אדריכלים מצטרפים למהנדסים

באלמנטים הפונקציונאליים, כגון גשרים, מדרכות, ככרות ועוד - כבר מזמן שאין בלעדיות להמהנדסים

בשנים האחרונות גברה המגמה של העסקת אדריכלים לתכנון ועיצוב של מבנים פונקציונאליים או אפילו גורמים מסוימים בחלל, שבעבר ביצעו מהנדסים בלבד.

האדריכל גיל שנהב ממשרד כנען שנהב אדריכלים אומר, כי בשנים האחרונות מוענקת תשומת לב רבה יותר לחלל התלת מימדי הסובב, למבנים שאינם בניינים "רגילים" למגורים או למסחר, אולם לצד הפונקציונאליות שלהם הם בולטים בחלל הקיומי שלנו ומשפיעים על חזותו. זה כולל מגדלי פיקוח, עמודי חשמל ותקשורת, גשרים לתחבורה ולהולכי רגל, אנטנות ועוד.

"אם בעבר תכנונם של אלה היה מופקד בידי אנשי הנדסה וקונסטרוקציה בלבד, הרי שכיום תהליך התכנון של מבנים אלה נעשה בשילוב מקצוענים מתחום העיצוב, ולא רק ההנדסה", מסביר שנהב. "מעצבי מוצר, אדריכלים, אדריכלי נוף, מעצבי תאורה ואמנים לוקחים חלק פעיל ועיקרי בתהליך. המימד העיצובי נכנס יותר ויותר גם לתחום הפיתוח הסביבתי - טיילת, שבילי הליכה ורכיבה, ריהוט רחוב ועמודי תאורה - בתכנונם מעורבים כיום מעצבים ואדריכלים המוזמנים להשתתף בתהליך גיבוש הזהות החדשה של המבנים".

שנהב מציין כי מדינות אירופאיות כמו גרמניה, צרפת, ספרד ואנגליה, המקדישות זמן ומקורות פיננסיים לטיפול בעיצוב הסביבתי, הן ממובילות המגמה. כך למשל נבחר האדריכל הבריטי נורמן פוסטר לעצב את גשר המילניום שנבנה על התמזה בלונדון, ונפתח בשנת 2000.

בעקבות מגמה זו החלו תחרויות לעיצוב מבנים. לדברי שנהב, כך למשל נערכה לא מכבר תערוכת עיצוב עמודי חשמל ביפן. גם בישראל ערכה חברת השמל תחרות דומה לבחירת עיצוב לעמוד חשמל המשלב מתח גבוה עם מתח נמוך, בה השתתפו אדריכלים ומעצבי מוצר. אחד מאבות המגמה הוא המהנדס והאדריכל סנטיאגו קלטראווה, שהפך את נושא עיצוב הגשרים לנושא אופנתי, וכיום אין כמעט עיר גדולה בעולם שלא מתהדרת בגשר פרי עיצובו, כולל בירתנו.