למרות הירידות במחירי חומרי-הגלם בעולם: שטראוס מעלה מחירים

שטראוס: "אנחנו מעלים את מה שהמתחרים העלו לפני חודשיים-שלושה" ; מבדיקת סל המוצרים הבסיסי עולה כי בספטמבר חלה ירידה של 1.8% במחיר לצרכן ; עליות המחיר של שטראוס סוכמו כבר עם שופרסל ורבוע כחול

למרות הירידות החדות במחירי חומרי הגלם בעולם ובמחיר הנפט המשמש ליצור חומרי האריזה בתעשיית המזון, ובניגוד לציפייה להורדת מחירי המזון בארץ, הודיעה קבוצת שטראוס כי היא מעלה מחירים. הקבוצה הודיעה כי מחירי מוצרי החלב שלה יתייקרו בשיעור של 3.5% וכי מחירי הסלטים יתייקרו בשיעור של מעל 4%.

יצויין כי רק לפני ימים אחדים לא הגיבה הקבוצה לשאלת "גלובס" האם בדעתה להוזיל את מחירי המוצרים בעקבות מגמת הוזלת המחירים בעולם.

הייקור הנוכחי מתרחש לאחר ששטראוס כבר ייקרה את מחירי הסלטים בתחילת השנה בשיעור של כ-4% וכן ייקרה את מוצרי החלב במארס האחרון בשיעור של כ-2%.

מנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין, מסר היום (ד') ל"גלובס": "אנחנו מעלים את מה שהמתחרים העלו לפני חודשיים-שלושה. אכן, חלק ממחירי חומרי-הגלם בירידה, אבל עליות המחיר משקפות את השנה וחצי האחרונות. מחיר הנפט יורד אבל הוא עדיין גבוה. מעבר לכך כל מחירי חומרי-הגלם בתחום שלנו עדיין בגידול של עשרות אחוזים". לסין מסר עוד כי עליות המחיר סוכמו כבר עם הרשתות שופרסל ורבוע כחול , אלא שברשתות דווקא נערכים לבלימת עליית המחירים.

"הגישה שהיתה נהוגה בשנים האחרונות, בה הספקים דרשו פעמיים בשנה העלאת מחיר כתוצאה מעליה בעלויות הייצור - צריכה לעבור מן העולם. אנחנו נמצאים כרגע בשוק שבו חלק גדול מחומרי הגלם והוצאות האנרגיה יורדות, ולכן בשלב ראשון צריך לעצור את עליות המחיר ובשלב שני, לבצע תיקוני מחיר כלפי מטה", אומר מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד.

ברשתות אומרים היום כי ספקים נוספים פועלים לייקר את המחירים. בהקשר זה מסרה היום תנובה בתגובה כי "החברה בודקת מזה זמן מה את העלייה וההתייקרות של מרכיבי הייצור, ובוחנת את צעדיה".

מנכ"ל יוניליוור, מוטי קרן, מסר כי "תנודתיות מחירי חומרי הגלם עדיין גבוהה ויש צפי לעלייה נוספת של חלק מהחומרים בשנה הבאה. לאחר שהמחירים יתייצבו, אנו נשקול את עדכון המחירים בהתאם".

מבדיקת סל המוצרים של סטורנקסט ו"גלובס", הכולל 11 מוצרים בסיסיים המושפעים מהשינויים במחירי הסחורות בעולם, עולה כי בחודש ספטמבר האחרון חלה ירידה קלה בלבד (1.8%) במחיר הסל לצרכן, מ- 138.6 שקל, ל- 136.1 שקל. עוד עולה כי מחיר הסל יקר עדיין בכ-15% אחוזים ממחירו לפני שנה אז עמד מחיר הסל על 118.6 שקל וכן, כי למעט הקורנפלקס, כל המוצרים עדין יקרים משמעותית לפני שנה.

כך למשל השמן, שלמרות השחיקה במחירי התירס בעולם רושם בספטמבר התייקרות נוספת של 22.5 ומחירו של שמן קנולה מגיע ל-15.4 שקל ליחידה. רק לפני שנה עמד מחירו של שמן קנולה על 10.3 שקל ומאז השלים השמן התייקרות של 50%.

הביצים רשמו אף הם התייקרות בחודש ספטמבר של 4.3% ובשנה החולפת השלימו התייקרות של 7%.

השחיקה במחיר האורז בעולם ניכרת רק באופן חלקי ביותר במחיר לצרכן. מחיר האורז הפרסי נותר בספטמבר כמעט ללא שינוי ועמד על 10.2 שקל. רק לפני שנה עמד מחיר האורז על 6 שקלים ומאז השלים האורז התייקרות של 70%.

הצרכן משלם גם יותר על הקמח שלא שב לרמתו לפני שנה וזאת למרות שמתחילת השנה רשמה החיטה בעולם שחיקה של 25% במחיר. מחיר הקמח הוזל בספטמבר ב-1.4% בלבד ועמד על 4.4 שקל, מחיר היקר ב-29% ממחיר הקמח לפני שנה.

מחיר הטחינה שרשם בספטמבר הוזלה של 3% ל-24.9 שקל לחצי ק"ג, יקר אף הוא עדין ב-33.8% ממחירה לפני שנה.

מוצרים נוספים שרשמו הוזלה בחודש האחרון, יקרים אף הם משמעותית ממחירם לפני שנה. כך למשל הלחם האחיד הפרוס יקר ב-14.4% ממחירו לפני שנה, מחיר החלב בקרטון יקר ב-11.7% ומחיר העוף הקפוא יקר ב-8.2% ממחירו לפני שנה.

למעשה, מתוך כלל הסל, המוצר היחיד שנמכר בספטמבר במחיר זול יותר ממחירו לפני שנה הוא הקורנפלקס הרגיל (500 גרם). בספטמבר רשם הקורנפלקס ירידה של 22% ל-13 שקל ליחידה ובשנה החולפת הוזל הקורנפלקס בשיעור של 23.7%.