מיקרוספט מזנקת לתוך הענן: השיקה את Azure - מערכת הפעלה במודל וירטואלי

ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט, חשף את הפלטפורמה החדשה שתתחרה בשירותי האון-ליין של גוגל ; תספק גישה למערכת הפעלה מרחוק

מיקרוסופט חשפה אתמול לראשונה את מערכת ההפעלה שלה "חלונות Azure" המיועדת לספק גישה למערכת הפעלה מרחוק. כלומר, כזו שתשב במרכז נתונים מרוחק ולא במחשב האישי. ההכרזה נערכה בכנס המפתחים השנתי של החברה המתקיים בימים אלו בלוס אנג'לס (PDC).

ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט, תיאר את התוכנה בכנס "כחלונות לעננים", והוסיף שמיקרוסופט מאמינה בשוק התוכנות לענן. הכוונה של מיקרוסופט היא להציע פלטפורמה דומה לזו שאמזון מציעה (הידועה בשם EC2) עם אפשרויות לצרף תוכנות מצד שלישי ושירותי און-ליין שונים שהולכים ותופסים תאוצה.

דריסת רגל

המטרה של מיקרוסופט עם ה-Azure היא לאפשר למפתחים לבנות אפליקציות חדשות שיוכלו לרוץ על מחשבי המשתמשים דרך האינטרנט, במקום להיות מותקנים על-גבי המחשב הקשיח. מיקרוסופט מאמינה שהלקוחות ירצו לאחסן יותר תוכן, כמו תמונות וסרטים, על השרתים של הענן, על-מנת שיהיו נגישים אליהם מכל מקום ובאמצעות כל מחשב או טלפון חכם.

באופן מסורתי, תוכנות רצות על מחשב אישי באמצעות התקנה שלהן על-גבי הכונן הקשיח, ובאופן אירוני זה גם אחד הכוחות המרכזיים שהביא לצמיחה המהירה של מיקרוסופט בשנות ה-80 בארגונים הגדולים, שהיו רגילים להיות מחוברים למחשבי המיינפריים המיושנים עד אז.

אולם החיבור המהיר לאינטרנט שתפס תאוצה בשנים האחרונות, מאפשר לחברות להפעיל תוכנות על-גבי הרשת. דוגמה טובה לכך היא מעבד התמלילים של גוגל, שמאפשר כתיבת מסמכים על-גבי דפדפן האינטרנט ובכך חוסך התקנה של תוכנת word.

הכוונה של מיקרוסופט להצטרף לאספקת מערכת הפעלה שתעבוד מתוך ענן מחשוב מרוחק אינה חדשה. עם זאת, מיקרוסופט מבצעת כאן חדירה לעולם חדש לגמרי עבורה. החברה לא השקיעה רק בפיתוח מערכת הפעלה תואמת אלא גם ביצעה בחודשים האחרונים השקעה אדירה בתשתיות מחשוב שיתמכו בה.

על-פי פרסומים שהופיעו לאחרונה בנוגע להשקעות במחשוב ענן, מיקרוסופט הוציאה כחצי מיליארד דולר בשנה האחרונה בפתיחת 5 מרכזי נתונים ארגוניים (Data Centers) שיאפשרו להריץ אפליקציות המיועדות למשתמש הסופי על גבי השרתים שלהם.

"אנחנו נמצאים בימים הראשונים של מעבר לשירותי ענן" אמר אוזי אתמול, "שירותי ה-Azure נבנו בהתאם למחויבות של מיקרוסופט לתאימות לתוכנות אחרות. המערכת תאפשר ללקוחות שלנו להטמיע אפליקציות בשירותי ענן מבוססי אינטרנט בשרתים הנמצאים אצלם בארגון או בשרתים שנמצאים מרחוק". אוזי מסביר שהפלטפורמה החדשה תאפשר למפתחי צד שלישי לארח, לנהל ולשמור מידע של אפליקציות באינטרנט.

מיקרוסופט תאפשר לחברות להשכיר את כוח המחשוב שלה, מה שיאפשר למפתחים להריץ אפליקציות דרך האינטרנט על הפלטפורמה של ה-Azure די בדומה לאופן הפעולה עם סביבת הפיתוח העכשווית של החברה - Net.

יתרון נוסף של שירותי הענן הוא הגמישות של המערכת, שמאפשרת לחברות להגביר ולהפחית בכוח המחשוב בו הן מעוניינות לפי הצורך. בדומה לנוכחותה הדומיננטית של מיקרוסופט בענף המחשבים האישיים, מיקרוסופט רוצה להיות הבחירה הראשונה למפתחי תוכנות און-ליין עם ה-Azure.

אסטה לוויסטה

במיקרוסופט ציינו אתמול, שה-Azure תוצע לצד חלונות 7 שתחליף את חלונות ויסטה, הצפויה להגיע על-פי גורמים בתעשייה בתחילת 2010. מיקרוסופט צפויה לחשוף פרטים רשמיים היום בערב על חלונות 7, שנתיים בלבד לאחר שוויסטה יצאה לשוק. במיקרוסופט מצפים לפתור בגרסה החדשה בעיות שגרמו למשתמשים לא לאמץ את מערכת ההפעלה שלהם ולהעדיף את גרסת XP שהושקה ב-2001. התלונות הרבות של המשתמשים התמקדו בכוח המחשוב הרב שנדרש מוויסטה ובחוסר התאימות שלה לתוכנות הקיימות בשוק.

פרטים רבים עדיין לא ידועים לגבי חלונות 7, אולם לפני מספר חודשים אמר סטיב באלמר, מנכ"ל החברה, שמערכת ההפעלה החדשה תאפשר שליטה באמצעות מסך מגע בדומה לטכנולוגיית המולטי טאץ', הקיימת בטלפוני ה-iPhone של אפל. יכולות המגע יתאפשרו בעזרת מסכים תומכים, כאשר חלק מהיכולות יאפשרו סגירת מסמכים באמצעות האצבע.

בהתייחסות אחרת אמר ביל גייטס שמערכת ההפעלה החדשה תצרוך פחות חשמל, תשתמש בפחות זיכרון, תפעל ביעילות רבה יותר ותהיה מחוברת יותר אל הטלפון הנייד. חלונות 7 גם תאפשר לבעלי שני מחשבים לסנכרן קבצים באופן אוטומטי, כך שלא יהיה צורך להעביר ביניהם את הקבצים הכפולים.

השילוב בין חלונות 7 ל-Azure יאפשר למערכת ההפעלה הבאה להיות קלה יותר, בזכות כך שחלק מהתוכנות יימצאו ברשת ולא יהיו מותקנות על-גבי המחשב. דוגמה לכך היא תמיכה באופן מובנה בשירות Live Mesh של מיקרוסופט, המאפשר ניהול ושיתוף קבצים ברשת.