מנופים פיננסיים רכשה מהמינהל 200 דונם מהחולות הבתוליים שליד נהריה, מתוך כוונה להקים במקום כפר נופש

הירוקים טוענים לפגיעה אנושה בטבע ואילו המינהל והרשות המקומית טוענים שמדובר בתוכנית מתוכננת ובדוקה, שגם תסייע בהפרחת האזור

על חלקת קרקע גדולה בצפון הארץ, הנתחמת בחוף ים חולי יפהפה במערב ובנחל בצת הזורם לים מצפון, ובסמוך לשמורת הטבע של ראש הנקרה, מתכוונת חברת מאקפ"ל, הנשלטת על-ידי חברת מנופים פיננסיים, להקים בשנים הקרובות כפר נופש יוקרתי ומפואר. החברה השלימה לא מכבר רכישת שטח בן 206 דונם בחולות בצת, בתחומי המועצה האזורית מטה אשר, ושילמה עבורו למינהל מקרקעי ישראל 10 מיליון שקל.

הארגונים הירוקים מציגים מאז לכל דורש את תשריטי התוכניות שאושרו, ובכללן האישור לבנות במרחק 20 ו-30 מטרים בלבד מקו המים. האישור ניתן מאחר שמדובר באחד מגלגוליה של תוכנית ישנה, שבעת אישורה בשנת 1992 ניתן היה עדיין לבנות קרוב מאוד לקו המים, בניגוד לחוק החופים האוסר כיום על בנייה כלשהיא במרחק של 300 מטר מקו החוף.

לטענת הארגונים הירוקים, מטרתה של מאקפ"ל, שתהיה היזם הראשי של התוכנית יחד עם שותף נוסף תושב הצפון, היא להקים כפר נופש ענק שיכלול מאות ביתני נופש וכן אגם מים מתוקים גדול שישמש את באי כפר הנופש, חוף רחצה סגור, פארק אטרקציות ושטחי מסחר נרחבים, על שטח כולל של 57 אלף מ"ר בנוי.

לדברי יוחנן דרום, מהחברה להגנת הטבע, מדובר בתוכנית בת יותר מ-15 שנה, ומכאן שיש לדון בה מחדש תוך דחיית התוכניות הישנות והלא רלוונטיות על הסף. דרום מדגיש שאפילו המינהל ציין בפני הרוכשים הפוטנציאליים כי 15 השנים מאז הוצאת המכרז, בהן ניתן היה להרים את הפרויקט, עומדות לפוג - על כל המשתמע מכך לגבי חוקיות תוכניות הבנייה. לדבריו, כיום מקפידה החברה להגנת הטבע לדאוג שיצוין בסעיפי כל תוכנית בנייה, שאלמלא תמומש תוך 15 שנים, היא תבוטל. בשנות ה-90 החברה להגנת הטבע טרם נהגה כך, ובכל זאת לטענתה, לאור פרק הזמן הארוך שחלף, יש בהחלט מקום לשקול האם לאשר מכרז כזה.

דרום מציין, שבתוכנית זו לא נדונו הסייגים שקיימים בתמ"א 13 לחופי ים תיכון, המחייבים הכנת תסקיר השפעה על הסביבה ובכלל זה תסקיר תשתיות, ולאור אלה עסקת המכירה כפי שנעשתה, ללא התייחסות לאותן שתי הנקודות המרכזיות, מעמידה בספק לטענתו את חוקיות הבנייה במתחם חוף בצת. הוא מציין, שמי שדוחפת למימוש התוכנית היא המועצה המקומית מטה אשר והיושב בראשה, יהודה שביט, המעוניינים מאוד להוציא את הפרויקט לפועל מתוך אינטרס של יצירת תיירות כלכלית לרווחת קופת המועצה, וללא התחשבות בטבע.

