף. את המקומות השלישי והרביעי תופסים שני בתי השקעות הנחשבים למשפחתיים - אי.בי.אי ומיטב, ששניהם נחשבים לארגונים הנתפסים כטובים בשוק.

במקום החמישי ניתן למצוא בתי השקעות שונים במהותם - פריזמה, אלטשולר שחם ותמיר פישמן. פריזמה סובלת אולי מהתפיסה שלה בשוק (מקום לפני אחרון מבין העשירייה המובילה), אך נתפסת בקרב המועמדים כמקום שנראה מהנה לעבוד בו. גם אלטשולר שחם נתפס כמקום מהנה לעבודה ובצד זאת כמקום מקצועי (בשתי קטגוריות אלה הוא ניצב במקום הראשון).

גם את המקום השמיני מאיישות שלוש חברות - כלל פיננסים, הראל פיננסים וילין לפידות. שתי הראשונות מגיעות כחברה-הבת של חברת ביטוח גדולה בשוק, בעוד ילין לפידות נתפס בשוק כגוף פרטי מקצועי בשוק. למרות ההערכה אליה עם הכללתה בדירוג החברות המובילות בקרב מחפשי העבודה, הראל פיננסים נתפסת על-ידי המועמדים כמי שמציעה תנאי עבודה, אפשרויות קידום והנאה פחות טובים מהחברות האחרות בעשירייה הראשונה.

כיצד נתפסות החברות המובילות בתי השקעות

רבע מהנשאלים שואפים לקידום

בשאלה האחרונה נתבקשו המועמדים להצביע על הגורם החשוב להם ביותר בבחירת מקום העבודה. השכר וההטבות הנלוות זוכים, שלא במפתיע, ברוב הקולות של המועמדים. למרות המשבר בשווקים הפיננסיים רמות השכר בענף כמעט שלא נפגעו ואף שופרו בחלק מהמקצועות. מועמדים רבים נמשכים לענף ההשקעות בעיקר בגלל השכר והתנאים הנלווים, הבולטים בעיקר בתחום שיווק ההשקעות.

אפשרויות הקידום במקום העבודה זכו למקום השני בחשיבות אצל העובדים (23% מהנשאלים). סביבת העבודה הנעימה (16.4% מהנשאלים) ושעות עבודה נוחות וגמישות (8.2%) הן הסיבות הבאות בתור בחשיבותן במקום העבודה, אך למי שמחפש תנאי עבודה כאלו, ייתכן ומומלץ לעשות הסבה מקצועית. שוק ההון ידוע כמקום עם אווירה לוחצת וטעונה, בה צריך להתמודד באתגרים רבים בשעות שלרוב אינן נוחות ואינן גמישות (סביב שעות המסחר ולרוב לפני שהוא נפתח ואחרי שהוא נסגר).

הקריטריונים הנחותים ביותר בחשיבותם בקרב המועמדים לעבודה בשוק ההון הם ארגון הנתפס כטוב ומנהל טוב. הקריטריון הראשון מפתיע במיוחד לאור הבחירה הגורפת של המועמדים בפסגות כחברה המובילה, בהתבסס על קריטריון זה בדיוק.

לכניסה לאתר מגזין Leaders