אמנות הנדיב הידוע

בנק לאומי מממן תערוכה שמותחת עליו ביקורת

כמו שזה נראה עכשיו, האמנית הדס קידר בחרה להסתבך עם הבנק הנכון. קידר, אחת מאוצרות תערוכת "ארט תל אביב" לאמנות מודרנית, בחרה לאתגר דווקא את בנק לאומי, הספונסר הראשי של התערוכה. לצד טקסט שכותרתו "האמנות מטהרת", מציגה קידר עבודת וידיאו המשלבת סרטון פרסומת של בנק לאומי שהורידה מהאינטרנט עם צילומים של נפגעי משכנתאות, הפורצים לסניף הבנק ברחוב יהודה הלוי בתל אביב ומגורשים ממנו בבושת פנים.

ההתמקדות בבנק לאומי אינה מקרית. היא החלה דווקא אחרי שנודע לקידר כי הבנק יממן את התערוכה. קידר: "כשאני עושה תערוכה אני שואלת את עצמי מי מממן אותי, ומה ההיסטוריה שלו. חשוב לא לקבל כמובן מאליו שעבודת אמנות ממומנת על-ידי בנק. שהכסף שעוד לא קיבלתי הוא כנראה מבנק. רציתי לשאול שאלות על שרשרת המזון הזאת, על מי מאכיל את מי".

את בעצם יורקת ליד שמאכילה אותך.

"תפקיד האמנות אינו להוקיר תודה על זה שנותנים לה כסף. אם בנק רוצה לממן אמנות כנראה יש לו סיבה טובה. אשמח מאוד אם גליה מאור תראה את המיצג שלי. חשוב לי להראות למנהלי הבנק דברים שלא נוח להם לראות".

ספק אם רני רהב, שייחצן את הפועלים, היה שותק.

"אני לא מבינה בהבדלים ביניהם. מבחינתי הבנקים הם הטרוריסטים הכי גדולים שיש".

אילו תגובות קיבלת?

"היו שאמרו, תיזהרי, אבל אני מאמינה שתפקיד האמנות לחשוף. הייתי שמחה לקבל תגובה רשמית מהבנק, אפילו ממאור עצמה". מבנק לאומי נמסר: "לאומי הינו בעד חופש אמנותי". תגובה נאורה בהחלט. מעניין יהיה לעקוב איך יתייחס הבנק ל"ארט תל אביב" ולעבודות של קידר בעתיד. (חן שליטא)