דרום מוסיף שמדובר בשטח גדול ובעל חשיבות גדולה לרצף החיים האקולוגיים באזור, שמהווה אטרקציה לחובבי טבע בשל הלגונות והמפרצונים לאורכו, הצמחייה הייחודית לחולות הכורכר, מרחבי החולות הנרחבים המצויים בין כביש המערכת לבין שפת הים, מהם ניתן לצפות ללא משקפת אל עבר איי ראש הנקרה הסמוכים (המהווים שמורת טבע בפני עצמם) וכן אוכלוסיית חי ייחודית, כשבעיקר אמורים הדברים לגבי צבות הים המטילות את ביציהן במרחק כמה עשרות מטרים משם. לדבריו, "בנייה מאסיבית של תשתיות בחוף בצת תפגע באופן בלתי הפיך במרקם החיים הטבעיים באזור".

"מציאות אחרת"

מעבר לכך, גורמים אחרים מקרב הארגונים הירוקים מבקשים לשקול את כדאיותה של התוכנית כיום, מאחר שבשני העשורים האחרונים נוספו אין ספור צימרים ובתי הארחה בגליל המערבי שאינם תמיד עומדים בתפוסה מלאה, ומעמידים את הצורך בכפר נופש גדול בסימן שאלה. לדבריהם, "לפני 20 שנה לממשלה היה אינטרס לפתח מלונאות ונופש לאורך הים התיכון והכנרת. כיום אנחנו נמצאים במציאות אחרת, בה הבנייה הרוויה לאורך החופים פוגעת במעט שנשאר. אין הגיון שבמציאות הקיימת לאורך חופי הים והכנרת, תוכנית כזו תחזור לחיים, כאילו לא קרה כאן דבר ב-20 השנים האחרונות".

בנוסף, הם אומרים, כפר הנופש המיועד נושק ל-10 דונם ששווקו לפני מספר שנים על-ידי המינהל ועל שטחם הוקם כפר נופש בדואי שאינו פעיל כלל, כך שהמטרה לכסות את כל השטח בכפר נופש גדול פי כמה אינה ברורה.

דני וקנין, מנכ"ל מנופים פיננסיים, מציין שהפרויקט נמצא בשלב התחלתי מאוד, והתוכניות אינן מגובשות כדי שניתן יהיה להצביע על תוכנית שנבחרה. לדבריו, החברה נמצאת במגעים עם אדריכלים ומתכננים וטרם גיבשה מתווה הקמה סופי.

וקנין מציין, שאכן החברה רכשה שטח גדול של יותר מ-200 דונם, במחיר משתלם ובהזדמנות לרכוש "חבל ארץ יפהפה שכזה" כדבריו, כשהכוונה היא לבנות בשלב ראשון מיזם תיירותי מצומצם בלבד, תוך שהוא מדגיש שאין הכוונה לכפר נופש במלוא מובן המילה. בשלב ראשון מדובר על בנייה של לא יותר מ-20,000 מ"ר בקירוב, כשלנגד עיניו של היזם עומדת העובדה שמדובר באתר שערכו העיקרי הוא הטבע, והדבר יילקח בחשבון הן בכל האמור לעניין בנייה בסמוך לקו המים, והן באשר לכל אלמנט אחר שעניינו הגנה על הטבע הפראי באזור.

וקנין מציין, שעד כמה שהוא יודע , בתי הנופש והצימרים המצויים בקרבת המתחם המיועד "מפוצצים" בנופשים, כך שבהחלט מדובר בהזדמנות עסקית ראויה, כשהוא שב מדגיש שהתוכניות נמצאות בשלב ראשוני "ושום דבר לא הולך לקרות מחר".

מינהל מקרקעי ישראל מסר, שבניגוד לדברי הירוקים התוכנית לא הוקפאה, וזאת על אף השנים שחלפו מאז נהגתה לראשונה. לדברי המינהל, בהתאם לתב"ע הוקמו במקום בשנים האחרונות תשתיות ציבוריות רבות, בכללן תשתית תחבורה, טיילת, תשתיות מים וביוב ואף תשתית ליצירת אגם מים מתוקים.

