העימות בין פיילין לביידן: ממשל מקיין יעביר השגרירות לירושלים; ממשל אובמה עלול לפגוע בסיוע החוץ

סקר ראשון: ביידן ניצח, אך פיילין "נחמדה" יותר ; רק 42% גורסים שהיא בשלה לשמש סגנית נשיא, בעוד ש-87% שמים מבטחם בביידן ; 84% מהנשאלים אמרו כי ביצועיה של פיילין בוויכוח עלו על רמת הציפיות שלהם

העימות בין שרה פיילין, המועמדת לסגן נשיא בכרטיס של ג'ון מקיין, לבין ג'ו ביידן, מס' 2 בכרטיס של ברק אובמה, שנערך לפנת בוקר, הניב שתי כותרות ישראליות: ממשל מקיין שואף להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים; ממשל אובמה מסמן את סיוע החוץ כאחת המטרות לקיצוץ נוכח האילוצים התקציביים שהמשבר הפיננסי בארה"ב יכפה על כל נשיא חדש.

הכותרת האמריקנית של העימות - שרה פיילין עברה את רף ההצלחה: היא לא מעדה. ובעוד שסקר של סי.אן.אן. מראה שביידן, סנטור בעל עשרות שנות ניסיון בוושינגטון, נתפס כמי שניצח בעימות (51% מול 36%), קבעו 84% מהנשאלים, כי ביצועיה של פיילין בוויכוח עלו על רמת הציפיות שלהם.

מלכתחילה, הציפיות לא היו גבוהות. לפני העימות ניסה כל קמפיין להנמיך את רף הציפיות מהמועמד שלו ולהאדיר את יכולותיו של היריב. לכן העובדה שפיילין לא טעתה, לא התבלבלה, לא החליקה ולא שגתה (כמעט) בציטוט שמות ונתונים היתה מספיקה כדי לשקם את כבודה, שנפגע קשה מתשובות מגוחכות ונבערות בראיונות שהעניקה בימים האחרונים.

יתר על כן, בוויכוח היא התנסחה באופן עממי יותר, הרבתה להשתמש בסלנג וקרצה לקהל מדי פעם. אין פלא, אפוא, ש-54% מהנשאלים בסקר של סי.אן.אן קבעו שפיילין היתה נחמדה יותר, ורק 36% העניקו תואר זה לביידן.

אך השורה התחתונה היא, שפיילין לא הצליחה, לפחות בשלב זה, לפרוץ את מחסום הבשלות: האם היא בשלה לשמש כסגן נשיא, או נשיא, אם יתעורר צורך? 87% סברו שביידן ראוי לתפקיד, בהשוואה ל-42% לפיילין.

קארל ברנסטיין, אחד מחושפי פרשת ווטרגייט, אמר בפאנל של סי.אן.אן, לאחר העימות: "האם פיילין נתנה דחיפה לבסיס השמרני של המפלגה הרפובליקנית? בהחלט; האם היא הראתה שהיא בשלה להיות סגן נשיא? בהחלט לא". וניו יורק טיימס כותב הבוקר: "פיילין הפגינה יותר ביטחון ורהיטות מכפי שהפגינה בראיונות שנתנה באחרונה לשתי רשתות טלוויזיה".

עשר דקות מהעימות, כ-11%, הוקדשו לישראל. היה נדמה ששני המועמדים מתחרים ביניהם מי אוהב ישראל גדול יותר.

"ישראל היא בעלת הברית החזקה והטובה ביותר שלנו במזה"ת", אמרה פיילין. "אנחנו צריכים להבטיח לישראלים שלעולם לא נתיר שתתרחש שואה שניה, למרות האזהרות של איראן או כל מדינה אחרת שמבקשת להשמיד את ישראל...

"אנו נתמוך בישראל. (יהיה) פיתרון של שתי מדינות ואנו נבנה את השגרירות שלנו בירושלים... אלה הדברים שאנו רוצים להשיג, יחד עם אומה שוחרת שלום זו, שיש לה רקורד מוכח של יכולת להגיע להסכמי שלום... הם הצליחו לעשות זאת עם ירדן. הם הצליחו עם מצרים. אני בטוחה שנראה הצלחות נוספות שם".

