פולסון מחפש מנהלי נכסים לרכישת הנכסים הבעייתיים: וורן באפט וקרן פימקו של ביל גרוס הביעו עניין

גם קרנות בלקרוק ולג מייסון הועלו בבורסת השמות שאמורים להחליט אלו נכסים לרכוש, ממי, מתי ובאיזה מחיר ; פולסון צפוי לפעול במהירות בשל חילופי הממשל ; משרד האוצר יממן את הרכישות באמצעות בין היתר באמצעות גיוסי חוב ; יו"ר ה-SEC לשעבר: "מי שחושב שהוא יכול לבצע זאת תוך שבועיים הוא מטורף"

משרד האוצר האמריקני החל תוך שעה ממועד אישור תוכנית החילוץ בבית הנבחרים אמש (ו') להעניק לשר האוצר, הנרי פולסון, את ייפוי הכוח הנדרש על מנת להילחם בשמבר הפיננסי האמריקני. פולסון ימנה 10 חברו לניהול נכסים שיצטרפו למינויים של משפטנים ובנקאים בסגל האמור לרכוש את הנכסים הנגזרים תמורת סכום מירבי של 700 מיליארד דולר. מדובר באותם חובות בעייתייים שמעיבים על מאזני המוסדות הפיננסיים, ובכך לאפשר במסגרת התוכנית להחיות את שוק האשראי הבין-בנקאי.

הסגל שמכנס פולסון אמור להחליט אלו ניירות-ערך לרכוש, איך לשערך אותם ואיך לרכוש אותם. בין השמות המוכרים אותם ניתן למנות בקרב מנהלי הנכסים המעוניינים לסייע לפולסון ניתן למנות את בלקרוק, קרן ניהול השקעות פאסיפיק - הלא היא קרן האג"ח הגדולה בעולם פימקו שבראשות ביל גרוס וגם את לג מייסון.

גם המשקיע האגדי וורן באפט, הידוע בכינויו "האורקל מאומהה", הביע את תמיכתו ורצון לייעץ לממשל. באפט השקיע בשבועיים האחרונים 8 מיליארד דולר ברכישת מניות של ג'נרל אלקטריק ושל בית ההשקעות גולדמן זאקס.

בינתיים, נשמעים קולות סקפטיים במערכת המטילים ספק ביכולת להניע את התוכנית לפעולה אפקטיבית ומהירה. "מדובר בדבר שלחברה רגילה ייקח לא פחות מ-5 שנים לבצע", אמרה לין טרנר, יו"ר רשות נירות-הערך האמריקנית לשעבר. "מי שחושב שהוא יכול לבצע זאת תוך שבועיים הוא מטורף".

בכירים מעריכים כי סבב הרכישות הראשון של ניירות-ערך מורכבים יושלם תוך ארבעה שבועות, לא פחות. הרכישות יחלו "לאט", כך נמסר, עם סידרת רכישות ניסיוניות. ייתכן והרכישות יבוצעו בדרך של "מכרז הפוך" בו הבנקים יתחרו בינם לבין עצמם על הצעות למכירת הנכסים הרעילים לממשל במחיר הנמוך ביותר.

"חוק התוכנית לייצוב חירום כלכלי 2008" מעניק לפולסון סמכות לרכוש מיידית נכסים בעייתים בהיקף 250 מיליארד דולר מבנקים וממוסדות פיננסיים אחרים. הבית הלבן יכול לאשר רכישה נוספת במאה מיליארד דולר והיתרה (350 מיליארד דולר) כפופה להיוועצות עם הקונגרס.

על שר האוצר האמריקני להיות מכוון למטרה; הנשיא הבא והקבינט שאיתו יירשו את הממשל הנוכחי בארה"ב ב-20 בינואר הבא כך שהמוניטין של פולסון לטווח ארוך מוטל על הסף. "אף אחד לא יודע אם התוכנית תעבוד לאורך מספר שנים", אומר סטיוארט אייזנשטט, סגן מזכיר משרד האוצר האמריקני לשעבר. "במידה רבה מדובר בתוכנית שתישא את שמו של פולסון לדורות הבאים".

"תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP, א"ו) תהיה זמינה לכל מוסד פיננסי העומד בתנאיה; נכסי המטרה לרכישה הינם ניירות-ערך מגובי משכנתאות לדיור או משכנתאות מסחריות, אך באפשרות משרד האוצר או הבנק המרכזי האמריקני לרכוש גם נכסים אחרים. משרד האוצר יקים גם קרן ביטוחית שתגבה פרמיות עבור ביטוחם של ניירות-הערך מגובי המשכנתאות.

הבנקים לא יורשו למכור את ניירות-הערך הללו במחיר גבוה מהמחיר בו הם רכשו אותם, אלא אם כן הם רכשו אותם מבנק שהולאם או שנמצא בפשיטת-רגל. כיוון שמשרד האוצר יוכל לרכוש משכנתאות שלמות, הוא יוכל להפעיל לחץ על חברות המשכנתאות להקל על הלווים בלוח סילוקין גמיש יותר.

כידוע, התוכנית צפויה להוות נטל על החוב הממשלתי, ומשרד האוצר האמריקני עשוי לגייס הון באמצעות הנפקת שטרי-חוב לתקופות של 3 ו-7 שנים. מהלכים נוספים עשויים להיות הרחבת הגיוסים במסגרת סדרות קיימות או הנפקות חד-פעמיות של חוב לטווח הבינוני והארוך.