המשבר מתפשט למפרץ: כוויית תומכת באחד הבנקים שלה, ערב הסעודית העניקה אשראי בסך 2.7 מיליארד דולר לאזרחים נזקקים

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] שלשום נערכה פגישת חירום בבירת ערב הסעודית, לשיפור התיאום בין מדינות האזור בהתמודדות עם ההאטה העולמית

עד כה אימצה כל מדינה במפרץ מדיניות משלה בהתמודדות עם המשבר, ששיתק ההלוואות הבין-בנקאיות וזרע פאניקה בקרב המשקיעים.

חבר פרלמנט בכוויית יבקש להציג שאלות לרה"מ לגבי אופן טיפולו במשבר. בעבר הובילו בקשות כאלה להתפטרויות שרים ואף הפילו הממשלה

כוויית נקטה צעדים לתמוך באחד מהבנקים שלה, וערב הסעודית העניקה אתמול אשראי בסך 2.7 מיליארד דולר לאזרחים נזקקים, במקביל להתפשטות המשבר הפיננסי העולמי לאזור המפרץ הפרסי, וצלילתן של המניות באזור.

הבנק המרכזי של כוויית נאלץ להתערב כדי לתמוך בגאלף בנק, שנפגע מהפסדים ממסחר בנגזרי מטבע לאחר התחזקות הדולר. הממשלה הכריזה כי תערוב לפיקדונות שהופקדו בבנקים מקומיים.

ערב הסעודית חשפה תוכניות בהן יופקדו 10 מיליארד ריאל (2.67 מיליארד דולר) בסעודי קרדיט בנק, שהוקם כדי לתת הלוואות ללא ריבית לבעלי הכנסה נמוכה, ולסייע להם לגבור על קשיים פיננסיים [לאתר המט"ח].

מהלכי כוויית וערב הסעודית באו בעקבות פגישת החירום שערכו שלשום בבירת ערב הסעודית שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות המפרץ, ושנועדה לשפר את התיאום בין מדינות האזור בהתמודדות עם ההאטה העולמית.

עד כה אימצה כל מדינה במפרץ הפרסי מדיניות משלה בהתמודדות עם המשבר הפיננסי, ששיתק את ההלוואות הבין-בנקאיות וזרע פאניקה בקרב המשקיעים. חלקן הכריזו כי יערבו לפיקדונות הבנקאיים, הגמישו את המגבלות על הענקת הלוואות, והשקיעו במניות שאיבדו מערכן.

אתמול (א') הקימה כוויית צוות משימה מיוחד בהנהגת הנגיד, כדי להתמודד עם השפעת המשבר. "השוק מצפה לצעדים משקמי אמון. צריך להימנע מצעדים שיפגעו בבסיס הפיקדונות של מדינה אחרת", אמר ג'ון ספקיאנקיס, כלכלן ראשי בבנק SABB, חברה בת של HSBC בערב הסעודית. "בהתמודדות עם חוסר הוודאות העולמי, על הבנקים המרכזיים לגבש עמדה אחידה".

בהתפתחות שהחריפה עוד יותר את הקשיים של ממשלת כוויית, אמר חבר פרלמנט כי יבקש להציג שאלות לראש הממשלה לגבי אופן טיפולו במשבר. בעבר הובילו בקשות כאלה להתפטרויות של שרים, ואף הפילו את הממשלה.

גאלף בנק, הבנק החמישי בגודלו בכוויית במונחי שווי שוק, רשם שני רבעונים רצופים של ירידה ברווחים בגין הלוואות רעות והשפעת היחלשות השווקים על תיק ההשקעות שלו.

אתמול (א') השעה הבנק המרכזי את המסחר במנייתו, ומונה מפקח לבדיקת פעילויותיו באג"ח ממשלתיות, מטבע זר ושוקי ההון. המניה תושעה עד השלמת הבדיקה.

גאלף בנק נקלע לבעיות לאחר שכמה מלקוחותיו סירבו לכסות את הפסדיהם מעסקאות בנגזרי מטבע. עקב כך נאלץ הבנק לכסות את העלויות, עד לגיבוש הסדר.

הבנק הלאומי של כוויית, הגדול בכוויית במונחי נכסים, אמד את הפסדי גאלף בנק ב-150-200 מיליון דינאר, לדברי מנכ"ל הבנק, אבראהים דבדוב, אך מנהל גאלף בנק, פאוזי אל-ת'ונאיאן, טען שמוקדם להעריך את ההפסדים.

"אנחנו עדיין לא יודעים. דבדוב יכול להגיד מה שהוא רוצה", אמר ת'ונאיאן. "הפיקדונות שהופקדו בבנק בטוחים. היקפם המלא של ההפסדים לא ייוודע עד מחר (ב'), כשהבנק יסגור את פוזיציות המטבע שלו בחו"ל".