בן-אליעזר זועם: "הרשות לחשמל מנסה לקדם שינוי מבני בדלת האחורית"

הרשות אישרה תוספת של 2.5% בתעריפים, בכפוף להקמת חברה בת ; בכירים בממשלה: "אף אחד לא מחלק מתנות חינם לחברת החשמל"

מתחדשת המתיחות בין משרד התשתיות למשרד האוצר על רקע החלטת הרשות לחשמל להתנות את מימון תוכנית החירום של חברת החשמל בקידום השינוי המבני בחברה.

ל"גלובס" נודע, כי במשרד התשתיות מתכוונים לערער על החלטת הרשות לפיה ייקור תעריפי החשמל למימון תוכנית החירום ב-2.5%, יותנה בהקמת חברה בת אשר תקים ותתפעל את תחנות הכוח.

מקורבים לשר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמרו היום, כי "אין כל הגיון בהחלטה שכורכת את תוכנית החירום בשינוי המבני. לא ברור לנו מה המניע שעומד מאחורי ההחלטה. לא ניתן לעשות שינוי מבני בדלת האחורית תוך ניצול ציני של המשבר הקשה בו מצוי משק החשמל". הביקורת של משרד התשתיות מופנית בעקיפין בעיקר לנציגי האוצר שקידמו את ההחלטה להקמת החברה בת.

כפי שפורסם לראשונה באתר "גלובס", לאחר מחלוקות קשות החליטה הרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה, לאשר העלאה חלקית של 2.5% בתעריפים לצורך מימון תוכנית החירום, זאת בשעה שחברת החשמל דרשה ייקור של 6% בתעריפים.

בהחלטת הרשות נקבע, כי חברת החשמל תחויב בהקמת חברה בת והפקדת הכספים אשר יתקבלו בחשבון יעודי נפרד. במקביל החליטה הרשות לאשר הקמת שתי תחנות כוח במחזור משולב (מחז"מ) בלבד, ולא שלוש תחנות, כפי שנקבע בתוכנית המקורית.

במשרד התשתיות טוענים, כי החלטת הרשות עשויה להמשיך ולעכב את יישום תוכנית החירום. זאת, לנוכח המחלוקות הקשות עם ועד עובדי חברת החשמל בנושא השינוי המבני. מקורבים לבן אליעזר ציינו, כי "אם ברשות לחשמל לא יתעשתו, אזי החלטה זו היא פרק המבוא לוועדת החקירה שתבחן את הפסקות החשמל שיתרחשו בקיץ 2010".

לא מיישמת את מדיניות הממשלה

בנוסף ציינו בסביבתו של בן אליעזר, כי "תמוה שהרשות, הטוענת שהיא מבצעת את מדיניות הממשלה, חותרת הלכה למעשה תחתיה ולא מיישמת את החלטת השר להוציא אל הפועל את תוכנית החירום".

הרשות לחשמל העמידה את החלטתה לשימוע בפני חברת החשמל, התעשיינים וארגוני הצרכנים. ההחלטה הסופית אמורה להתקבל עד סוף אוקטובר לכל המאוחר. בעקבות ההחלטה, דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, אמור להחליט האם להקפיא את מימון תוכנית החירום. העלות הכוללת של התוכנית נאמדת ב-7 מיליארד שקל, ואילו התוספת שאישרה הרשות לחשמל מסתכמת ב-2.5 מיליארד שקל בלבד.

בכירים בממשלה אמרו אתמול ל"גלובס" בתגובה לטענות, כי "אף אחד לא מחלק מתנות חינם לחברת החשמל. הרשות הלכה כלפי חברת החשמל למרות שקשיי החברה נובעים מחוסר בהתייעלות. כעת, הכדור עובר לדירקטוריון החברה. הגיע הזמן שמשרד התשתיות יטפל גם בבעיות בחברת החשמל ולא ייטפל רק לרגולטור".

מהרשות לחשמל נמסר בתגובה כי "הרשות העמידה את החלטתה לשימוע ציבורי. כשנקבל את התגובות לשימוע נתייחס לכך". בכירים בממשלה המקורבים לרשות ציינו כי "העלאת תעריפים שנייה תוך שנה היא צעד חריג שדורש נקיטה בצעדים משמעותיים כדי לוודא שחברת החשמל תעשה שימוש נכון בכספים שתקבל . ההחלטה התקבלה על דעת כל חברי הרשות על כך המשתמע מכך". *