דודי ויסמן על העבודה ביום הכיפורים: "אפעל לפיטורי מנכ"ל AM:PM"

עובדי רשת AM:PM עבדו גם ביום הכיפורים ; הנהלת הרשת פיתתה את העובדים באמצעות הבטחת שכר גבוה מהרגיל למי שיסכים לעבוד במהלך הצום - וכך היה

קבוצת אלון לא למדה את הלקח מחרם החרדים על רשת שפע שוק. עובדים ברשת הסופרמרקטים הפתוחה 24 שעות ביממה, עבדו גם במהלך צום יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר בשנה ליהודים.

סניפי AM:PM אמנם היו סגורים, אך עובדי הרשת עסקו בסידור סחורה וניקוי כאשר בחלק מהסניפים הסתירו את עבודתם על-ידי תליית ניירות על חלונות הראווה ובחלק מהסניפים לא עשו כך והשבים מבתי הכנסת ראו כיצד ברשת הפתוחה בימי שבת עובדים גם ביום הכיפורים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הנהלת הרשת פיתתה את העובדים על-ידי מתן הטבה בדמות שכר גבוה מהרגיל למי שיסכים לעבוד במהלך הצום וכך היה. העובדים נקלעו לבעיה כיוון שלא יכלול לפתוח את הדלתות ולכן נאלצו לישון בתוך הסניפים. המראה הסוריאליסטי בו נתקלו העוברים והשבים ליד הסניפים היה שק שינה פרוש באמצע סופרמרקט עליו ישנו העובדים.

בידי "גלובס" עדויות מצולמות של עבודת ימי הרשת במהלך יום הכיפורים.

AM:PM AMPM

יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן, מסר היום (ו') ל"גלובס": "פעולה זו של הצבת שומרים בסניפים ביום קדוש זה, סותרת את אמונתי ועומדת בניגוד מוחלט לערכי תפיסת עולמי ומורשת משפחתי מזה דורות. ההסברים שקיבלתי ממנהלי הרשת אין בהם מכדי להפחית מחומרת המעשה. אפעל שהחלטה מסוג זה לא תישנה לעולם באף אחד מעסקיי. בצער, אפעל לפיטורי מנכ"ל רשת AM:PM, על אף שהפגין כישורי ניהול מרשימים, לא יוכל להמשיך ולשמש בתפקיד זה בהמשך". כמנכ"ל AM:PM משמש היום עודד בלום.

נזכיר כי לפני חודשים אחדים פתחו החרדים בחרם על רשת שפע שוק וזאת על רקע הפעלת סניפי am:pm בשבת. שפע שוק היא תת רשת של רבוע כחול מקבוצת אלון. מאז החרם סובלים סניפי החרדיים של רשת שפע שוק מירידה משמעותית במכירות.

"וכל מלאכה לא תעשוּ", נכתב בתורה על מצוות הצום ואין ספק כי חומרת העונש על חילול הצום גבוהה, מבחינת היהודים החרדים.

AM:PM AMPM

עם זאת התגובות היום בקרב החרדים היום מעורבות. אחד מחברי ועדת הרבנים אמר ל"גלובס": "אוי ואבוי. עם זאת, אני מתאר לעצמי שדודי וויסמן לא ידע. הוא יהודי שרגיש לדברים האלה ואף הוציא בעבר את החזיר מהרשת מבלי שביקשו ממנו לעשות זאת. אני לא מאמין שהוא ידע".

שר התמ"ת, אלי ישי, מסר היום כי הוא "רואה את הדברים בחומרה רבה. זו פגיעה ורמיסה של קודשי ישראל, גם אם הדבר נעשה בתוך חנות ולא למול ציבור צרכנים". עוד מסר השר כי הוא הורה על פתיחת חקירה כנגד הרשת והסקת מסקנות בהתאם לממצאים".

יצוין כי החוק לא ברור בכל הקשור להעסקת עובדים ביום כיפור, בניגוד להעסקת עובדים בשבת. חוק שעות עבודה ומנוחה הוא חוק סוציאלי ולא דתי והאיסור על העסקת עובדים בשבת נובע מהעובדה שיום השבת מוגדר כיום המנוחה של העובד. לא כן יום כיפור כאשר אינו חל בשבת. עד לרגע זה לא התקבלה תגובת התמ"ת באשר לאיסור העסקת עובדים ביום כיפור.

AM:PM AMPM

לאחר הודעת ויסמן ב"גלובס" בדבר כוונתו לפעול לפיטורי עודד בלום מסר ל"גלובס" מזכיר ועדת הרבנים הרב יצחק גולדקנופף. "בימים אלה שבהם אנחנו שוקלים אם להחריף את הצעדים נגד שפע שוק, לא נחריף אלא נאמר שדעת חכמים אינה נוחה הימנו. אני רוצה להיות אופטימי שפיטורי המנכ"ל יהיו מעשיים. אדם שפגע בדבר הכי מקודש לעם ישראל, חייב להסיק מסקנות". עם זאת הוסיף גולדקנופף כי תגובת הרבנים המסתמנת תהא הודעה כי "כל אלה שקונים בחנויות מחללי שבת ופוגעים בדברים המקודשים לעם ישראל, אין רוח חכמים נוחה ממנו וזה כבר מספיק לציבור שלנו כדי להבין".

דוברת קבוצת אלון מסרה: "בשמה של רשת AM:PM ברצוננו להתנצל ולהבהיר מניסיון של שנים קודמות, חנויות הרשת סובלות בימי כיפור מחבלות ופריצות, כך גם השנה. מתחקיר שנערך עולה כי הרשת קיבלה החלטה שגויה להעסיק שומרים ביום הכיפורים. גם אם מבדיקה ראשונית עולה שההנחיה הייתה להעסיק שומרים שאינם יהודים, עדין אין בזה בכדי להקל על חומרת האירוע".