חברת החשמל תדון היום ברכישת הטורבינות מסימנס

חברת החשמל עשויה לדחות החלטתה עד לקבלת תשובת משרד האוצר למימון תוכנית החירום ; הערכות במשק האנרגיה: החברה תתקשה לסגת מהעסקה עם סימנס - ותאשר אותה בתנאים מגבילים

דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, צפוי לדון היום (א') בערב בעסקת הענק לרכישת שלוש טורבינות גז מחברת סימנס בעלות כוללת של כ-500 מיליון דולר. רכישת הטורבינות היא במסגרת תוכנית החירום להגדלת כושר ייצור החשמל במשק בכ-10% עד סוף 2010.

עפ"י הערכות בממשלה, חברת החשמל צפויה לאשר בתנאים את רכישת הטורבינות מסימנס, זאת למרות קשיי המימון של החברה.

עם זאת, לפי המסתמן ההחלטה הסופית עשויה להידחות להמשך השבוע, זאת מאחר שחברת החשמל עדיין ממתינה לקבלת עמדת האוצר לגבי ההצעה החדשה לפיה האחריות לפרויקטי החירום תועבר לידי חברת הייצור הממשלתית החדשה שאמורה לקום ב-2009.

בנוסף, מרבית הדירקטורים לא נחשפו עדיין לפרטי העסקה עם סימנס ולהחלטות הרשות לחשמל בנושא תוכנית החירום, והדיון בנושא צפוי להיות מורכב.

לפי ההצעה, שנחשפה ב"גלובס", חברת החשמל תשמש כקבלן משנה של חברת הייצור החדשה, ולא תידרש לממן מתקציבה את עלות תוכנית החירום. ההצעה מקובלת על ראשי חברת החשמל ושר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אך היא מותנית עדיין באישורו של שר האוצר, רוני בר-און.

לפי הערכות במשק האנרגיה, חברת החשמל תתקשה לסגת מהעסקה לרכש הטורבינות מאחר, וכפי שפורסם ב"גלובס", היא תידרש לשלם פיצוי עתק של כ-40 מיליון שקל לסימנס במידה והעסקה לא תאושר עד סוף החודש.

עלות תוכנית החירום נאמדת בכ-7 מיליארד שקל. כזכור, חברת החשמל דרשה לייקר את תעריפי החשמל בכ-6% לצורך מימון תוכנית החירום, אלא שהרשות לחשמל החליטה להכיר בעלות רכישת הציוד בלבד (40% מהעלות הכוללת) ואישרה העלאה של 2% בלבד.

גורמים במשק החשמל המקורבים לנושא העריכו כי החלטת הרשות מאפשרת לחברת החשמל לשאת בעלות מימון הטורבינות, ולכן הדירקטוריון עשוי לאשר בתנאים את העסקה עם סימנס. בעיה נוספת שעשויה לסכל את היוזמה להעברת פרויקטי החירום לחברה הממשלתית החדשה היא ההתנגדות הגורפת של עובדי חברת החשמל.

בתוך כך, נודע כי הדירקטוריון עשוי לאשר כבר היום את מיניו של סמנכ"ל הלוגיסטיקה, אשר דהן לתפקיד סמנכ"ל הלקוחות בחברה. דהן אמור להמשיך ולמלא את תפקיד סמנכ"ל הלוגיסטיקה עד שייבחר לו מחליף.

כזכור, דהן מונה לפני מספר שבועות כמ"מ סמנכ"ל לקוחות במקומו של יגאל בן אריה, שנחשב כמקורב לעובדים, שהועבר מתפקידו על רקע אי סדרים שאירעו במוקד 103. מינויו של דהן צפוי לגרור סבב מינויים פנימי בהנהלת חברת החשמל.

מחברת החשמל נמסר בעבר בתגובה כי "המינויים בחברת החשמל מתבצעים לאחר תהליך קפדני, ומובאים לאישור הדירקטוריון. החברה תפרסם את המינויים לאחר אישורם".