פולסון: "תוכנית ההצלה לא נועדה להעניש מוסדות פיננסים - ומיועדת רק לבריאים ולמצליחים שביניהם"

שר האוצר האמריקני, בראיונות לתקשורת: ""מצב שבו המדינה מחזיקה בנתח מחברות פרטיות מנוגד להשקפת העולם של רוב האמריקנים - ובכללם אני. עם זאת, לא ייתכן להשאיר את הצרכנים ללא מוסדות פיננסים פעילים"

התוכנית של הרשויות בארה"ב להגנה על הבנקאות האמריקנית מהווה "צעד גדול לקראת ייצוב המערכת". כך אמר שר האוצר האמריקני הנרי פולסון בראיון ל"פייננשל טיימס". פולסון הוסיף כי "לראשונה ראיתם פעולה מערכתית שמטפלת בשורשי הבעיה של המשבר הפיננסי".

פולסון אמר שהוא לא יכול לטעון שהפעולה שהוכרזה אתמול (ג') מציינת את "סוף מתח הפיננסי" והזהיר שהאפקט של ההתערבות "ייקח זמן, ללא ספק". עם זאת הוא הוסיף: "הייתי אומר שאני אופטימי יותר".

פולסון אמר עוד שארה"ב מקדמת בו-זמנית את התוכנית לרכישת הנכסים המשכנתאיים הרעים, ש"תנווט ותתאים היטב למה שאנחנו עושים במונחים של רכישת מניות". לדבריו, זוהי טעות לחשוב ששתי התוכניות הן אסטרטגיות סותרות, כאשר שתיהן נועדו לטפל בבעיה של מחסור בהון עצמי במערכת. "מהיום הראשון, כל דבר היה קשור לנושא של ההון".

פולסון אמר שההקצאה בסך 250 מיליארד דולר לרכישת מניות בנקאיות היא רק ההתחלה. "יש לנו בבירור עוד מרחב להזרמת הון נוסף, ויידרש עוד הון במרוצת הזמן, באמצעות הכלים השונים שעומדים לרשותנו".

פולסון הגן על התנאים שבהם יקבלו הבנקים את ההון הממשלתי - שהבנקאים האמריקנים טוענים שהם פחות נוקשים מהתנאים שקיבלו הבנקים הבריטיים. "כל המטרה היא לעודד מוסדות פיננסיים להיכנס לתוכנית ולהשתמש בהון. לא רצינו להעניש", הוא הסביר. לדבריו, התוכנית אינה מיועדת למוסדות ש"מצויים על סף קריסה". היא מיועדת למוסדות "בריאים ומצליחים".

פולסון נזהר שלא להבטיח שייצוב המערכת הפיננסית יאפשר מפנה מהיר בכלכלה, אך אמר: "ההיסטוריה מלמדת אותנו שפעולה מוקדמת מקטינות בסופו של דבר את העלויות שנופלות על משלם המסים".

בראיון נוסף ביום ד', לרשת הטלוויזיה האמריקנית ABC, אמר פולסון: "מצב שבו המדינה מחזיקה בנתח מחברות פרטיות מנוגד להשקפת העולם של רוב האמריקנים - ובכללם גם אני. עם זאת, האפשרות השנייה - השארת הצרכנים ללא מוסדות פיננסים פעילים - אינה מקובלת לחלוטין".

שר האוצר האמריקני הוסיף, כי אין לו ספק שאובדן הביטחון במערכת הפיננסית השפיע מאוד על התפתחו המשבר הנוכחי. עם זאת, להערכתו ההשקעה בבנקים הייתה הצעד הטוב ביותר שניתן לעשות בנסיבות אלו לטובת משלמי המיסים בארה"ב.