הצרכנים שוב משלמים: הרשות לחשמל אישרה ייקור של כ-2.5% בתעריפים למימון תוכנית החירום של חברת החשמל

לאחר מחלוקות קשות, החליטה הרשות לסייע לחברת החשמל במימון רכישת הציוד בלבד ; התנאי של הרשות: הקמת חברת בת להקמה והפעלה של תחנות הכוח ; הכדור חוזר כעת לדירקטוריון חברת החשמל ; בכירים בממשלה: "כעת נראה אם חברת החשמל תוכל להתמודד מול הוועד. אם לא תוקם חברת בת, הכסף לא יעבור"

בפעם השנייה בתוך שנה תעריפי החשמל לצרכנים יעלו על מנת לסייע לחברת החשמל במימון תכנית הפיתוח.

לאחר לחצים כבדים שהופעלו על ידי חברת החשמל וחברת התשתיות, הרשות לחשמל החליטה ערב ראש השנה (ב') לאשר העלאה חלקית של תעריפי החשמל לצורך מימון תכנית החרום למשק החשמל, שעלותה הכוללת נאמדת בכ-7 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, העלאת התעריפים מותנית בכך שהקמת תחנות הכוח תעשה באמצעות חברת בת כפי שנקבע במסגרת השינוי המבני.

הרשות הודיעה כי תכיר לחברת החשמל מראש במלוא עלויות מימון רכישת הציוד להקמת תחנות הכוח. מדובר במימון רכישת ציוד לשתי טורבינות גז שמיועדות לספק חשמל בקיץ 2009 ועוד שתי טורבינות שמיעודות לספק חשמל בקיץ 2010. הרשות הודיעה כי מרכיב רבית והקרן בהלוואה יוכר במסגרת תעריפי החשמל לצרכנים.

כזכור, חברת החשמל דרשה עיקור של כ-6% בתעריפי החשמל לצורך מימון תכנית החרום. החלטת הרשות משקפת העלאה של כ-2.5% בתעריפי החשמל בשנים הקרובות. למעשה החליטה הרשות להכיר בעלות רכישת הציוד בלבד המהווה כ-40% מעלות הכוללת של תכנית החרום.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ברשות היו חילוקי דעות קשים בין נציגי משרד התשתיות שתמכו בדרישת חברת החשמל להעלאת התעריפים לבין נציגי משרד האוצר שהתנגדו בתוקף לדרישה.

התנאי: קידום השינוי המבני

עם זאת, החלטת הרשות מותנית בקידום השינוי המבני בחברת החשמל, ובכך שתוקם חברת בת להקמה והפעלה של תחנות הכוח. החלטה זו התקבלה בלחץ נציגי האוצר, ולפי הערכות עובדי חברת החשמל עשויים להתנגד בתוקף ליישומה.

כמו כן, קבעה הרשות כי כל הכספים שתקבל חברת החשמל יופקדו בחשבון ייעודי נפרד שיפוקח ע"י הרשות. הרשות הודיעה כי חברת החשמל תידרש להגיש בתוך חודש תוכנית ליישום סדרי העדיפויות החדשים בתוכנית הפיתוח לרבות תוכנית התייעלות שתבטיח עמידה ביעדים.

הרשות ציינה כי לאחר קביעת בסיס התעריפים החדש תבוצע התחשבנות כך שלא יוטל כפל תשלומים על צרכני החשמל. בנוסף הבהירה הרשות כי לא תדון יותר בבקשות של חברת החשמל להעלאת תעריפים בשל קשייה הפיננסיים.

תוכנית החירום שנועדה לתת מענה למחסור הצפוי בחשמל ב-2009-2010 כוללת הקמת 4 תחנות כוח על בסיס גז טבעי, בהספק של כ-1,300 מגאווט, עד שנת 2013. חברת החשמל טענה כי היא אינה מסוגלת לגייס את הכספים למימון תוכנית החירום עקב מצבה הפיננסי הקשה.

בשבועות האחרונים הפעילו שר התשתיות, בנימין(פואד) בן אליעזר וראשי חברת החשמל לחצים כבדים לאיושר תוכנית החירום.

לאחר החלטת הרשות, הכדור חוזר כעת לדירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, שייאלץ להחליט האם לבטל את החלטתו הקודמת להקפיא את מימון תוכנית החירום. יצוין כי חברת החשמל כבר סיכמה על רכישת טורבינות גז מסימנס בכ-400 מיליון דולר לצורך תוכנית החירום, ואמורה להתחייב לרכישת הציעוד עד סוף החודש.

גורמים בכירים בממשלה ציינו כי "הרשות הלכה לקראת חברת החשמל למרות שהנתונים מצביעים עך כך שקשיי החברה נובעים מחוסר בהתייעלות ואי עמידה בתוכניות הפיתוח. כעת נראה אם דירקטוריון חברת החשמל יודע רק לבוא בטענות כלפי הרגולטור או שהוא גם מסוגל לספק את הסחורה ולהתגבר על התנגדות העובדים. אם לא תוקם חברה בת הרשות לא תכיר בעלויות, כך בפירוש קובעת ההחלטה".