בהתייחסות לעניין התסקיר הכלכלי והשפעתו על הסביבה, המתחייבים מתוקף תמ"א 13 ושלטענת הירוקים לא בוצעו, מציין המינהל, שמזה 5 שנים הוא עוסק בתכנון ובבדיקה שקדמו לשיווק השטח במכרז הפתוח בשנת 2007. עוד מדגישים במינהל, שאין בכוונת היזם לבנות בסמוך לקו המים כפי שטוענים הארגונים הירוקים למיניהם, ושבכוונתו לבנות אך ורק על-פי היתרי התב"ע, שאינם מתירים בשום מקרה בנייה על קו המים או בסמוך. במינהל מדגישים שהאתר אינו ממוקם בסמוך לאזור בו מטילות צבות הים את ביציהן, ולא על שפת המים. בנוסף, מציינים במינהל, שבהתחשב במיקומו של השטח ובמטלות הפיתוח הקיימות בו, הרי המחיר שהושג במכרז הפומבי הינו מחיר ריאלי ומשקף.

פחות מ-300 מ'

יהודה שביט, ראש המועצה האזורית מטה אשר, מציין שאכן למועצה שהוא עומד בראשה היה ועודנו קיים אינטרס כלכלי מובהק בשיווק התוכנית והוצאתה לפועל יד ביד עם המינהל. לדבריו, התוכנית שנהגתה לפני 20 שנה לא התרוממה ולמעשה לא שווקה בפועל בידי המינהל, בשל העדר תשתיות במקום. כיום, עם יצירת התשתיות הנחוצות, לא היה מה שיעמוד בפני שיווק הקרקע בידי המינהל, ואכן המועצה האזורית מטה אשר התמסרה לעניין השיווק בעקביות.

שביט טוען שכפר נופש שכזה, מעבר לעניין ההכנסות, משמעותו לא רק הוספה של צימרים באזור שכבר כיום רווי צימרים, אלא בעיקר מדובר בסטנדרט גבוה של רמת ואיכות תיירות ונופש, שעשויה להרים את רמת המלונאות באזור כולו לסטנדרטים חדשים: "הכמות במקרה זה יוצרת איכות", אומר שביט.

שביט מציין שמדי שנה מבקרים בנקרות ראש הנקרה הסמוכות כ-330 אלף מבקרים, ושכפר נופש ראוי יכול גם להגביר את מספר המבקרים וגם לגרום להם להישאר ללון באזור, בעוד שרובם כיום הם מטיילים ליום אחד. שביט אומר, שלמיטב ידיעתו נמצאים כפרי הנופש האחרים שלאורך החוף, בין אכזיב לראש הנקרה, בתפוסות מלאות. הוא מדגיש שחוק החופים המחייב בנייה במרחק 300 מטרים לפחות מקו החוף נכנס לתוקפו ב-2004, ולכן אין הוא תקף חוקית לעניינה של תוכנית זו, שאושרה כבר ב-92'. לדבריו, ברור לו כבר כעת שהיזם לא מתכוון לבנות על קו המים או ממש בסמוך לו, אם כי בוודאות היזם מתכוון לבנות במרחק של פחות מ-300 מטר. עד כמה קרוב בדיוק - שביט לא יודע.

"כראש המועצה יש לי אינטרס לשמור על ערכי הטבע, אך גם יש לי אינטרס לפתח היכן שאפשר וכדאי, ולכן צריך לשקול זה מול זה, כשברור שמבחינת הטבע הפראי יש לכך מחיר כלשהוא. השאלה היא מה המחיר, ועד כמה כדאי לשלם אותו בהתחשב באלמנטים החיוביים שיביא עימו פרויקט תיירותי בסדר גודל שכזה".

שביט מציין שאיש העסקים והנדל"ן ג'קי בן-זקן, אחד מבעלי חברת מנופים פיננסיים (יחד עם אברהם נניקאשווילי), ביקר אותו במשרדיו פעם אחת ויחידה ומאז הוא לא שמע ממנו. לכן, הוא "אינו יכול לתת לוח זמנים כלשהוא להוצאת התוכניות לפועל". יחד עם זאת, ברור לו גם שתנאי המכרז מחייבים התקדמות ממשית בטווח של שלוש עד חמש שנים.

raviv-k@globes.co.il