בכירים בענף הפרסום: הבחירות עשויות לדחות את ההאטה בענף

הבחירות יזרימו כסף בעיקר לתעשייה הנלווית לענף הפרסום - הפקה, דפוס ואולפנים, וכן לחלק מהמדיה: שילוט חוצות, רדיו ועיתונות ; רוב משרדי הפרסום הגדולים לא מתכוונים לקחת חלק פעיל בבחירות

הבחירות הקרבות עשויות לדחות במספר חודשים את ההאטה הצפויה בענף הפרסום - כך מעריכים היום בכירים בענף. עם זאת, לדעתם של רוב הפרסומאים הבכירים, מאחר ומדובר בתקציבי פרסום מינוריים יחסית, לא תהיה להם השפעה ישירה על שורת הרווח במשרדי הפרסום עצמם, אלא יותר על התעשייה הנלווית לענף - הפקה ופוסט.

בעשור האחרון נמנעים רוב משרדי הפרסום הגדולים, כמו גם דמויות בכירות בענף, מלקחת חלק במערכות בחירות. למעשה, במערכת הבחירות האחרונה, השתתפו רק שני משרדים גדולים: אדלר-חומסקי&ורשבסקי וגליקמן-נטלר-סמסונוב.

לדברי אייל חומסקי, שותף באדלר-חומסקי&ורשבסקי, המשרד עדיין לא קיבל החלטה סופית בנוגע למערכת הבחירות הנוכחית. "נצטרך לקבל בימים הקרובים החלטה לכאן או לכאן", אומר חומסקי, "כבר קיבלנו לא מעט פניות אבל טרם החלטנו. אני לא חושב שהשתתפות במערכת בחירות זה משהו שצריך להתבייש בו - כל מערכות הבחירות שעשינו, התגאינו בהן. אחרי הכול, זה כמו לפנות לצרכן שצריך לבחור בין מוצרים. בכל מקרה זה מערכת נפרדת שמקימים במשרד אד הוק, ועם אורי עיני ואמיר גיא כמנכ"לים זה מהלך שכמעט ולא תהיה לו השלכה על ההתנהלות היומיומית".

חומסקי סבור כי הבחירות יכניסו כסף חדש לענף הפרסום, ויהוו מגמה הפוכה לתקופת ההאטה הכלכלית. "בזמן של מערכת בחירות, הפוקוס יהיה לציפיות של הבחירות - שזה לעתיד טוב יותר. בחירות זה דבר שמעכב דברים קיצוניים, ולענף הפרסום זה גורם שיכניס כסף חדש: שילוט החוצות והעיתונים הם המדיומים אליהם ייכנס כסף חדש ובלתי צפוי בסדרי גודל של עשרות מיליוני שקלים. הכסף הזה גם יתגלגל בכל התעשייה: בתי דפוס, חברות הפקות, אתרי אינטרנט ועוד".

גיל סמסונוב, שותף בגליקמן-נטלר-סמסונוב, שבבחירות הקודמות עבד עם בנימין נתניהו, לא מתעתד לקחת חלק במערכה הקרובה. "הכוונה העקרונית שלנו היא לא להשתתף" הוא אומר, "אבל אני תמיד נזהר מאמירות סגורות. בבסיס, כשמשרד עושה בחירות זה פוגע בו, כי זה מסיט את המשרד לתקופה מסוימת מהיומיום. לקוחות נפגעים מזה, ואחרי זה פוגעים".

בניגוד לחומסקי, סמסונוב לא סבור כי לבחירות תהיה השפעה אמיתית על ענף הפרסום: "האפקט היחיד הוא על שילוט חוצות, שמהיום אין בו יותר שלט אחד פנוי לשלושה חודשים. זה יקפיץ את מחירי השילוט וזה המדיום היחיד שבאמת יושפע. היום אין כסף בבחירות. בטלוויזיה זה 'מובלעת' של תשדירים, זה קצת מכווץ את זמן הטלוויזיה - אך לא משמעותי. יהיה קצת פרסום בעיתונים, אבל יש שם מגבלות גודל חוקיות קשות, כך שגם שם לא תהיה השפעה אמיתית. זה כן יזרים כסף רב רק לחברות ההפקות ולאולפנים. צפוי שיזרמו כ-15 מיליון שקל לאולפנים, למפיקים לבימאים ולצלמים בשלושת החודשים הקרובים. בתחום הפקות הסרטים יהיה לחץ. אולי תהיה אפילו עלייה מסוימת במחירי הפקת הסרטים, אבל זו עלייה טקטית. המשמעות לגבי תחומים אלה היא שהאטה דילגה עליהם לשלושה חודשים, במקרה הטוב".

גם רמי שלמור, שותף בשלמור-אבנון-עמיחי, לא צופה שינוי משמעותי בהתנהלות הענף בגלל הבחירות: "משנים קודמות למדתי שבחירות אינן יוצרות שינוי במצב הכלכלי. התקציבים של המפלגות הם כל כך נמוכים, שאין בהם כוח לעשות שינוי. מעבר לזה, בניגוד לתחושה שיש אולי בקרב גורמים אלה או אחרים כאילו בחירות יצרו הזרמת כספים מהאוצר לתוך השוק, לי לא נראה שזה יקרה הפעם. שר האוצר הנוכחי לא יעבור לכלכלת בחירות, גם לא הנגיד. הכלכלה כיום היא גלובאלית, והשפעה מקומית לא תשנה הרבה. זה לא דוחה את ההאטה ולא יוצר שום תהליכים. כל תקציבי הפרסום של הבחירות הם כמו תקציבים של שני לקוחות גדולים - זה לא מהותי בענף הפרסום".

בשלמור-אבנון-עמיחי נמנעו מאז ומתמיד מלהשתתף במערכות בחירות. לדעתו של שלמור, "בחירות גוזלות כוח אדם מקצועי, זמן ומשאבי ניהול. בעינינו צריך להשקיע את זה בלקוחות ולא להפנות משאבים לתקופה של שלושה חודשים למקום אחר".