איך שגלגל מסתובב

אופוריה שהתחלפה בדיכאון, צמיחה שהתחלפה בהאטה - מאזן האימה של תשס"ח

אופוריה שהתחלפה בדיכאון, צמיחה שהתחלפה בהאטה, בנקי השקעות אמריקאיים שנמחקו מהמפה, טריליוני דולרים של השקעות שירדו לטמיון, ותהיות האם זה הסוף - זה, פחות או יותר, מאזן האימה בסופה של שנת תשס"ח, שבאה לסיומה.

זו הייתה שנה מיוחדת במינה. תחילתה, בספטמבר 2007, עמדה עדיין בסימן שנת הגאות החמישית ברציפות בשווקים, ניצני המשבר הפיננסי רק החלו להיות מורגשים, ואיש לא העלה על דעתו כמה חריף הוא יהיה. סופה, לעומת זאת, מגיע כשהמשבר שולח את השווקים ואת המשקיעים לשפל חדש נוסף, שמי יודע אם הוא אכן האחרון.

הרבה גלגלים הסתובבו בשנה העברית החולפת. רבים שהיו למעלה בתחילתה, מוצאים את עצמם בסופה במקום נמוך מאוד, אפילו מסוכן.

הפעם, לרגל ראש השנה תשס"ט, החלטנו לסקור אירועים מרכזיים שהתרחשו לפני שנתיים, במהלך השנה העברית תשס"ז (ספטמבר 2006-ספטמבר 2007), ולבדוק כיצד התגלגלו בשנה העברית החולפת. כל כתב בחר אירוע בולט בתחומו. כפי שבוודאי תבחינו, רוב התמורות היו לשלילה: עסקאות שנתקעו, שוויים שצנחו, אקזיטים שנעלמו והפסדים שתפחו.

ובכל זאת, בפתחה של תשס"ט, רצינו להזכיר לכל מי שאולי שכח ואפילו קצת לא מאמין, את אחד הכללים הבסיסיים בשיעורי הכלכלה: שווקים הם יצורים מחזוריים, פעם הם עולים, פעם הם יורדים, וחוזר חלילה. המשבר הנוכחי, למרות היקפו והשלכותיו ההרסניות, יסתיים בסופו של דבר. מי שיחזיק מעמד - צפוי להרוויח.

אנחנו מאחלים לכם השקעות טובות ושנה טובה.