חג שמח מאוד לנוחי דנקנר: השקעה משתלמת בקרדיט סוויס - וזינוק של 22% במניות כור

(עדכון) - העלייה החדה במניות כור מגיעה לאחר שביום שישי רכשה החברה 34 מיליון מניות של הבנק השוויצרי, לפי מחיר שפל של 35 פרנק למניה ; כור הרוויחה "על הנייר" כ-455 מיליון דולר מהרכישה ודנקנר הפך לגורם השלישי בגודלו המחזיק בקרדיט סוויס

בעוד שפעילי שוק ההון ברחבי העולם מתחבטים בשאלה - האם שפל המחירים שאליו הגיעו מניות סקטור הפיננסים מהווה הזדמנות קנייה - נוחי דנקנר כבר נמצא בצד שהכריע והרוויח.

כור , מאידיבי אחזקות שבשליטתו, שכבר סגרה את הפוזיציה שלה במניות קרדיט סוויס ברווח פנומנלי של 538 מיליון שקל, נכנסה להשקעה מחודשת במניות הבנק בערב החג (ב'). כור רכשה 34 מיליון מניות של הבנק השוויצרי, המגלמות אחזקה של 3% בבנק. תמורת המניות שילמה כור 1.2 מיליארד פרנק שוויצרי, לפי מחיר שפל של 35 פרנק למניה, מחיר הנעילה ביום שישי האחרון בבורסת ציריך.

עד צאת החג רשמה המניה תיקון חד של 44.2% במחירה, כך שנכון לפתיחת המסחר היום מחיר מניית קרדיט סוויס עומד על 50.5 פרנק. במילים אחרות, דנקנר הרוויח "על הנייר" כ-517 מיליון פרנק, שהם כ-455 מיליון דולר.

המשקיעים באחד העם, שעד עכשיו לא הביעו אמון במהלכי דנקנר בקרדיט סוויס ודווקא מכרו ממניות כור, נאלצו היום להפסיק ולהתווכח עם ההצלחה. מניית כור הוסיפה היום כ-22% לערכה כשבמקביל לכך, מניית קרדיט החסירה יותר מ-7%, בעוד הבורסה בציריך יורדת 2% בלבד.

על פי הודעת החברה, ההשקעה במניות קרדיט נעשתה ממקורותיה העצמיים של כור. זאת לאחר שבשלושת החודשים האחרונים ביצעה החברה הנפקת זכויות של מיליארד שקל. כמו כן, לכור קו אשראי מגולדמן זאקס בהיקף של 1.5 מיליארד דולר.

"תקלות חיוביות" בדרך להפיכת משקיע ריאלי

הבחירה בקרדיט סוויס כמניה האטרקטיבית בסקטור אינה מקרית. מדובר באחד הבנקים הבודדים באירופה אשר מצליח לשמור את הראש מעל המים, בתקופה הנוכחית. זאת הודות ליחס הלימות הון גבוה יחסית של כ-11%, הון עצמי גדול של 30 מיליארד דולר ומעורבות נמוכה במשבר הסאב-פריים.

בנוסף, הבנק מאופיין בתמהיל מאוזן של תחומי פעילות, כשהקמעונאות מהווה חלק משמעותי מהכנסותיו. נזכיר כי הבנקאות הקמעונאית נפגעה פחות במשבר האחרון. מעבר לזה, מבנה השליטה המבוזר של הבנק, הכולל שלושה משקיעים המחזיקים באחוזים ספורים ממנו, מאפשר לדנקנר להיחשב כמשקיע משמעותי בבנק, גם באחזקה של אחוזים בודדים.

אחזקה של 3% בבנק מחייבת את כור לדווח לרשויות השוויצריות על המהלכים, בבחינת בעלי עניין בבנק. דנקנר הפך למעשה לגורם השלישי בגודלו המחזיק בקרדיט סוויס. ואולי זו התשובה לשאלה - מדוע לא השלימו בכור סיבוב פיננסי ומימשו את הרווחים אתמול, בתום התיקון החד בשער המניה.

מאז שהחליט לרכוש את מניות הבנק, בנובמבר 2007, חוזר דנקנר ומסביר כי מטרת המהלך היא להגיע לפוזיציה משמעותית בבנק. את ההצלחה בקניית המניות בשפל ומכירתן ביוקר, שש פעמים ברציפות, מגדירים בקרבתו של דנקנר כ"תקלות חיוביות" בדרך להפוך למשקיע ריאלי בבנק.

עד כה, כאמור, תרם ההימור על מניות קרדיט סוויס רווח נאה לשורה התחתונה של כור ברבעון השלישי. זאת לאחר שהסיבוב הקודם שעשתה כור במניה הסתיים בתשואה של 58% במהלך שלושה חודשים.