חווייה ריחנית במיוחד: שני צינורות ביוב המזרימים מחצית משפכי ראשל"צ התפוצצו ומזרימים שפכים לסופרלנד

אם הזרימה תימשך, משמעות הדבר היא יצירת אגם ביוב גדול, שיזרום לנחלים ויזהם את הים ; לדעת מומחים, ניתן יהיה לתקן את הצינורות בתוך כ-10 ימים

שני צינורות ביוב עירוניים ראשיים המזרימים כמחצית משפכי ראשון לציון, קרסו אתמול (ב') אחה"צ. מרגע הקריסה זורם ביוב גולמי בנפח של כ-2,000 מ"ק בשעה לאזור הסופרלנד. עד כה ניקוו במקום כ-50 אלף מ"ק שפכים גולמיים. באם הזרימה תמשך, משמעות הדבר היא יצירת אגם ביוב גדול, שיזרום לנחלים ויזהם את הים.

על פי הערכה, הסיבה לתקלה היא תחזוקה לקויה. לדעת מומחים, ניתן יהיה לתקן את הצינורות בתוך כ-10 ימים. משמעות הדבר היא נזק כבד לקרקעות האזור, חשש מדליפת הביוב לאקוויפר החוף ואובדן מים שהיו בדרכם לשפד"ן.

יש לציין, שבראשית אוקטובר 2008 ביצע תאגיד המים של העיר, מניב, עבודות באזור ואף הוזהר על ידי הנהלת השפד"ן שלא לפגוע בצינור המרכזי של איגוד ערים דן. המשרד להגנת הסביבה מסר שהוא בודק את האירוע.

יש לציין שתקלה דומה ארעה, בחורף 2003. אז קרס צינור השפד"ן ברחובות יפו. כתוצאה מהקריסה נאלץ איגוד ערים דן לזרים אלפי מ"ק של שפכים גולמיים לים. בעקבות האירוע הוחלפה הנהלת האיגוד.

לטענת תאגיד המים והביוב מניב ראשון, הצינור קרס במהלך עבודות להתקנת מדי זרימה חדשים, על פי דרישת הנהלת השפד"ן. במהלך העבודות חדרו מי גשמים לתוך הצינור במקביל התמוטטות סוללת עפר שגמרה לשבירת הצינור. בעקבות הקריסה חפרו עובדי התאגיד שוחה המסיטה את השפכים לכיוון אגם הנקיק. לדברי מנכ"ל החברה, דני לב, הצינור יתקון בתוך כשבוע. עד אז יוזרמו השפכים לאגם.

ביוב ראשון לציון