קומברס לא מתאוששת

ההסתבכות של נסיכת ההי-טק לא התחילה ביום שבו נעצר קובי אלכסנדר בנמיביה

ימים ספורים לאחר ראש השנה תשס"ז נעצר קובי אלכסנדר בבירת נמיביה. מייסד קומברס ולשעבר היו"ר והמנכ"ל שלה הוכרז כ"נמלט" על ידי ה-FBI חודשיים קודם לכן, לאחר שעזב בחשאי את ארה"ב, שם נחשד ב-32 עבירות שונות בהן מרמה ושיבוש הליכי חקירה.

ההסתבכות של קומברס, אחת מענקיות ההיי-טק הישראלי, לא החלה עם המעצר של אלכסנדר במדינה המדברית שבדרום מערב אפריקה. המעצר היה בסך הכול הקליימקס התקשורתי של הסאגה, שכללה תיארוך לאחור של אופציות, מניפולציות במועדי ההכרה בהכנסות, הפקדת אופציות לעובדים פיקטיביים בקרן חשאית ומצוד בינלאומי שנוהל בידי ה-FBI.

אחרי המעצר של אלכסנדר, ולמשך תשס"ז כולה, נותרה קומברס פצועה וחבולה. החברה, שהמציאה את התא הקולי והקימה אימפריה-זוטא של חברות בנות בתחומים שונים ומגוונים, החלה לאסוף את השברים, ליקקה את הפצעים וניסתה לבנות את עצמה מחדש.

באמצע השנה צורף לספינה קברניט חדש - אנדריי דהן, ישראלי לשעבר עם רקע בתעשיית הטלקום. את אותה שנה סיימה קומברס בתשואה שלילית של 14.2%, לאחר שעוד קודם לכן ירדה 25.8% מתחילת ההסתבכות ועד לראש השנה תשס"ז.

תשס"ח

השנה הייתה אמורה להיות שנת השיקום. במקום שיקום מציג היום דהן לבעלי המניות תשואה שלילית של 46.5% בתשס"ח.

המשימות של דהן כללו לא רק שיקום האמינות של הדיווחים הפיננסיים והשלמת תיקון הדו"חות. קומברס עצמה נכנסה לסחרור, שהתבטא בין היתר בגל עזיבות של בכירים וב"דלת מסתובבת" בהנהגת החברה. בכיר העוזבים בשנת תשס"ח היה ירון צואלה, נשיא החברה הבת קומברס אינק. צואלה הוחלף בידי דהן עצמו, בשעה שבכירים ישראלים נוספים בקומברס הבת הוחלפו בידי מקביליהם האמריקנים מהחברה האם.

בתוך כל זה הייתה גם חברה לנהל, יותר נכון ארבע חברות, שונות למדי האחת מהשנייה. היה גם מי שחשב שהיעדר הסינרגיה בין הבנות בקבוצה הוא הבעיה העיקרית של קומברס. גם דהן עצמו חשב כך: "אין דוגמה כזו של חברת תוכנה ציבורית שמנוהלת כחברת אחזקות שאינן קשורות אחת לשנייה", אמר ל"גלובס" מיד לאחר כניסתו לתפקיד.

עדיין ממתינים לישועה

שנתיים לאחר מעצרו של אלכסנדר בנמיביה, משקיעי קומברס עדיין ממתינים לישועה, לאחר שגם השנה לא הצליחה החברה להשלים את מלאכת תיקון הדו"חות. רק לאחרונה חשף דהן כי דו"חות מתוקנים לא יפורסמו "במהלך הסתיו" אלא יידחו למועד בלתי ידוע. שום שינוי במבנה הקבוצה לא יצא אל הפועל, ואף אחת מהחברות הבנות לא התקדמה לעבר מכירה. הדלת המסתובבת בצמרת החברה לא נרגעה, ובנוסף לכל הצרות נאלצה באחרונה קומברס להודות כי נקלעה להאטה במומנטום העסקי.

מאידך, כגודל האכזבות עד כה כך גודל האפסייד הפוטנציאלי: אם דהן יוביל השנה את קומברס להשלמת תיקון הדו"חות, לחזרה לנאסד"ק ולהצפת ערך באמצעות מכירת אחת החברות הבנות - מובטח לו מקום של כבוד בספרי ההיסטוריה של החברה.