19% מהשכירים בישראל חוששים מפיטורים במקום עבודתם

סקר אביב-גלובס: 32% מעידים כי המצב יפגע בצריכתם הפרטית, ודוחים קניות משמעותיות ; 56% מודאגים מההתרחשויות העולמיות

הסקר החודשי שעורכת עבור "גלובס" קבוצת הייעוץ אביב, באמצעות חברת הסקרים Market watch, מעלה כי 56% מודאגים מההתרחשויות הכלכליות העולמיות, נתון המשקף את הלך הרוח הקודר בציבור הישראלי.

מסתבר שהמיתון כבר מורגש גם אצלנו, כ-32% מהנשאלים העידו כי המצב יפגע בצריכה הפרטית שלהם, והם בוחרים לדחות קניות משמעותיות.

נושא נוסף שבדק הסקר התייחס לחשש מפיטורי עובדים בקרב חברות וארגונים. ניתן לראות כי עננת הפיטורים עדיין מרחפת מעל ציבור העובדים השכירים: 19% מהשכירים במשק העידו כי אינם מרגישים בטוחים בנוגע למשרתם, והם חוששים מפיטורים במקום עבודתם.

מגמות של מיתון

קובי בן-משה, מנכ"ל קבוצת הייעוץ אביב מסביר כי "הצריכה הפרטית היא האינדיקציה מספר אחת למצב המשק ולמגמה הכלכלית. רחשי הציבור, בנטייה לרכישת מוצרי צריכה ו/או נדל"ן מחד ובחשש מפני פיטורין מאידך, מביאים את כל המדדים הכלכליים למגמות של מיתון. זאת, בניגוד לתופעת ה'עדר' של בריחה מערוצי השקעה ספקולנטיים".

עוד טוענים באביב כי נראה שהחשש מפיטורין, כפי שמובע בסקר זה וכפי שתוקשר על-ידי בכירי ההסתדרות, הוא נכון ויש בו הגיון.

סביר להניח כי חברות ינצלו את האווירה הכללית ויכנסו לתהליכי התכווצות כאלה ואחרים. תהליכים אלה חייבים להיות מתוכננים היטב בראיית האפקטיביות לטווח הקצר והאסטרטגיה לטווח הארוך.

לא מן הנמנע, כי אם יתחיל גל של קיצוצים בכוח אדם מבלי לבצע פעולות משלימות, החברות יאבדו נכסים אנושיים חשובים מאוד ואת השליטה על התהליך. חברות שישכילו לתכנן בצורה מושכלת את המהלכים, כולל התמודדות עם הקשיים הרלבנטיים לענף שלהן, יוכלו אף למנף את המיתון לטובתן.

הבעיה המוחשית ביותר היא קריסת חברות קטנות ובינוניות כתוצאה ממצב של מיתון. מצוקת אשראי מכיוון הבנקים וכניסה להפסדים עקב ההאטה הכלכלית, יביאו חברות חלשות לקריסה ואיבוד הנכסים באופן מיידי. חברות שיקרסו יגררו אחריהן פיטורי עובדים, עלייה באבטלה ומסת חובות אבודים לספקים ונותני השירותים.

המתודולוגיה

הנתונים נסמכים על מדד שפותח על-ידי קבוצת הייעוץ אביב. זהו מדד חודשי קבוע, שעוקב אחר תהליכי השינוי שמנהלים ארגונים לאור המגמות המשתנות בכלכלה הישראלית, ולדווח על מוכנותם לקראת מיתון. כמו-כן, המדד בודק את השפעת המיתון על פיטורי עובדים ושינויי שכר.

הסקר עליו מבוסס המדד נערך בקרב מדגם מייצג של 500 מרואיינים מקרב האוכלוסיה הכללית דוברת העברית בישראל, בגילאי 18 ומעלה. הטעות הסטטיסטית המרבית עומדת על כ-4.4% .