ריבית הבנצ'מרק של לונדון, הליבור, עלתה ב-431 נקודות בסיס לשיא כל הזמנים - 6.88%

אנליסט: "אין יותר שווקים. הבנקים המרכזיים הם הספקים היחידים של נזילות למערכת. אף אחד אחר לא מסכים לתת הלוואות"

העלויות להלוואת אוברנייט הנקובות בדולרים זינקו לשיא לאחר שהקונגרס האמריקני דחה את תוכנית החילוץ של הממשל למגזר הבנקאי, בעקבות התגברות החששות שעוד מוסדות פיננסיים יגיעו בקרוב לפשיטת רגל.

ריבית הבנצ'מרק של לונדון, הליבור, עלתה היום (ג') ב-431 נקודות בסיס, לשיא של כל הזמנים, 6.88%. הריבית הבין-בנקאית האירופית, אירובור, המיועדת להלוואות לחודש אחד, הגיעה לשיא משל עצמה, 5.05%. הפדרציה של הבנקים באירופה מסרה כי עקומת הליבור-OIS, מדד למחסור בנזילות, רשמה גם היא שיא. שיעורי הריבית באסיה עלו גם הם.

"שוקי המטבע התמוטטו לגמרי", אמר לבלומברג אנליסט מפרנקפורט, "אין יותר שווקים. הבנקים המרכזיים הם הספקים היחידים של נזילות למערכת. אף אחד אחר לא מסכים לתת הלוואות".

לאחר שהפדרל ריזרב הזרים עוד דולרים למערכות ההחלף, החלו הבנקים המרכזיים בעולם לתור אחר מוסדות פיננסיים בקשיים. בתוך יומיים הצילו הממשלות בכמה מדינות באירופה כחמישה בנקים.

ריבית הליבור לחודשיים קפצה היום (ג') ל-5.13%, עוד נתון שיא. המספר הזה, שנקבע על סמף דיווח של 16 בנקים, ביניהם סיטיגרופ ו-UBS, הוא סקר יומי שבאחריות התאחדות הבנקים של בריטניה, שמודד את מצבם של 360 טריליון דולר של מוצרים פיננסיים בעולם, מהלוואות לצרכנים פרטיים, ועד לנגזרי אשראי.

לפי הודעה של הבנק אירופי המרכזי (ECB), הוא הלווה לבנקים 30 מיליארד דולר, בהלוואות ליום אחד בריבית של 11%. הביקוש להלוואות האלה עלה בהרבה על ההיצע, והגיע ל-77.3 מיליארד דולר. בנק אוף ג'פאן הזרים לשווקים ביפן בשבועיים האחרונים יותר מ-182 מיליארד דולר.

במסחר בחוזים העתידיים בשיקגו, נרשמה עלייה של 66% בסיכוי שהפד יעלה באוקטובר ב-0.5% את הריבית שלו, העומדת כרגע על 2%. לפני חודש, הנתון הזה זכה לסיכוי של 0%.