קובי אליסוף ממרווחים פיננסים: בנק ישראל יפעל לפיחות השקל של עוד 12% לפחות

על פי אליסוף בנק ישראל לא מתייחס רק לדולר אלא לסל מטבעות ; סל המטבעות, אשר נקבע על פי יחס הרכב המטבעות של סחר החוץ, משקף את כושר התחרות של המשק הישראלי מול משקים אחרים

בנק ישראל רוצה ליצור דרך מדיניות הפיחות שהוא יזם, פיחות של עוד 10% לפחות, כך אומר ל"גלובס" קובי אליסוף כלכלן בכיר במרווחים פיננסים.

"חישבנו ומצאנו, כי תנאי הכרחי (אבל לא מספיק) להחזרת המשק לתוואי צמיחה דומה לזה שהיה בתקופת 2003 -2007, יש ליזום פיחות ריאלי בשיעור של כ-20%. כעת עומד סל המטבעות על כ-4.35 שקלים.

ממוצע סל המטבעות בשנים 2003-2007 עמד על כ-5 שקלים. לפיכך, על מנת להגיע לרמה של 4.9-5 שקלים בסל, נותר לבצע פיחות של עוד 12%-15%, כך שבנק ישראל ימשיך את מדיניותו הנוכחית עד הרמות הללו" מסביר אליסוף.

סל המטבעות, אשר נקבע על פי יחס הרכב המטבעות של סחר החוץ, משקף את כושר התחרות של המשק הישראלי מול משקים אחרים. למרות שבנק ישראל הפסיק לפרסם את השער על פי הודעתו מיום 16/4/2007, אליסוף המשיך לחשב את סל המטבעות תחת ההנחה שמשקלי המטבע בסל נשארו ללא שינוי.

לדברי אליסוף, מעיון בפרוטוקולים ודו"חות האינפלציה שמפרסם בנק ישראל, עולה כי בנק ישראל ממשיך במעקב אחר התפתחות סל המטבעות. גם בראיונות התייחסו בכירים לתנועה של סל מטבעות הסחר של המדינה ולא לתנועה של מטבע כזה או אחר.

ההתייחסות העיקרית היא לדולר, שהינו דומיננטי בסל המטבעות וכן בגלל שבעבר, מנגנוני ההצמדה במשק הישראלי היו קשורים לדולר.