האם נשלם פחות על הדלק? מופז ובר-און חתמו - ותעריפי ייבוא הדלקים יופחתו בכ-70%

הרפורמה בתעריפי הדלקים צפויה להגביר את כדאיות הייבוא ואת התחרות בין חברות הדלק לבתי הזיקוק ; במסגרת הרפורמה נקבע כי אגרת הרציף תוזל בכ-60%-70%, ותיקבע על סכום של כ-5.6 שקל לטון

עידן חדש במשק הדלק. לאחר עיכוב ממושך, הצטרף שר התחבורה, שאול מופז לשר האוצר, רוני בר-און, והשניים חתמו סופית על הצו המפחית את תעריפי ייבוא וייצוא הדלקים לישראל, כך נודע ל"גלובס".

מדובר ברפורמה אותה קידמו משרדי האוצר והתחבורה בשנה האחרונה שבמסגרתה יוזלו משמעותית אגרות הרציף (דמי התשתית) שגובים נמלי חיפה ואשדוד עבור יבוא וייצוא של נפט גולמי ומוצריו.

הרפורמה צפויה להגביר התחרות במשק הדלק ובטווח הארוך עשויה להביא להוזלה של מחירי הדלק והחשמל לצרכנים.

כפי שפורסם ב"גלובס", שר התחבורה עיכב במשך מספר חודשים עיכב את חתימתו על הרפורמה וספג ביקורת בענף בטענה שהוא נכנע ללחצי הנמלים.

במסגרת הרפורמה נקבע כי אגרת הרציף תוזל בשיעור של כ-60%-70%, ותיקבע על סכום של כ-5.6 שקל לטון. המחיר אמור לתקן את העיוות במסגרתו גבו הנמלים אגרה בשיעור יחסי מערך המטען בהיקף של כ-1.02% בנמל חיפה וכ-0.5% בנמל אשדוד.

יצוין כי בממוצע עד היום נגבו דמי תשתית קבועים בנמלי חיפה ואשדוד שנעו בין 15 שקל לטון עבור ייבוא דלק ועד כ-30 שקל לטון עבור ייבוא מוצרי דלק שונים, כך שמדובר בהוזלה משמעותית. התעריפים החדשים נקבעו כמחיר מירבי (מקסימום) שעליו יחול מקדם התייעלות שנתי של 2.5%, ויעודכנו אחת לשנה בהתאם לשינויים במדד.

כפי שפורסם ב"גלובס", העיוות בתעריפים גרם גם לחברות הדלק לייבא את רוב הדלקים דרך נמל קצא"א באשקלון שגובה דמי תשתית נמוכים יותר, דבר שגרם לעומס על מערכת ההולכה ולעיכובים באספקת הדלקים.

להפחתת התעריפים יש השלכות גם על רמת התחרותיות במשק האנרגיה בין חברות הדלק לבתי הזיקוק. היעדר התחרות בין נמלי הדלק והתעריפים הגבוהים הגבירו את התלות של חברות הדלק (דלק, סונול ודור-אלון) בבתי הזיקוק, מאחר ולא השתלם להם לייבא דלקים בעצמן. כעת יהיה כדאי יותר לחברות הדלק וליבואנים גדולים כדוגמת משרד הביטחון וחברת החשמל לייבא דלקים כאלטרנטיבה לבז"ן.

יש לציין כי גם בתי הזיקוק בחיפה ואשדוד ייהנו מהפחתת התעריפים שתביא להוזלת עלות יבוא ויצוא הנפט הגולמי והתזקיקים. עפ"י הערכות, הרפורמה תביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים לשנה במשק הדלק, אך עדין לא ברור כמה מהחיסכון יתבטא בהוזלת מחירי הדלקים.

הרפורמה בתעריפי יבוא הדלקים קודמה ע"י ועדת המחירים הבין משרדית, בראשות נציג האוצר, יהודה סבן, והמפקחת על המחירים במשרד התחבורה, דפנה עין דור. בוועדה חברים גם רכזת התחבורה באגף תקציבים, קרן טרנר, מנהל אגף מדיניות במשרד התחבורה, אבי ירושלמי, ורפרנט האנרגיה באוצר, משה בוצר.

ממשרד האוצר נמסר היום כי "הצו החדש יביא להסרת חסמים לייבוא דלק בנמל חיפה וייעול מערכת הזרמת הדלקים, הגברת התחרות במקטע הזיקוק באמצעות יצירת אלטרנטיבה אפקטיבית ליבוא תזקיקים גם בצפון הארץ והרחבת פוטנציאל התחרות במקטע השיווק לטובת הצרכנים".