פואד יפשר? מבוי סתום במגעים בין חברת החשמל לאוצר - בן-אליעזר ינסה לגבש בשבוע הבא פשרה למימון תוכנית החירום

(עדכון) - בפגישת ראשי חברת החשמל והאוצר לא הושגה התקדמות ; חברת החשמל צפויה לבקש מסימנס ארכה לרכישת הטורבינות עד להסדרת נושא המימון ; עובדי חברת החשמל יתנגדו למסירת תוכנית החירום ל"חברת החשמל השנייה"

ראשי חברת החשמל, היו"ר מוטי פרידמן, והמנכ"ל, עמוס לסקר, קיימו היום פגישה דחופה עם ראשי האוצר בנושא מימון תוכנית החירום. בפגישה נכחו ראש אגף התקציבים, רם בלניקוב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי ניסן והחשב הכללי, שוקי אורן.

ל"גלובס" נודע כי בפגישה לא הושגה התקדמות כלשהיא, כאשר שני הצדדים התבצרו בעמדותיהם. בלניקוב ציין בפגישה כי חברת החשמל מסוגלת לממן התוכנית ממקורותיה העצמיים, ואילו ראשי החברה השיבו כי החברה ממנופת מדי, ולא תוכל לממן העסקה ללא מימון חיצוני. עם זאת, בתחילת השבוע ייערך דיון נוסף בלשכת שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בניסיון לגבש פתרון למימון תוכנית החירום.

עפ"י הערכות, משרדי האוצר והתשתיות עשויים ליזום פנייה נוספת לרשות לחשמל בבקשה לבחון אפשרות לסייע לחברת החשמל במימון תוכנית החירום. כזכור, הרשות דחתה את בקשת חברת החשמל להעלאת תעריפים של כ-6%, ואישרה העלאה של 2% בלבד לצורך רכישת ציוד בפריסה למספר שנים.

ישיבת דירקטוריון חברת החשמל שתוכננה להיום בנושא העסקה עם סימנס בוטלה. במקביל, צפויה חברת החשמל לפנות לסימנס ולבקש ארכה של מספר שבועות לחתימת החוזה בין הצדדים עד להסדרת נושא המימון. במידה שהעסקה לא תאושר תידרש חברת החשמל לפצות את סימנס בכ-40 מיליון שקל. בכירים בחברת החשמל העריכו כי סימנס תסכים לארכה.

ראשי חברת החשמל ביקשו לקיים את הדיון בעקבות החלטת האוצר אמש שלא להעמיד מימון מתקציב המדינה לתוכנית שעלותה הכוללת נאמדת בכ-7 מיליארד שקל. בחברת החשמל מבקשים לדון בחלופות להצעת האוצר שמתנה את מימון תוכנית החירום בהקמת חברת הייצור החדשה ("חברת החשמל השנייה")

בחברת החשמל לא מרוצים מהחלטת האוצר בטענה כי הקמת החברה החדשה תיארך זמן רב, ולא תאפשר לעמוד בלו"ז להקמת תחנות הכוח במסגרת תוכנית החירום. גורמים בדירקטוריון חברת החשמל ציינו כי "תוכנית החירום היא לא של חברת החשמל, ולא ברור מדוע האוצר מנסה לקדם שינוי מבני במשק החשמל במקום לסייע במימון התוכנית שאישרה הממשלה. החלופה שהציע האוצר לא ישימה הן מבחינת לוחות זמנים והן מבחינת יכולת ההתארגנות וגיוס הכספים".

לפי הערכות במשק החשמל, ראשי החברה מודאגים גם מהאפשרות שעובדי החברה יתנגדו להקמת חברת הייצור החדשה. ארגון עובדי חברת החשמל טרם גיבש את עמדתו בנושא, אולם הוועד צפוי להתנגד בתוקף לכל ניסיון להעביר את פרויקטי החירום לחברה החדשה.

מקורבים לוועד ציינו כי משמעות הקמת החברה החדשה היא חציית 'קו אדום' מבחינת העובדים שיהיו לה השלכות קשות. לפי הערכות, אם תתקבל החלטה למסור את תוכנית החירום לחברה הממשלתית החדשה יפתחו העובדים בעיצומים. .

בעיה נוספת היא שהעברת הפרויקטים לחברה הממשלתית החדשה תדרוש שינויי חקיקה. התיקון האחרון לחוק משק החשמל קובע כי חברת החשמל תבצע את כל הפרויקטים שאושרו לה בתוכנית הפיתוח עד סוף 2008, כאשר פרויקטי החירום נכללים ברשימה.

תוכנית החירום שאושרה ע"י הממשלה בסוף שנת 2007 כוללת הקמת 3 תחנות כוח חדשות על בסיס גז טבעי, בהספק כולל של כ-1,375 מגאווט, עד סוף שנת 2010. מדובר על הגדלת כושר ייצור החשמל בכ-10% עד סוף שנת 2010.

כפי שפורסם ב"גלובס", באוצר מסכימים לממן את התוכנית רק אם היא תועבר לאחריות חברת הייצור הממשלתית החדשה - חברת החשמל השנייה - זאת בהתאם להצעה של רשות החברות הממשלתיות.

לפי ההצעה, חברת הייצור תגייס את הכספים בהלוואות מבנקים והנפקת אג"ח, ואילו חברת החשמל תשמש כקבלן מבצע להקמת תחנות הכוח. באוצר הסכימו עקרונית להעמיד לחברת החשמל מימון ביניים של כמה מאות מיליוני שקלים (כ-200 מיליון שקל) לצורך רכישת הציוד מסימנס, וזאת כדי שניתן יהיה להתחיל ביישום תוכנית החירום עד להקמת החברה החדשה.