"כספומן" של מגזין G מציג: כמה באמת שווה ארקדי גאידמק?

לרגל החגים, חשבון מקוצר של הרפתקאותיו ועלויותיהן, בתוספת שי מיוחד: תוכנית 4 שלבים ליציאה מהמשבר, שהכין עבורו המאמן אלון גל

שנה דרמטית עברה על ארקדי גאידמק, שהצליח להפוך באחת ממיליונר מסתורי ורב פעילות לחשוד בדלפוניות ובחוסר הבנה מוחלט בעסקים. דף החשבון שלו כולל כרגע בעיקר מינוסים, ולא ברור אם עיקר ההפסדים הוא בכיס או בתדמית. לרגל החגים, חשבון מקוצר של הרפתקאותיו ועלויותיהן, פלוס שי מיוחד: תוכנית ארבעה שלבים ליציאה מהמשבר, שהכין עבורו המאמן אלון גל.

הון התחלתי: מאז הגיח גאידמק משומקום אל המרחב הציבורי הישראלי והתחיל לפזר מיליונים, נעשו ניסיונות רבים לנחש מה היקף נכסיו. ההערכות השונות נשענות על עסקיו בעולם, ובהם עסקי חקלאות ענפים ברוסיה, מפעל דשן, מחסנים, קרקעות, שדות גז וחברות בתחומים שונים - מדיה, פיננסים ועוד. ההערכות הן כי עסקיו החקלאיים מגלגלים כ-600 מיליון דולר בשנה, ששדות הנפט שברשותו שווים לבדם כמיליארד דולר, ושסך כל הונו נע סביב ה-2 מיליארד דולר. גאידמק עצמו התייחס לראשונה, לפני כחודשיים, להיקף נכסיו, וטען כי הוא "עדיין שווה 2 מיליארד דולר". מאוחר יותר פרסם ב"ידיעות אחרונות" רשימת נכסים ששוויה עולה על 10 מיליארד שקל, אך נמצאו בה אי-דיוקים. כל זה, כאמור, היה לפני פרוץ המשבר.

הרפתקאות ספורט: הרכישה הראשונה שסיפקה לגאידמק כותרות בארץ הייתה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים. הוא הגדיל את תקציב המועדון לסכום הלא-ייאמן-במושגים-ישראליים של כ-130 מיליון שקל בשנה, כשהכנסותיו מוערכות בכ-20 מיליון שקל. כלומר, רק בבית"ר מפסיד גאידמק כ-110 מיליון שקל בשנה.

הרפתקאות בורסה: ב-2007 יצא גאידמק למסע רכישות מעורר השתאות. בתוך תקופה קצרה קנה את חברת הנדל"ן אוסיף, את מפעילת תחנות הדלק האמריקאיות פטרו גרופ (דרך חברת אמריס), את בית ההשקעות גילאון ואת חברת שיווק המזון וויליפוד, בהשקעה מצטברת של כמיליארד שקל. הרכישות לוו בהכרזות על תוכניות ענק, בעיקר לגבי אוסיף, על הפיכתן לאימפריות או על שינוי פני השוק בעזרתן, אך צעדי ההמשך היו שלל משאים ומתנים כושלים, רכישות זניחות, והצלחות קטנות שהביאו לצניחה חדה במניות החברות כולן. את מניות אוסיף נאלץ גאידמק למכור השבוע לעורך דינו יוסי שגב, תמורת 110 מיליון שקל - לאחר שקנה אותן ב-600 מיליון שקל. שאר המניות משקפות הפסד של כ-335 מיליון שקל. וזה בלי להזכיר את פרשיית טיב טעם, שעלתה לגאידמק 24 מיליון שקלים נוספים.

