המיליארדר אדגר ברונפמן הכה בתדהמה רבים בקהיליה היהודית בארה"ב בהכרזה: אין אלוהים

בראיון חושפני מסביר המיליארדר הנדבן שתרומותיו הן אחד העוגנים החשובים של פרויקט תגלית למה "אלוהים של התנ"ך" אינו קיים בשבילו, למה הוא מעדיף את מיקי מאוס על שרה פיילין, ולמה אנטישמיות כבר אינה בעיה

המיליארדר והנדבן אדגר ברונפמן, שתרומותיו הן אחד העוגנים החשובים של פרוייקט תגלית, הכה בתדהמה רבים בקהיליה היהודית בארה"ב בהכרזה: אין אלוהים.

ברונפמן, לשעבר יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, שמקדיש עצמו ואת הונו לשימור המורשת היהודית, אמר בראיון שפורסם אתמול (א') בניו יורק טיימס: "אני לא מאמין באלוהים של התנ"ך, אבל אני מאושר ביהדותי גם בלעדיו".

לא שחסרים יהודים חילוניים בארה"ב או בישראל, אבל ברונפמן, לשעבר יו"ר סיגראם, מקדיש את עצמו ואת הונו מזה שנים לשימור מורשת היהדות ולמאבק באנטישמיות. הוא נהג ללמוד כתבי קודש ותלמוד בהדרכתו של הרב ישראל זינגר, לשעבר מזכ"ל הקונגרס היהודי, שאותו הוא נהג לכנות "הרב שלי". ובעוד שלימוד כתבי הקודש אינו מצביע בהכרח על אמונה יוקדת, ברונפמן אינו בדיוק האישיות שהיית מצפה לשמוע ממנה הכרזה כזו.

הראיון נערך לרגל פרסום ספר שכתב ברונפמן, "תקווה, לא פחד", שבו הוא משרטט קווים של זרם חדש ביהדות, שירופף כבלי שמירת מצוות, יפתח זרועותיו לגרים והעיקר, לא יהיה לו שום קשר לבתי-כנסת.

ניאו ג'ודאיזם? שואלת המראיינת.

"אני לא בטוח שהייתי מכנה זאת ניאו ג'ודאיזם", אומר ברונפמן. "החלק היהודי נשאר, אבל היחס שלנו הוא שצריך להשתנות. במקום לדחות אנשים שמתחתנים עם לא יהודים, אנו צריכים לקדם אותם בברכה. לדעתי, אם אנו רוצים שהיהדות תצמח, אנו צריכים לקבל נישואי תערובת כשפי שהם". (כתב גלובס מציין, שבמשפחת ברונפמן נרשמו מקרים רבים של נישואי תערובת).

שאלה: אם מוציאים את הגורם הדתי מהיהדות, מה נשאר? יש שיאמרו שמה שנשאר זה ארכיאולוגיה, עצמות ומדבר.

ברונפמן: "זו הבעיה שלהם, לא שלי. מה שנותר זה האתיקה, המוסר. עמנו הוא שכתב את עשרת הדברות. ציוויליזציות ברחבי תבל מבוססות על עשרת הדברות. מי שכתב את הדברות אנו מניחים שזה היה משה נחן במידה רבה של תבונה".

בתשובה לשאלה מדוע חשוב, לדעתו, שהיהדות תוסיף להתקיים אומר ברונפמן, כי "יש דברים שאנו צריכים לעשות, למשל: דארפור, קמבודיה, רוואנדה".

"היו שואות לאחר השואה שלנו. אנו צריכים להיות העם הראשון שיתייצב ויאמר שזה אינו קביל, אבל אנו לא עושים זאת. כשאנו אומרים 'לא עוד', אנו מתכוונים רק לעצמנו. זה צריך להיות מכוון לכולם".

האם אתה דמוקרט? נשאל ברונפמן.

תשובתו: "תלוי מי המועמד הרפובליקני. עכשיו אני דמוקרט. הייתי מצביע בעד מיקי-מאוס לפני שהייתי מצביע בעד ג'ון מקיין ושרה פיילין".

ברונפמן אמר עוד, כי היהדות שוב אינה נמצאת במשבר בגלל אנטישמיות. "לדעתי, ההוכחה הטובה ביותר ביותר לכך היא, שכאשר אל גור הפסיד בבחירות ב-2000, איש לא האשים את ג'ו ליברמן (שהיה המועמד לסגן נשיא, ר.ד.) שהוא אחראי להפסד בגלל יהדותו. אף אחד. אני לעולם שמעתי זאת".