היכונו למפולת הבאה

בעקבות הצלחת פרשנים רבים לחזות את המפולת הנוכחית, החלטנו לבשר על הבאה

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

בעקבות ההצלחה המדהימה של פרשנים כה רבים לחזות את המפולת הנוכחית, החלטנו להיות ראשונים להתריע דווקא על המפולת הבאה ולהזכיר שצריך להתכונן אליה כבר מהיום.

אנחנו יודעים שקשה להתכונן כבר עכשיו למפולת הבאה, כאשר אנו בעיצומה של "המפולת הכי קשה שהיינו עדים לה אי פעם". חשוב לזכור שצפויה עוד מפולת, קשה יותר מזו הנוכחית. היא תתחיל מסקטורים אחרים לגמרי ותפגע לאחר מכן בכל שאר הכלכלות.

כנסו למכונת הזמן

המפולת הבאה תגיע כנראה בשנת 2015. אווירת סוף העולם הנוכחית גורמת לרבים לחשוב שאין סיכוי שהעולם בכלל יגיע לשם, אבל הוא יגיע. באופן מופלא שבע שנים לאחר המשבר הנוכחי נמצא את כלכלות העולם בעיצומה של ניפוח של בועה חדשה.

גם הבועה ההיא, שניפוחה יתחיל מספר שנים קודם, תראה לרבים חזקה ויציבה וגם על הבועה הזו יכתבו אין ספור מאמרים שיתריעו נגדה. המפולת תפתיע בסופו של דבר גם אותנו. היא תגיע למלוא עוצמתה לקראת סוף השנה ותביא למיתון קשה שבו יואשמו כל אלו שהרוויחו מניפוח הבועה.

ככה זה תמיד בכלכלה - הכל מחזורי. משחר ימי ההיסטוריה ידועה המחזוריות בת 7 השנים בתחומים רבים, וגם בכלכלה. באופן מפתיע אירעו ארבעת המפולות האחרונות בהפרשים של 7 שנים וכולן הגיעו לשיאן במקרה בשנת שמיטה. התשס'ח (2008) המפולת הנוכחית, התשס'א (2001) בועת האינטרנט ונפילת התאומים, התשנ'ד (1994) התנפצות בועת השלום בישראל ושנת התשמ'ז (1987) קריסת אוקטובר בוול סטריט.

מכאן אנו למדים שהמפולת הבאה תתרחש בשנת 2015, אבל תסלחו לנו אם נסטה בשנה לכאן או לכאן. החוכמה היא להיערך נכון למפולת שבוודאי תבוא בלי להתלונן אחר כך שלא אמרו לי, וגם אכלו לי, שתו לי וכרסמו לי.

מסחר של אמיצים

כדי ששוק ההון ייפול שוב במחזוריות המופלאה שלו הוא צריך קודם כל להתנפח. ומהשפל הנוכחי שבו אנו נמצאים סביר שהוא עוד יתנפח. בכל המפולות הקודמות, מי שקנה לאחר ירידה ב-40% מהשיא הרוויח תוך שנה על השקעתו ולא הפסיד לאחר מכן גם בשיאה של המפולת הבאה. (כשבוחנים את מדדי המניות מבלי לקחת בחשבון את עלות הריבית האלטרנטיבית).

מכל עבר אומרים לנו שהמפולת הפעם שונה וייחודית והכי קשה שראינו. חלק אולי שכח אבל אנחנו עוד זוכרים שכל המפולות הקודמות נראו כאילו סוף העולם הגיע. מה, אחרי אסון התאומים לא חשבנו ככה? אחרי התמוטטות אוסלו ואשליית השלום עם הפלסטיניים לא הרגשנו אותו הדבר? זה מה שיפה בשווקים, אנו מקבלים כל פעם גרסה אחרת לאותה תופעה בדיוק ובכל פעם זה נראה לנו שונה וייחודי. זה פשוט כדי שלא נשתעמם.

הסקטור הבא

המצב כעת אינו שונה וייחודי. זו רק המחזוריות הרגילה של פריחה ומיתון, שכל כלכלה עוברת. אנו נמצאים בתחילתה של תקופה שבה מוטלת עלינו החובה להתכונן למפולת הבאה על ידי כך שנזהה את הסקטור הנכון שבו עלינו להשקיע כדי ליהנות מגל העליות הבא בשוק ההון.

אנו יודעים שהסקטורים החמים במהלך העליות הבא לא יהיו סקטורי הנדל"ן והפיננסים כי בועה לא מתנפחת אף פעם שוב במקום בו היא רק התפוצצה. אותו הדבר תקף גם לגבי שוק הסחורות.

אז היכן כדאי להשקיע? אולי בחברות ההיי טק שיחזרו להיות מעניינות, אולי תחום התחבורה והתעופה שכבר הרבה שנים לא ראינו בו התפתחויות, אולי זה יהיה התחום הרפואי שיתפתח עוד יותר בעקבות הזדקנות האוכלוסייה והירידה בתמותה ואולי יהיה זה פשוט השווקים העולים של סין והמזרח.

היום אנו יכולים רק לנחש, אבל ב-2015 נזכיר לכם שאנו היינו הראשונים שחזינו.

  1. מניות
    לאחר שמרבית הבורסות בעולם ספגו ירידות בשיעור כ-40% מהפסגה, צריך להיות ממש חצוף כדי לחשוב שניתן יהיה בעתיד לתזמן את השוק טוב אף יותר ולרכוש נכסים באווירה שונה ובמחירים אטרקטיביים יותר.

    בודדים המשקיעים שיכולים לעשות תזמון שוק בצורה יעילה לאורך זמן. רוב אלו שמנסים מגלים זאת רק אחרי הפסד גדול או פספוס ענק. מי שמכיר בכך, צריך כבר עכשיו להקצות יותר חלקים מתיק ההשקעות שלו לרכישת נכסים טובים שירדו בחדות.
    הירידות כנראה לא הסתיימו אבל תמים מי שחושב שנדע כשכן. מפחיד לקנות עכשיו, אבל צריך לזכור שאי אפשר להרוויח בלי לפחד.

    המלצתנו: להתגבר על הפחד ולהתחיל להכניס פקודות קניה למניות השורה הראשונה ולקנות תעודות סל על מדדים שנפלו חזק.
  2. סולידי שקלי
    השבוע היינו עדים לראשונה לפעולה מתואמת של כל נגידי הבנקים בעולם שהורידו יחד את הריבית בחצי אחוז, כדי לספק לשוק יותר נזילות. מעכשיו ועד שיתקבל הרושם שהמשבר יסתיים יהיו ידי הנגידים כבולות להחלטות שמתקבלות במשותף.

    המסקנה המתבקשת היא שלא נראה בקרוב עליה בריבית וקרוב לודאי שנראה אפילו הפחתה נוספת.

    המלצתנו: להגדיל את החלק השקלי הקצר והבינוני.
  3. מט"ח
    הדולר התחזק בכל העולם וגם בישראל למרות שלכאורה בעקבות תכנית החילוץ של הממשל האמריקאי שתעלה למשלם המיסים האמריקאי לא מעט, היה עליו להיחלש. כנראה שבתקופות קשות הנטייה של משקיעים לברוח אל דבר מוכר היא מכרעת.

אנו לא מעריכים שהזמנים הקשים ימשכו לעד ולכן סבורים שכדאי לנצל את רמת השערים, כדי להקטין קצת חשיפה דולרית.

המלצתנו: להקטין קצת את החשיפה לדולר ברמת השערים הנוכחית.

הסתייגות: אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.