הרשות לניירות ערך תפקח על חברות הדירוג הישראליות

צוות מיוחד ברשות המכין את טיוטת החוק פועל בימים אלו ; מתן סמכות הפיקוח לרשות ניירות ערך היא על דעתם של בנק ישראל ומשרד האוצר ; החקיקה נעשית בעקבות ההמלצות של הפורום העולמי ליציבות פיננסית (FSF), שנועדו להגביר את עמידותם של השווקים הפיננסיים במשברים עתידיים

הפיקוח על חברות הדירוג יוצא לדרך. רשות ניירות ערך, בראשותו של פרופ' זוהר גושן, פועלת לגבש חקיקה שתסמיך אותה לפקח על חברות הדירוג הישראליות - S&P מעלות ומידרוג. צוות מיוחד ברשות המכין את טיוטת החוק פועל בימים אלו. מתן סמכות הפיקוח לרשות ניירות ערך היא על דעתם של בנק ישראל ומשרד האוצר. החקיקה נעשית בעקבות פרסום ההמלצות של הפורום העולמי ליציבות פיננסית (FSF), שהטיוטה האחרונה שלהן פורסמה בשבוע שעבר. ההמלצות נועדו להגביר את עמידותם של השווקים הפיננסיים במשברים עתידיים.

החקיקה צפויה להגדיל משמעותית את שקיפות חברות הדירוג. מודל הדירוג של כל אחת מהחברות אינו שקוף ומהווה כהגדרת הרשות "קופסה שחורה". אי אפשר לדעת במקרה של הורדת דירוג, למשל, מהם הפרמטרים שנלקחו בחשבון ואשר הביאו להורדה. החברות יידרשו תחת הפיקוח לחשוף את המודלים בצורה שקופה ואת שיקוליהן במתן דירוג.

ברשות סבורים כי לאחר שהמודלים יהיו שקופים מומחים יוכלו לבחון אותם, להאיר נקודות בעייתיות ולאפשר את שיפור המודל. ההערכות הן כי דרישה זו תעורר התנגדות מצד דורית סלינג'ר, מנכ"ל S&P מעלות וגיל גזית, מנכ"ל מידרוג, שיידרשו לחשוף הרבה יותר מידע ממה שהם רוצים.

במסגרת החקיקה צפויה הרשות לקבל גם סמכות לערוך בדיקות נאותות לדירקטורים ולבעלי תפקידים בחברות הדירוג. זאת, בדומה לרגולטורים אחרים שמאשרים את הדירקטורים בגופים המפוקחים על ידם (בנקים וחברות ביטוח). כמו כן נשקלת האפשרות לחייב את עובדי חברות הדירוג ברישוי מתאים, שכן הרשות רואה בהם מתווכי מידע, בדיוק כמו אנליסטים למשל, המחזיקים ברישיון אנליסט או יועצי השקעות המחזיקים ברישיון ייעוץ.

כיוון שמדובר בהליך חקיקה, ההערכות הן כי ייקח כשנה לגבש את טיוטות החוק ולהעבירו את כל התהליכים הנדרשים כך שהחקיקה תיכנס לתוקף בשנת 2010. את הפיקוח בפועל תבצע מחלקת ההשקעות ברשות, בניהולו של דודו לביא.

החקיקה גם תבהיר את ניגודי העניינים בפעילות החברות. בארה"ב למשל, היו מקרים בהן תפקדו חברות דירוג כיועצי הנפקות של אותם מוצרים שדורגו על ידן. בארץ המצב אמנם שונה אך ברשות מעוניינים לפסול מראש את האפשרות שחברת דירוג תיצור התניה בין הדירוג לשירות אחר או תחבר בין הדירוג לפעילויות אחרות בהן היא עוסקת.