ותשובת ביידן לשאלה על ישראל: "אין אף אחד בארה"ב שהוא ידיד טוב יותר של ישראל מאשר ג'ו ביידן. . מעולם, מעולם לא הייתי מצטרף לכרטיס הדמוקרטי אם לא הייתי משוכנע מעל לכל ספק שברק אובמה חולק את תמיכתי העזה בישראל".

אך הוא אמר, כי מדיניות ממשל בוש כלפי הסכסוך הישראלי-הפלשתיני היתה "כישלון אומלל".

"בוש עמד על כך שייערכו בחירות בגדה המערבית, בעוד שאני, אחרים וברק אובמה אמרנו 'שגיאה גדולה; חמאס ינצח, ככה הם יקבלו לגיטימציה'", ציין ביידן. "ומה קרה? חמאס ניצח".

פיילין סיכמה: "טוב לדעת, ששנינו אוהבים את ישראל".

אך בתשובה לשאלה אחרת, באלו סעיפים יקצץ ממשל אובמה לנוכח האילוצים התקציביים שמתחייבים מהמשבר הפיננסי, השיב ביידן: "אחד הדברים שבהם נצטרך להאט היא המחויבות שעשינו להכפיל את סיוע החוץ. נצטרך ככל הנראה לבלום זאת".

הצהרה זו עולה בקנה אחד עם דברים שאמר אובמה ביום א' בראיון ברשת סי.בי.אס. לא אובמה ולא ביידן דיברו ספציפית על הסיוע לישראל, שמוגדר כסיוע ביטחוני, אך מאז הסכמי קמפ דיוויד מקבלות ישראל ומצרים את הנתח הגדול ביותר מחבילת סיוע החוץ של הממשל.

כתב גלובס מציין, כי הקונגרס החליט זה מכבר להעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים, אך נוסח החוק מתיר לנשיא לדחות את יישום ההחלטה בגלל שיקולי ביטחון לאומי. שום ממשל לא עשה צעד זה, וסביר להניח שגם ממשל פוטנציאלי של מקיין לא יעשה מהלך כזה לפני שיושג הסדר שלום קבע בין ישראל לפלשתינים. מכל מקום, העברת השגרירות לירושלים היא סיסמת בחירות יעילה מאוד במגזר הבוחרים היהודיים.

העימות בין פיילין לביידן היה הרבה ידידותי ונינוח מאשר הוויכוח הציבורי בין מקיין לאובמה, בשבוע שעבר. כאשר שני התמודדים נפגשו, על הבמה, אמרה פיילין לסנטור: "מותר לי לקרוא לך ג'ו"? ביידן הסכים, כמובן, וחילופי הדברים האלה קבעו את הטון של כל העימות.

כצפוי, חלק ניכר מחילופי הדברים התמקד במשבר הפיננסי ושני המועמדים נקטו עמדות פופוליסטיות, שנועדו לכבוש את לבבות מיסטר ומיסיס אמריקה.

בתשובה לשאלה האם האשם למשבר הפיננסי תלוי בקולרו של וול סטריט, השיבה פיילין: "בטח שאלה היו המלווים הטורפניים... הם ניסו לפתות אמריקנים לחשוב שזה יהיה חכם לקנות בית בשווי 300 אלף דולר בעוד שאתה יכול להרשות לעצמך רק בית בשווי 100 אלף דולר".

והתשובה של ביידן: "... עד לפני שבועיים, ביום ב' לפני שבועיים, אמר ג'ון מקיין שנתוני המסד של הכלכלה איתנים. שבועיים לפני כן הוא אמר, כי ארה"ב רשמה התקדמות כלכלית גדולה בהשראת המדיניות הכלכלית של בוש... עכשיו הוא אומר שהכלכלה במשבר. זה לא אומר שג'ון הוא איש רע, זה מראה שהוא שפוט מחוץ לתמונה".

כמו בעימות בין אובמה למקיין, גם בעימות של סגניהם לא היה נוק-אאוט, אלא רק עקצוצים הדדיים.