אכזבה קשה בוול סטריט: הקונגרס דחה את תוכנית החילוץ הפיננסית בארה"ב; הנאסד"ק צנח ביותר מ-9%

חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר העולמי ; מילון מונחים למשבר העולמי ; תוכנית החילוץ הגדולה בתולדות ארה"ב, שהיתה צפויה להעניק לממשל ולקונגרס כוח של 700 מיליארד דולר ברכישת נכסים מגובי משכנתאות ממוסדות פיננסיים כושלים קרסה ; שר האוצר פולסון הנרגש והמאוכזב: "נמשיך להשתמש בכלים החיוניים שנותרו בידינו, אך הם לא צפויים להספיק"

[מילון מונחים למשבר העולמי]

תוכנית החילוץ הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב, למגזר הפיננסים האמריקני, שנהגתה ע"י יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ושר האוצר הנרי פולסון, ושאושרה אתמול בלילה (א') בארה"ב ע"י נציגי הקונגרס משתי המפלגות והבית הלבן, לא צלחה את החתימה הסופית של הקונגרס ונדחתה.

לא רבים חשבו טרם ההחלטה כי כך תסתיים לה ההצבעה היום בבית הנבחרים של ארה"ב, אך בסופה של הצבעה מורטת עצבים, הכתה תדהמה את וול סטריט, שכן ברוב של 228 נגד, לעומת 205 בעד - נדחתה התוכנית, ועימה גם התקוות.

"העם האמריקני דחה את תוכנית החילוץ ועכשיו עשה זאת הקונגרס בשמו באופן רשמי", אמר הנציג הרפובליקני, מייק פנס, מאינדיאנה.

"אני מאוד מאוכזב", אמר יו"ר ועדת השירותים הפיננסים, ברני פרנק. "הרפובליקנים הרסו את זה". עוד הוסיף פרנק - ,לא צפויה להיות הצבעה נוספת.

על פי תוצאות ההצבעה המכריעה, שהביאה לקריסת השווקים, הצביעו הדמוקרטים ברוב של 140 בעד לעומת 95 נגד, לחקיקה שבגינה הייתה אמורה התוכנית לצאת לפועל. בניגוד אליהם, הרפובליקנים תמכו בחקיקה באמצעות 65 קולות, בהשוואה ל-133 שהתנגדו לה.

על רקע התוצאות המפתיעות והמאכזבות כאחד, הביע נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, את אכזבתו מדחיית אישורה של התוכנית, ואף אמר זאת במילים פשוטות ביותר, כשפניו בשידור חי אומרות את הגל - "אני מאוכזב מאוד" מהתבוסה שנחלה התוכנית.

אל אכזבתו זו של בוש, הצטרפו גם דבריו של שר האוצר הנרי פולסון, שאמר כי משרדו, ושותפיו לדרך, ימשיכו לעשות ככל שביכולתם, באמצעות הכלים שנותרו ברשותם, בכדי למנוע מהכלכלה להתדרדר עוד מטה. הכלים שנותרו חיוניים, אך הם בהחלט לא מספיקים", הוסיף ואמר פולסון, בעוד הדאגה על פניו ניכרת, כמו גם אכזבתו מתוצאות ההצבעה.

התוכנית, שהיקפה 700 מיליארד דולר והיא הגדולה אי פעם בארה"ב, ושהיתה אמורה להעניק לממשל ולקונגרס כוח נרחב ביותר ברכישת נכסים מגובי משכנתאות ממוסדות פיננסיים הנמצאים בקשיי נזילות תוך שימוש בכספי המיסים לא אושרה ושלחה את וול סטריט לירידות חדות.

על פי תנאי התוכנית, שלא אושרה, היו אמורים להיות מוקצבים באופן מיידי 250 מיליארד דולר לרכישת נכסים בעייתיים של מוסדות פיננסיים ו-100 מיליארד דולר נוספים במידת הצורך. לקונגרס, הייתה אמורה להישמר הזכות לחסום שימוש ב-350 מיליארד דולר הנוספים אם המחוקקים יווכחו כי התוכנית אינה מבצעת את מה שהבטיחה לעשות.

הסבה לאי אישורה של התוכנית טמונה בבהתעקשותם של נציגי הקונגרס לשליטה גדולה יותר בכל הקשור להוצאות כספים מכפי שהיו מעוניינים בבית הלבן, ולבסוף הגיעו שני הצדדים להסכמה.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כינה את ההצבעה כקשה עבור המחוקקים, אולם אמר כי הוא משוכנע שיעבירו אותה. "ללא תוכנית החילוץ, המחיר של המשבר עלול להיות ממיט אסון", כתב הנשיא במכתב שפורסם ע"י הבית הלבן. הנשיא צפוי לנאום הבוקר (שעון ארה"ב) בפני האומה, לפני פתיחת המסחר בוול סטריט.