רפי גוזלן: גדלה ההסתברות להורדה של 0.5% בשיעור הריבית

סמנכ"ל ההשקעות הראשי בפריזמה מעריך כי בנק ישראל יפחית באופן אגרסיבי את הריבית בחודשים הקרובים לרמה של כ-2.5% - לעומת הרמה הנוכחית של הריבית במשק שעומדת על 3.75% ; מאמין בהמשך התחזקות הדולר כנגד השקל בחודשים הקרובים לכיוון 4 שקלים

סמנכ"ל ההשקעות הראשי בפריזמה, רפי גוזלן מעריך כי בנק ישראל יפחית באופן אגרסיבי את הריבית בחודשים הקרובים לרמה של כ-2.5% לעומת הרמה הנוכחית של הריבית במשק שעומדת על 3.75% לאחר שבאמצע החודש הפחית בנק ישראל את הריבית בישיבה שלא מן המניין. החלטה חריגה זו מובילה את גוזלן לתת הסתברות גבוהה יותר להפחתה נוספת של 0.5% בישיבה הקרובה שתוצאותיה יפורסמו מחר (ב'), לעומת ההערכות בשוק שצופות הורדה של 0.25% בלבד.

בהתייחסו לשוק המט"ח המקומי בו התחזק השקל מול הדולר בשיעור חד של כ-4% בשבוע האחרון ל-3.88 שקלים, מציין גוזלן מספר גורמים שלהערכתו תומכים בהמשך היחלשות השקל בחודשים הקרובים לכיוון של 4 שקלים וביניהם: המשך הורדות הריבית בארץ, המשך הגדלת רזרבות המט"ח ע"י בנק ישראל, הרעה בחשבון השוטף בשנה הקרובה ופגיעה בצמיחת המשק הישראלי בפיגור לנעשה בעולם.

למרות הפיחות החד בשער החליפין, לא משנים בפריזמה את ההערכות יחס לאינפלציה לשנה הקרובה שתסתכם ב-1.5%. השפעת הפיחות על האינפלציה מקוזזת ברובה בירידה החדה במחירי הנפט והסחורות החקלאיות.

יחד עם זאת מדגיש גוזלן כי הפיחות הוביל לשינוי בתחזיות החודשיות של שלושת החודשים הקרובים לאינפלציה מצטברת של כ-0.3% (לדעתו: עלייה של 0.3% במדד אוקטובר, ירידה של 0.2% בנובמבר ועלייה ב-0.2% בדצמבר), לעומת ההערכה הקודמת שהיתה לעלייה מצטברת של כ-0.1%. לעומת זאת התחזית למדדי הרבעון הראשון עודכנה בכ-0.2% מטה כך שכאמור אין שינוי בהערכה לשנה הקרובה.