פוליטיקה ופילנתרופיה: גאידמק השקיע לא מעט בשנים האחרונות בתרומות, מתוקשרות יותר ופחות, חלקן תחת שמו וחלקן תחת שם התנועה הפוליטית שהקים - צדק חברתי. ההערכות הן כי השקיע בשנים האחרונות 40 מיליון דולר לכל הפחות בפעילות ציבורית ובתרומות בארץ, למשל תרומת מיליון דולר לבניית בית כנסת להנצחת חללי אסון המסוקים, 10 מיליון דולר לסוכנות היהודית, והתרומה המתוקשרת ביותר - פינויים של תושבי עוטף עזה לבתי מלון באילת והקמת עיר אוהלים בזמן נפילות הקסאמים, בעלות מוערכת של כ-10 מיליון שקלים. זה קרה אחרי שבעת מלחמת לבנון השנייה פינה גאידמק למאהל בניצנים תושבים מהצפון. ביום העצמאות ה-59 למדינה הוא שכר את פארק הירקון לצורך מסיבת ענק עם שפע הופעות לציבור הרחב, בעלות מוערכת של חצי מיליון דולר.

סגנון חיים: גאידמק מנהל סגנון חיים מרוחק מצד אחד, ומתחכך למשעי מצד שני. הוא מתגורר בבית פרטי בקיסריה, מחזיק על-פי הצהרתו שני מטוסי מנהלים, שתי יאכטות ומספר אדיר של רכבי פאר, ששוויים הכולל הוא כ-700 מיליון שקל. בארץ הוא מחזיק בבתים ובדירות בקיסריה, בירושלים ובהרצליה פיתוח, ובמשרד מפואר במרומי מגדלי שער העיר ברמת גן. כמו כן רכש את מגרש צים בשדרות רוטשילד בתל אביב ב-26 מיליון דולר, מתוך כוונה, שטרם מומשה, למכור אותו ברווח גדול. בחו"ל הוא מחזיק בבתים ובדירות בקנדה ובמוסקבה.

אופציות: "גאידמק מתנהל רע באופן מעורר השתאות", מנתח המאמן והיועץ האסטרטגי אלון גל, מנכ"ל תו"ת תקשורת ותוצאות, "וכדי לצאת מהבוץ ולהתייצב הייתי מציע לו לעשות ארבעה צעדים: 1. להמשיך עם עו"ד שגב עד הסוף. יש מישהו שנמצא לצדו ברגע השפל - שידבק בו ושינסה ליצור את היציבות השלטונית שכל-כך חסרה בממלכת גאידמק. 2. ליצור שקיפות - המסתורין של 'האדם שאף אחד לא יודע מה יש לו' הפסיק לשרת אותו ברגע שנכנס למשבר. רק צעד של חשיפה מבוקרת - אבל שתספק את הקהל - יכול ליצור אמון מחדש עם המועסקים, השותפים, הבנקים והציבור. 3. למנות לעצמו 'מנהל מערכות יחסים' - לא משנה עד כמה המצב האובייקטיבי גרוע, כשיודעים לתקשר עם אנשים, שרשרת של סכסוכים והשמצות כמו שגאידמק משאיר אחריו לא צריכה לקרות. אם הוא לא יודע לתקשר בעצמו, שימנה מישהו שיעשה את זה בשבילו וימנע נזקים גדולים. 4. לקחת יועץ, או צוות יועצים, שיעבדו בשבילו בהתנדבות למשך תקופה מסוימת - גאידמק לא מבין את עולם העסקים הישראלי, ולא מבין שכשהוא מציע לאנשים סכומים מופרכים זה רק גורם להם לזלזל בו. מראש הם רואים בו איש טיפש, או קוריוז, וכל כוונתם היא לדפוק קופה על חשבונו ולהמשיך הלאה. התקשרות שהכסף הוא לא האישיו המרכזי בה, תהפוך את הקשר לבעל אמון, משמעות, ויכולת עזרה אמיתית".**

דף חשבון

2 מיליארד דולר שווי הון מוערך לפני המשבר

490 מיליון שקל הפסד מהרפתקת אוסיף

335 מיליון שקל הפסד על הנייר מהשקעות אחרות בבורסה

110 מיליון שקל הפסד שנתי מוערך בבית"ר ירושלים

40 מיליון דולר סכום מוערך של תרומות בארץ

700 מיליון שקל שווי כלי רכב (כולל שני מטוסים ושתי יאכטות)