אורי דורי: "ההשפעות על שוק הנדל"ן בישראל הן בעיקר ממה שיקרה בשוק העולמי. התקווה היא רק שהממשלה לא תקלקל כל-כך הרבה"

בכירי הנדל"ן חוששים כי הבחירות בשילוב המשבר לא ייטיבו עם הענף - אך מעריכים כי יהיה מושפע הרבה יותר מהמשבר העולמי מאשר מהבחירות

השאלה הגדולה ביותר בשוק הנדל"ן בימים אלה היא מה יקרה כמובן למחירי הדירות. האם הן יתייקרו בשל היצע הדירות הנמוך ומחירי התשומות, הקרקעות, והמשכנתאות או שמא הדירות יוזלו בשל החשש ממיתון ומפיטורים ומחירי שיא בתקופה הנוכחית. לשאלה זו התווסף גורם משמעותי נוסף, הבחירות לכנסת הצפויות להיערך בעוד כשלושה חודשים. בכירי הנדל"ן בארץ מאמינים כי פריחה נדל"נית לא תהיה כאן בחודשים הקרובים. בסופו של דבר המשבר יחליט מה יהיה גורל השוק. הבחירות רק מוסיפות לאי הוודאות.

שרגא ויסמן, מנכ"ל טרי של חברת הייזום הפולנית רונסון ועד לפני מספר חודשים מנכ"ל אשדר אומר כי "הזעזועים בעולם משפיעים גם על ישראל ומערכת הבחירות לא תעלה ולא תוריד, ובלבד שהיא תהיה מערכת בחירות קצרה. אם מערכת הבחירות תהיה ארוכה יותר, אז ההאטה בענף תתארך כמה חודשים לאחר הקמת הממשלה".

לדברי ויסמן באופן מסורתי הבחירות לכשעצמן לא משפיעות על שוק הנדל"ן, אבל בגלל שכיום אי הוודאות כל כך גדולה כל דבר יאריך את התקופה המשברית. "כרגע אנשים יושבים על הגדר ותקופת בחירות תעצים את אי הוודאות".

עם זאת, ויסמן אומר כי לתוצאות הבחירות לעתים השפעה על הענף. "כאשר בנימין נתניהו עלה לשלטון ב-1996 מיד אחרי בחירתו נפל שוק הנדל"ן, מתוך תחושה שהוא מיליטנט ושהמצב הביטחוני יהיה פחות טוב, כאשר ברק עלה הייתה תחושה חיובית בשוק הנדל"ן".

חוסר ודאות

אברהם קוזניצקי, מנכ"ל מנרב , אומר כי הבחירות רק יוסיפו עוד נדבך של חוסר ודאות. "עכשיו לא ידוע מה יהיה עם תשומות הבנייה, מה יהיה עם המחירים, ומה יהיה עם שוק ההון, כעת השוק ירגיש שהוא אינו יודע אילו גזירות יחמירו אחרי הבחירות. באופן מסורתי הבחירות תמיד היו ותמיד יישארו נדבך של חוסר ודאות".

ג'ו כהן זכיין אנגלו-סכסון ברעננה ובקיסריה חושב שבחירות הן דווקא דבר חיובי. לדבריו, "לפחות באזור השרון, הבחירות מביאות איתן בדרך כלל אופטימיות, חידוש ההתעניינות ומוכנות להתקדם עם עסקאות. גם אם לא באופן מיידי, האופטימיות מתורגמת בד"כ לבסוף לסגירת יותר עסקאות". אולם במערכת הבחירות הנוכחית לא בטוח שהאופטימיות המסורתית בשוק הנדל"ן, תימשך.

"אני חושב שהכוחות מסביב וחוסר הידיעה לגבי המצב בשוק ההון והאווירה בארה"ב יהיו חזקים יותר מאשר מצב הרוח לקראת הבחירות. עם זאת, אם מי מהמועמדים יבטיח למשל חקיקה מיוחדת הקשורה למיסוי דיור, או ידבר על בנייה לזוגות צעירים, ייתכן שזה יעשה משהו לשוק", מעריך כהן.

עו"ד יהודה רוה מומחה לתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל מעריך גם הוא כי ענף הנדל"ן יהיה מושפע הרבה יותר מהמשבר העולמי מאשר מהבחירות. "כלכלת בחירות שמשמעה הזרמת כספים כיום לשוק במסגרת הטבות שונות עלולה ליצור אשליה של צמיחה, אבל בצילו של המשבר העולמי היא לא תשפיע לחיוב על הענף. אני מעריך ומקווה שהממשלה לא תנקוט בכלכלת בחירות" אומר רוה שמוסיף כי מהיכרותו עם שר האוצר הוא מעריך שהוא לא ייתן ידו לכלכלת בחירות.

"יש לנו מזל"

רוה מציין כי במערכות בחירות קודמות ניתנו הבטחות למתן הטבות שונות לגבי הנדל"ן, אבל אלו לא ניתנו בפועל. "אחד הנושאים שייתכן ויצוץ לקראת הבחירות הקרובות הוא הכרה בריבית על המשכנתאות כהוצאה מוכרת. ככלל, כאשר יש הבטחות להטבות כמו החזרת מענקי מקום, הורדת מיסים וכיוצ"ב נוצרת תקופה של עצירה במכירות מתוך המתנה שרכישת הדירה תהיה כדאית יותר. כיום, ממילא יש תקופת המתנה בענף כי המשבר משפיע פסיכולוגית גם על הרוכשים, גם על הקבלנים וגם על הבנקים", אומר רוה.

אורי דורי מבעלי חברת הבנייה והייזום א.דורי מאשים את הפוליטיקאים בחוסר אחריות משווע. "אם הבחירות היו תוך חודש וכמה ימים לאחר מכן הייתה מתייצבת ממשלה חדשה היה אולי מומנטום חיובי, ובטח אם היו הולכים כעת לממשלת חירום, שאז הייתה חגיגה אמיתית, אבל כשאתה נמצא באוויר, זה מצב שלילי". לדברי דורי, "בארה"ב כאשר הנשיא מודיע משהו כולם מיישרים איתו קו, בישראל בשנים האחרונות למד הסקטור העסקי לחיות ללא מנהיגות. ההשפעות על שוק הנדל"ן הן בעיקר ממה שיקרה בשוק העולמי. בשוק המקומי, התקווה היא רק שהממשלה לא תקלקל כל כך הרבה".

דורי מציין כי "אני אומר את הדברים הקשים האלה בעקבות העובדה שהולכים לבחירות בתקופה שהעולם השתגע ויש משבר כלכלי עולמי אמיתי שאנחנו רואים ממשלה כמו באנגליה של גורדון בראון שהיה ראש ממשלה מחוק ונשא נאום צ'רצ'יליאני והציע פתרונות אמיתיים למשק האנגלי, בארה"ב מובילים מהלכים גדולים וכך בכל העולם. אצלנו מתייחסים לתפקיד של ראש הממשלה ושר האוצר כאילו אפשר להחליף כל יום, המזל הגדול שנכנסנו למשבר במצב טוב יחסית".